گروه اجتماعی: معاون تشخیص و پیشگیری پلیس فتا (فضای تبادل اطلاعات) اعلام کرد: «نشان اعتماد و جواز کسب» برای فروشگاه‌های اینترنتی صادر خواهد شد تا خریداران درصورت وقوع جرم بتوانند صاحبان سایت‌ها را تحت تعقیب قرار دهند.

کیبرد- کامپیوتر

سرهنگ سیدمحسن میربهرمسی گفت: فروشگاه‌های اینترنتی بدون آنکه مجوزی داشته باشند در فضای مجازی فعالیت می‌کنند و احتمال دارد کالاهایی که از سوی آنها به فروش می‌رسد وجود خارجی نداشته باشد. برای ساماندهی فروشگاه‌های اینترنتی بناست در وهله اول نشان اعتماد به این فروشگاه‌ها از سوی مرکز تجارت الکترونیک وزارت بازرگانی واگذار شود تا مردم با دیدن این نشان مطمئن شوند که این فروشگاه‌ها وجود دارند. البته داشتن نشان اعتماد به معنی تأیید کالا و خدمات این فروشگاه‌ها نیست و تنها درصورت وقوع جرم می‌توان این افراد را تحت تعقیب قرار داد. به گزارش ایسنا، وی افزود: در حال حاضر متقاضیان می‌توانند برای دریافت این نشان به مرکز تجارت الکترونیک وزارت بازرگانی مراجعه کرده و با ارائه مدارک مورد نظر، نشان یاد‌شده را دریافت و در سایت خود نصب کنند.

میربهرمسی از صدور جواز کسب برای فروشگاه‌های اینترنتی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: پلیس تقاضا دارد که روند رسیدگی به وضعیت فروشگاه‌های اینترنتی تسریع پیدا کند و امیدواریم تا پایان امسال اتحادیه‌ها در این زمینه کار خود را آغاز کرده و این تقاضاها را دریافت کنند.معاون تشخیص و پیشگیری پلیس فتا با بیان اینکه حدود 80درصد تخلفات اینترنتی در ایران مربوط به جرائم اقتصادی است، گفت: قانون مبارزه با جرائم رایانه‌ای کامل نیست و باید این قانون به شکلی باشد که بتواند جرائم را پیش‌بینی کند.

میربهرمسی گفت: مردم جرائم ملموس مانند جیب‌بری را بیشتر مورد توجه قرار می‌دهند. این در حالی است که به‌طور مثال در یک پرونده فردی که در یک شرکت هرمی فعالیت داشته در یک سال1.5میلیارد تومان کلاهبرداری کرده است اما در یک پرونده اینترنتی، فردی با راه‌اندازی سایت شرط‌بندی یک مسابقه‌ روزانه 200میلیون تومان درآمد داشته است. وی به یکی از جرائم اینترنتی اشاره کرد و گفت:‌ یکی از جرائمی که در فضای اینترنت وجود دارد موضوع فیشینگ به معنای ماهیگیری است که براین اساس کلاهبرداران صفحاتی را مانند صفحات بانک ایجاد کرده و با ارائه کالایی با قیمت مناسب زمانی که مردم این صفحات را انتخاب می‌کنند و شماره حساب و رمز خود را وارد می‌کنند، دیگر عملیاتی صورت نمی‌گیرد و تا این مرحله نیز مشتری ضرری نمی‌بیند اما کلاهبرداران با سرقت کلمه عبور و رمز عابربانک پس از گذشت مدتی که گاهی تا 6ماه هم به طول می‌‌انجامد زمانی که حساب این فرد بیشترین موجودی را داشته باشد، کلاهبرداران اقدام به برداشت از آن می‌کنند.

معاون تشخیص و پیشگیری پلیس فتا با اشاره به اینکه هویت واقعی افراد با هویت آنان در فضای مجازی یکی نیست، گفت: یکی از تهدیدهای فضای مجازی ارائه آموزش‌های ساخت موادمخدر صنعتی است به‌طوری که برخی چگونگی ساخت موادمخدر صنعتی را آموزش می‌دهند که در این رابطه مواردی کشف شده و به پلیس موادمخدر هم اعلام شده‌است. البته معمولا افرادی که اقدام به این کار می‌کنند در داخل ایران نیستند.

وی درباره فیلترینگ سایت‌ها با بیان اینکه کار پلیس فیلترکردن نیست و پلیس بخشی از شورای فیلترینگ است، اضافه کرد: یکی از برنامه‌های پلیس این است که نرم‌افزاری را برای بستن سایت‌ها در اختیار خانواده‌ها قرار دهد تا کودکان به سایت‌هایی که در رده سنی آنان نیست دسترسی نداشته باشند و موضوع مسدودسازی سایت‌ها از سوی خانواده‌ها انجام شود. میربهرمسی خاطرنشان کرد: از 8میلیون سایت رصد شده در ایران، یک میلیون و 26هزار سایت غیراخلاقی مشاهده شده‌است البته بسیاری از افراد هم به صورت ناآگاهانه وارد این سایت‌ها می‌شوند.

کد خبر 133261

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز