گروه بین‌الملل: ائتلاف مخالفان دولت در یمن دیروز درحالی توافقنامه پیشنهادی برای پایان اعتراض‌ها در این کشور و کناره‌گیری رئیس‌جمهور از قدرت را امضا کردند که علی عبدالله صالح هنوز این توافقنامه را امضا نکرده و همچنان به‌دنبال بهانه است.

یمن

به گزارش شبکه خبری الجزیره، سخنگوی حزب حاکم یمن  گفت: رئیس‌جمهور قصد امضای توافقنامه را پشت درهای بسته ندارد. او می‌خواهد که طی مراسمی با حضور رهبران ائتلاف مخالفان و نمایندگان شورای همکاری خلیج‌فارس این پیمان را امضا کند. این چندمین‌باری است که رئیس‌جمهور یمن از امضای توافقنامه با مخالفان طفره می‌رود. در هفته‌های اخیر 2 بار او تا پای امضای توافقنامه پیش رفت و ساعتی قبل از مراسم به بهانه‌های واهی از این کار امتناع کرد. این توافقنامه را کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس به‌ویژه عربستان و قطر طراحی کرده‌اند و مضمون آن تعهد رئیس‌جمهور یمن به کناره‌گیری از قدرت طی مهلت یک‌ماهه است. عربستان برای مدیریت روند تحولات در یمن، از ماه گذشته میانجیگری میان دولت صالح و مخالفان را آغاز کرده است.

بعد از چند دور مذاکرات میان نمایندگان گروه‌های مخالف و دولت یمن در ریاض، طرحی تهیه شد که براساس آن صالح طی یک ماه از قدرت کنار می‌رود و معاون او قدرت را به دست می‌گیرد. در روزهای اخیر و بعد از انتقاد شدید صالح از شبکه خبری الجزیره قطر، مقامات قطری صنعا را ترک کردند و از روند میانجیگری کنار رفتند. اما عربستان از بیم اینکه یمن نیز مانند مصر و تونس بعد از سقوط دیکتاتور به جمع کشورهای مستقل و انقلابی عرب بپیوندد، همچنان به میانجیگری و ارتباط با مخالفان ادامه داده‌است. رهبران ائتلاف مخالفان در یمن صبح دیروز در حضور سفرای آمریکا و اتحادیه اروپا در صنعا توافقنامه‌ پیشنهادی شورای همکاری خلیج‌فارس را امضا کردند.

در همین حال، منابع آگاه تاکید کردند که وفاداران به علی عبدالله صالح در واکنش به ابتکار عمل شورای همکاری خلیج فارس، با حمل اسلحه سفارت امارات عربی متحده در صنعا را به محاصره خود درآوردند. در این سفارتخانه، سفرای آمریکا، انگلیس، اتحادیه اروپا و نیز عبداللطیف الزیانی دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس برای بحث و تبادل نظر درباره این ابتکار عمل دیدار می کردند.در همین حال خود صالح شنبه‌شب ادعا کرد که خروجش از قدرت باعث تحکیم جایگاه القاعده در سراسر یمن خواهد شد. او در سخنانی در جمع عده‌ای از هوادارانش گفت: اگر من کنار بروم نظام سقوط می‌کند و این به معنای تقویت القاعده است. او گفت که به دوستان و برادرانش در آمریکا و اروپا پیام می‌دهد که این اشتباه را نکنند. این یک کودتاست.

در روزهای اخیر بسیاری از فرماندهان ارتش و اطرافیان صالح از جمله برادر ناتنی‌اش که از چهره‌های قدرتمند یمن است، به مخالفان پیوسته‌اند. بنابراین او اکنون در جایگاه ضعیفی است و چاره‌ای جز کناره‌گیری از قدرت ندارد. با این حال تلاش می‌کند با استفاده از ترس غرب و به‌ویژه آمریکا از القاعده، چند ماهی بیشتر در قدرت بماند. او در آخرین تلاش برای گریز از فشار مخالفان، هفته گذشته خواستار برگزاری انتخابات زودرس شده‌بود. از 3 ماه پیش که تظاهرات گسترده مردمی در یمن شروع شد، صالح با اصرار بر اینکه تا پایان سال 2013 در قدرت می‌ماند و بعد از آن دیگر در انتخابات نامزد نخواهد شد، به سرکوب معترضان پرداخته‌است. در تمام این مدت اما خیابان‌های صنعا و دیگر شهرهای بزرگ یمن حتی یک روز هم از تجمع معترضان خالی نبوده‌است.

در توافقنامه‌ای که شورای همکاری خلیج‌فارس برای خارج‌شدن یمن از بحران کنونی طراحی کرده، پیش‌بینی شده که رئیس‌جمهور طی یک ماه از قدرت کناره‌گیری کند و در مقابل از مصونیت قضایی برخوردار شود. این اصلی‌ترین نکته مورد اعتراض مردم یمن به این توافقنامه‌ است. رهبران ائتلاف مخالفان یمن گفته‌اند که از قدرت‌های خارجی تضمین گرفته‌اند که صالح حتما از قدرت کنار می‌رود. این در حالی است که تحلیلگران با اشاره به سابقه گذشته صالح و حیله‌گری او برای باقی‌ماندن در قدرت خیلی نسبت به این موضوع خوشبین نیستند.

آنها می‌گویند هرگونه مهلت به صالح برای باقی‌ماندن در قدرت، فرصت به او برای خرید زمان و فکر کردن برای تغییر شرایط به نفع خودش است. به همین دلیل مخالفان گفته‌بودند بعد از آنکه رئیس‌جمهور توافقنامه را امضا کند، آنها این سند را امضا خواهند کرد. اما با انکار صالح و برای حل بحران، سرانجام مخالفان مجبور شدند پیش از رئیس‌جمهور توافقنامه را امضا کنند. براساس این توافقنامه و اگر این سند به امضای صالح برسد، مخالفان تا هفته آینده دولت وحدت ملی تشکیل می‌دهند که در آن نمایندگانی از حزب صالح هم شرکت خواهند داشت. یک ماه دیگر هم انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود.

کد خبر 135736

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز