یکشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: هزاران نفر از مردم یمن درحالی‌که پس از 4ماه تظاهرات، خود را در یک‌قدمی سقوط رژیم علی عبدالله صالح پس از 33سال حکومت در این کشور می‌دانند با تایید خبر خروج دیکتاتور این کشور روز گذشته در خیابان‌های صنعا به جشن و پایکوبی پرداختند.

یمن

روز گذشته مقام‌های رسمی عربستان سعودی اعلام کردند که علی عبدالله صالح برای درمان پزشکی وارد ریاض، پایتخت این کشور شده است. رئیس‌جمهور یمن روز جمعه در حمله مخالفان به کاخ ریاست‌جمهوری مجروح شد و گروهی از مخالفان اکنون رفتن او به عربستان را نشانه سرنگونی رژیم این کشور می‌دانند.به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، صالح پس از فرود هواپیمایش در پایگاه هوایی ملک خالد به بیمارستانی نظامی منتقل شده و روز گذشته تحت عمل جراحی قرار گرفته است. روز جمعه اعلام شد که صالح بر اثر حمله به مقر ریاست‌جمهوری دچار سوختگی و جراحت شده است اما به عقیده گروهی اکنون انتقال وی به عربستان نشان می‌دهد که جراحت‌های صالح بسیار جدی‌تر از حدی است که قبلا اعلام شده بود. شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی به نقل از منابع خود در یمن اعلام کرده است که یک ترکش به زیر قلب صالح اصابت کرده و ناحیه سینه و صورت او دچار سوختگی درجه2 شده است.

مردمی که روز گذشته در خیابان‌های صنعا به‌ویژه میدان دانشگاه این شهر جمع شده بودند اعلام رسمی خروج صالح را به‌عنوان پیروزی خود و با شعار «رژیم سقوط کرد» جشن گرفتند. مخالفان یمن بیش از 4ماه است با برگزاری تظاهرات در شهرهای مختلف، خواستار کناره‌گیری علی عبدالله صالح از قدرت بوده‌اند اما وی تاکنون به بهانه‌های مختلف از قبول این مسئله طفره می‌رفت.هنوز به‌صورت رسمی از سوی دولت یمن اعلام نشده که چه‌کسی قدرت را پس از خروج رئیس‌جمهور برعهده گرفته است اما براساس قانون اساسی یمن معاون رئیس‌جمهور در چنین شرایطی کفیل رئیس‌جمهور به حساب می‌آید. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دیدار روز گذشته عبد ربه منصور هادی، معاون صالح با سفیر آمریکا در این کشور مهم‌ترین نشانه‌ای است که نشان می‌دهد او قدرت را به دست گرفته است. گفته می‌شود وی همچنین با گروهی از فرماندهان نظامی و فرزندان علی عبدالله صالح دیدار و گفت‌وگو کرده است. منابع کاخ سفید همچنین مذاکره یکی از مشاوران ارشد باراک اوباما با عبد ربه منصور هادی را تایید کرده‌اند اما از جزئیات این مذاکره خبری منتشر نشده‌است. در حمله روز جمعه به کاخ ریاست‌جمهوری یمن علاوه بر صالح 11نفر از نیروهای محافظ وی کشته و حداقل 5نفر از مقام‌های ارشد دولتی زخمی شدند.

رئیس‌جمهور یمن افراد قبیله حاشد را مسئول حمله روزجمعه معرفی کرده ولی رهبر این قبیله، دست داشتن در این حمله را رد کرده است. هر چند گفته شده است که پزشکان صالح بعد از مشورت با یک گروه از پزشکان آلمانی تصمیم انتقال او به ریاض را گرفته‌اند اما گروهی عقیده دارند که جراحت تنها بهانه‌ای برای فرار صالح به عربستان سعودی است. پس از شکست توافقنامه صلح با قبیله حاشد خیابان‌های صنعا شاهد درگیری گسترده اعضای این قبیله با نیروهای دولتی بود. با وجود اینکه گارد جمهوری حفاظت از جان صالح را بر عهده داشت اما اکنون احتمال مجروح‌شدن صالح بر اثر بمب‌گذاری در مجتمع ریاست‌جمهوری مطرح شده است.روز گذشته با وجود برگزاری جشن و پایکوبی مردم یمن در خیابان‌های صنعا همچنان صدای انفجار و تیراندازی در این شهر به گوش می‌رسید و گزارش‌ها از کشته‌شدن 5 نفر در حمله به وسیله نارنجک به یک مجتمع ارتش در شمال پایتخت خبر می‌دهد.

بازیگران اصلی یمن بعد از سقوط دیکتاتور

خانواده صالح: خانواده عبدالله صالح، شیعه زیدی هستند. آنها تحصیلات و سواد چندانی ندارند. پسر بزرگ صالح احمدعلی اکنون 41سال دارد. او در آمریکا تحصیل کرده و در آکادمی نظامی انگلیس آموزش دیده‌است. علی صالح الاحمر، پسر دیگر عبدالله صالح وابسته نظامی یمن در واشنگتن بوده‌است. طارق، یحیی و عمار برادرزاده‌های صالح هم فرماندهی بخش‌های امنیتی و اطلاعاتی کشور را به‌عهده دارند.

طایفه احمر: خانواده‌های صالح و احمر درون قبیله حاشد رقابت دیرینه دارند. این رقابت در نسل بعدی فرزندان 2خانواده شدت گرفته‌است. شیخ صادق الاحمر رهبر قبیله حاشد را شخصیتی مهم در آینده این کشور می‌دانند. او نقش مهمی در به قدرت رسیدن رئیس‌جمهور بعدی به‌عهده دارد. صادق به همراه حمد الاحمر از دیگر رهبران قبیله حاشد که یک بازرگان ثروتمند است، نقش دولت‌ساز را خواهند داشت.

ژنرال علی محسن الاحمر: ژنرال علی محسن‌الاحمر برادر ناتنی عبدالله صالح و هم‌پیمان دیرین او هم در آینده یمن نقش مهمی خواهد داشت. 2 ماه پیش و با شدت گرفتن اعتراضات مردمی، او به مخالفان عبدالله صالح پیوست اما اعلام کرد که به حفظ ثبات و امنیت کشور متعهد است. در سال‌های گذشته ژنرال محسن نقش مهمی در میانجیگری میان مخالفان و حکومت داشته‌است. او فرمانده یگان زرهی ارتش است.

کد خبر 136844

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز