گروه بین‌الملل: درحالی‌که فشارهای داخلی و بین‌المللی بر رئیس‌جمهور یمن برای واگذاری قدرت بیش از پیش شدت می‌گیرد، رهبر بزرگ‌ترین قبیله یمن تهدید کرد صالح را پابرهنه از یمن بیرون خواهد راند.

یمن

 به گزارش شبکه خبری العربیه، شیخ صادق الاحمر رهبر قدرتمندترین و بزرگ‌ترین قبیله یمنی که صالح هم عضو آن است، ضمن فراخواندن قبایل هوادارش به بسیج شدن در مقابل علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور را به کشاندن کشور به سوی جنگی داخلی متهم کرد.

صادق الاحمر با تاکید بر آمادگی برای برقراری آتش بس درصورت توقف اقدامات نظامی صالح علیه وی و پدرش شیخ عبدالله بن حسین الاحمر و 8 برادرش، افزود: هیچ کس قادر به بازداشتم نیست و صالح به‌زودی کشور را پابرهنه ترک خواهد کرد. این درحالی است که همزمان با صدور فرمان بازداشت الاحمر و برادرانش از سوی صالح، برخی منابع خبری از بازداشت 2 برادر از برادران الاحمر خبر دادند.

الاحمر با دعوت از قبایل هوادارش به وحدت و یکپارچگی و عدم‌تاخیر در حمایت از برادران مجاهدشان، در عین حال بر ضرورت اتخاذ تصمیمات عاقلانه و خردورزانه تاکید کرد و صالح را به دروغ‌پردازی و تلاش برای سوق دادن کشور به سوی جنگی داخلی متهم کرد.

وی همچنین کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس، ایالات متحده، انگلیس و اتحادیه اروپا را به اعمال فشار علیه صالح برای توقف درگیری‌ها و کناره‌گیری فراخواند و با اشاره به توان جنگ برای چندین سال، آمادگی خود را از موضعی دست بالا و قوی برای برقراری آتش‌بس اعلام کرد.رهبر قبیله حاشد با اشاره به اینکه 70 نفر از نیروهای امنیتی، خود را تسلیم وی کرده‌اند یا کشته شده اند، خاطرنشان کرد که میانجیگری قبیله‌ای از روز پنجشنبه پایان یافته است.

اما در میدان التغییر صنعا، جایی که جوانان معترض و خواهان سرنگونی نظام حاکم از 21 فوریه تجمع کرده اند، شمار تجمع‌کنندگان به حدود 1500 نفر کاهش یافت و ده‌ها خیمه خالی به‌نظر می‌رسد. این به معنای کاستن از شمار معترضان معتقد به اعتراض مسالمت‌آمیز در افزایش جو نظامیگری در ناآارمی‌های یمن است.در همین حال، باسم الحاکمی یکی از جوانان اعتصاب‌کننده در میدان با اشاره به اوضاع جاری در یمن، تاکید کرد: درصورت ادامه اوضاع به این نحو، انقلاب جوانان به هیچ نتیجه‌ای نخواهد رسید و چه بسا که ناچار از ترک میدان شویم.

این درحالی است که ولید العماری یکی از رهبران انقلابی با اشاره به زمینه‌سازی‌ برای برگزاری تظاهراتی گسترده در روز جمعه، عنوان این تظاهرات را «جمعه مسالمت‌آمیز» اعلام کرد.از سوی دیگر، درگیری‌ها میان نظامیان وفادار به صالح و شبه‌نظامیان هوادار الاحمر روز گذشته و برای پنجمین روز متوالی ادامه یافت و شمار قربانیان این درگیری‌ها از زمان آغاز آنها به بیش از 100 نفر رسید.

اما در عرصه بین‌المللی، هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا ضمن فراخواندن طرف‌های درگیر در یمن به متوقف‌سازی‌ فوری اقدامات خشونت بار، از درگیری‌های جاری در این کشور ابراز نگرانی کرد.فرانسه نیز با ابراز تأسف از اوضاع جاری در یمن، صالح را مسئول بن بست سیاسی در این کشور معرفی کرد.

 

کد خبر 136144

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز