همشهری آنلاین: حزب سوسیالیست اسپانیا به رهبری 'خوسه لوئیس رودریگز زاپاته رو' نخست وزیر این کشور در انتخابات میاندوره ای روز اول خرداد ماه با بزرگترین شکست تاریخ تاسیس خود روبرو شد.

خوسه لوئیس رودریگز زاپاته رو

به گزارش ایرنا، در انتخابات میاندوره ای روز اول خرداد در اسپانیا که برای گزینش 13 رییس ایالت و بیش از هشت هزار شهردار در سراسر اسپانیا صورت گرفت، حزب سوسیالیست با از دست دادن تقریبا همه ایالت هایی که در آن حاکمیت داشت، با شکست سنگینی‌ مواجه شد.

کارشناسان پیش بینی کرده بودند که این حزب به دلیل 'بحران اقتصادی و نرخ بیکاری بالا' در انتخابات شکست سنگینی متحمل می شود.

حزب مردم که این شکست را با 10 درصد اختلاف آرا به حزب سوسیالیست تحمیل کرد، در مجموع در 10 ایالت از 13 ایالتی که انتخابات در آن شکل گرفت، اکثریت آرا را کسب کرد و این اکثریت در هشت ایالت مطلق بود.

مهمترین ایالت هایی که حزب مردم در آنها به پیروزی رسید، ایالت های 'کاستیا لا مانچا' و 'اکسترمادورا' است که در 30 سال گذشته سوسیالیست ها در آن حاکم بودند.

بنا بر آخرین آماری که دولت اسپانیا از انتخابات روز یکشنبه ارائه کرد، از مجموع 34 میلیون و 682 هزار و 112 نفر افراد واجد شرایط رای دادن، تعداد 22 میلیون و 971 هزار و 350 نفر که معادل 23/66 درصد مجموع رای دهندگان هستند، در این انتخابات مشارکت داشتند.

بنابر این آمار، حزب مردم از مجموع آرای اخذ شده 53/37 درصد، حزب سوسیالیست 79/27 درصد و حزب چپ متحد 31/6 درصد آرا را کسب کرده ا‌ست.

همچنین 7/1 درصد آرا باطله و 54/2 درصد آرای سفید یا ممتنع بوده است و بقیه آرا را احزاب اقلیت کسب کرده اند.

تحلیلگران سیاسی از سه هفته پیش، پیش بینی‌ کرده بودند که نتیجه انتخابات میاندوره ای اسپانیا، رای تنبیهی مردم به 'زاپاته رو' خواهد بود، زیرا به خاطر بحران اقتصادی و افزایش بیکاری از محبوبیت او کاسته شده بود.

نتایج نظرسنجی ها قبل از انتخابات حاکی از آن بود که جایگاه حزب مردم نسبت به حزب سوسیالیست 10 درصد بالاتر خواهد رفت و به همین دلیل سوسیالیست ها، تصمیم گرفته بودند با کاهش حضور زاپاته رو در سخنرانی های تبلیغاتی و افزایش حضور 'آلفردو پرز روبالکابا' و 'کارمه چاکن' وزیران کشور و دفاع که به عنوان جانشینان زاپاته رو در حزب محسوب می‌ شوند، این اختلاف 10 درصدی را کاهش دهند، اما چنین نشد.

کد خبر 135801
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز