جمعه ۱۲ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۷:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد که اغلب هندی‌ها به خاطر دسترسی کم افراد فقیر به اینترنت، "انقلاب دیجیتال" را تجربه نکرده‌اند، و این کشور فاصله زیادی با هم‌ردیفانش در این بازار در حال ظهور دارد.

India

به گزارش خبرگزاری فرانسه این بررسی که چهارشنبه 30 مارس منتشر شد، می‌گوید هند "در معرض خطر شدید" ناشی از کمبود "فراگیری دیجیتال" (digital inclusion) است،‌ چرا که نسبت بزرگی از جمعیت 1.2 میلیارد نفری آن به اینترنت دسترسی ندارند.

آلیسون واهرست از شرکت بریتانیایی MapleCroft که این بررسی را انجام داده است، می‌گوید: "فراگیری دیجیتال بالقوه می‌تواند برای مردم کشورهایی که که زیربنای آموزشی آنها دارای محدودیت است و تربیت کادر آموزگاران هنوز با مشکل همراه است، آموزش را به ارمغان آورد."

وارهرست می‌افزاید:"فراگیری دیجیتال همچنین برای کمک به افرادی که در فعالیت‌های اقتصادی شرکت می‌کنند و برای بهبود حکمرانی دموکراتیک نیز حیاتی است."

ضریب فراگیری دیجیتال که بوسیله شرکت MapleCroft محاسبه شده است نشان می دهد که هند در میان 186 کشور در یکی از پایین‌ترین رده‌ها و پایین‌تر از روسیه، چین و برزیل در گروه اقتصادهای در حال شکوفایی BRIC قرار می‌گیرد.

اقتصاد هند با سرعت در حال رشد است و انتظار می‌‌رود در سال مالی آینده که از اول آوریل شروع می‌شود، به رشد اقتصادی 9 درصد برسد.

با این حال، هند در مقیاس 186 کشوری از لحاظ فراگیری دیجیتال یکی از بدترین وضعیت‌ها را دارد، یعنی در گروه "خطر شدید" در رده 39 قرار دارد، همان گروهی که نیجر، در مقام اول، چاد و اتیوپی نیز در آن قرار می‌گیرند.

روسیه در رده 134، برزیل در رده 110 و چین در رده 103 است و همگی آنها در گروه "خطر متوسط" قرار می‌گیرند.

آمریکا در رده 169 قرار می‌گیرد، که هنوز جزو گروه "خطر کم" محسوب می‌شود، اما این بررسی یادآور می‌شود که خانواده‌های آمریکایی اسپانیایی و آفریقایی تبار دچار "محرومیت قابل‌توجه دیجیتال" هستند.

هند دارای سریع‌ترین رشد بازار تلفن‌های همراه است و 771 میلیون مشترک تلفن‌ همراه دارد و هر ماه به طور میانگین حدود 19 میلیون به این مشترکان اضافه می‌شوند.

اما این بررسی نشان داد تنها بخش ثروتمندتر جمعیت هند، عمدتا در مناطق شهری، هستند که از تکنولوژی ارتباطی مدرن استفاده می‌کنند.

بر اساس این بررسی، بزرگترین موانع در مقابل استفاده گسترده‌تر اینترنت در هند قیمت، فقدان آموزش، و نبود اتصال مناسب است.

با این حال هند در حال به راه اندازی سرویس‌های تلفن نسل سوم (3G) است که انتظار می‌رود باعث تقویت عمده‌ استفاده از اینترنت در مناطق روستایی شود.

چین با 420 میلیون نفر کاربر دارای بزرگترین شمار کاربران اینترنتی در جهان است، و بیش از نیمی از کاربران اینترنتی جهان را شامل می‌شود.

اما Maplecroft می‌گوید آزادی اینترنت در چین همچنان یک مشکل باقی مانده است.

این بررسی می‌گوید: "علیرغم تلاش‌های دولت چین برای گسترش ارتباطات اینتنرنتی در سراسر این کشور که به رشد اقتصادی کمک می‌کند، اینترنت به شدت تحت کنترل باقی مانده است."

این بررسی می‌افزاید اینترنت و تلفن‌های همراه نقشی کلیدی در هماهنگی قیام‌های اخیر در تونس، در رده 81 این مقیاس، مصر، در رده 66، و لیبی، در رده 77 داشته است.

کد خبر 131097

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز