جمعه ۶ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۸:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: روسای شرکت‌های پیشگام اینترنتی از جمله روسای فیس‌بوک و گوگل پیشنهادات خود را به اجلاس رهبران جهانی گروه هشت G8 عرضه کردند و از دولت‌ها خواستند دسترسی به اینترنت را تضمین کنند.

Mark Zuckerberg

به گزارش خبرگزاری فرانسه برخی از بزرگترین نام‌های اینترنت، از جمله بنیانگذار فیس‌بوک، مارک زوکربرگ، با همان ظاهر معمول تینیجریش را به پوشیدن کت و کراوات تغییر داده بود، پنچشنبه 26 مه به استراحتگاه دوویل در فرانسه آمدند تا نتایج گفتگوهای خود را در اجلاس موازی e-G8 عرضه کنند.

موریس لوپز، از گروه تبلیغاتی Publicis، که چهارشنبه 25 مه میزبان اجلاس e-G8 در پاریس بود، گفت: "تقریبا اجماع نظر وجود دارد که ما باید دسترسی رایگان و آزاد به اینترنت را برای هر کسی در کره زمین فراهم کنیم."

لوی گفت: "بله، باید از مالکیت فکری حفاظت کنیم، اما هیچکس نباید وضعیتی ایجاد کند که در نتیجه آن اینترنت نتواند رشد و تکامل یابد." و هشدار داد که ناتوانی در فراهم‌آوری اینترنت پرسرعت، ممکن است به "سقوط سیستم منجر شود."

لوی گفت: "نیاز جدی به سرمایه‌گذاری فراوان بر روی ‌‌ADSL پرسرعت و سایر سیستم‌های پرسرعت وجود دارد." و افزود که این اجلاس رهبران اینترنت به صورتی رویدادی سالانه در خواهد آمد.

رهبران اینترنت بعد به رهبران G8 پیوستند تا در یک میزگرد شرکت کنند. در این میزگرد زوکربرگ و "شبکه اجتماعی" فیلمی که درباره نحوه ایجاد فیس‌بوک بوسیله او ساخته شد، به کانون بحث بدل شد.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، هنگامی که به همراه سارکوزی و زوکربرگ وارد اتاق شد، می‌گفت:‌ "بله فیلم را دیدم و ازش خوشم آمد."

مرکل از سارکوزی هم پرسید که فیلم را دیده است، ظاهرا سارکوزی جواب منفی داد.

بعد او از خود زوکربرگ پرسید: "از فیلم خوشت آمد؟" و زوکر برگ، در باره این فیلم که او را دانشجویی دست پا چلفتی به تصویر کشیده است که به دوستانش خیانت می‌کند تا سایتی را به راه اندازد که اکنون به فیس‌بوک، یک غول شبکه‌های اجتماعی، بدل شده است، گفت: "نه، دوستش نداشتم."

نخست وزیر بریتانیا، دیوید کامرون،‌ خودش را به این جوان 27 ساله میلیاردر معرفی کرد، اما او از جای خود تکان نخورد، و اشمیت، رئیس گوگل، بعد هنگامی که استفن هارپر، نخست وزیر کانادا، را به او معرفی می‌‌کرد،‌گفت: "مارک، ایشان نخست وزیر هستند."

دستیاران کاخ  سفید پیش از شروع اجلاس خواسته بودند، چند دستگاه فاکس را - وسیله‌ای که در اجلاسی درباره آینده اینترنت عتیقه به نظر می‌رسد - از محل نشستن‌شان در پشت صندلی اوباما برداشته شود.

ماشین‌های فاکسی که در پشت اوباما در عکس‌ها دیده می‌‌شود، روی زمین قرار دارند.

پیش‌نویس اعلامیه گروه G8 از دولت‌ها می‌خواهد تا مسئولیت "ایجاد محیطی که اینترنت بتواند به شیوه‌ای متعادل رشد پیدا کند، را بپذیرند."

بیانیه نهایی پیشنهادی می‌گوید بخش خصوصی باید نیروی پیش‌برنده اقتصاد آنلاین بماند و بر نیاز به گشودگی، شفافیت و آزادی بیان تاکید می‌کند.

اما این بیانیه در موافقت با اقدامات سارکوزی برای ایجاد یک "اینترنت متمدن"، همچنین خواستار "احترام‌گذاشتن به حاکمیت قانون، حقوق بشر، آزادی‌های بنیادی و حفاظت از مالکیت فکری می‌‌شود."

برخی از کشورهای G8 مانند آمریکا در مورد وضع مقررات بین‌المللی در مورد چنین بخش پرتحرک و در حال دگرگونیی، محتاط هستند، و بسیاری از کاربران وب به ابتکار عمل سارکوزی حمله کرده‌اند و آن را نوعی پوشش برای سانسور یا کنترل جستجوی آزاد در وب می‌دانند.

کد خبر 136117

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز