شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۴
۰ نفر

محمدباقر قالیباف: روزی که توفیق خدمت در شهرداری را پیدا کردم، می‌دانستم توقعی که از من هست با دیگر شهرداران متفاوت است.

شهردارتهران - دکتر قالیباف

 اگرچه ما بازمانده قافله شهدا هستیم ولی دینمان به همسنگران و همرزمان خود را نباید فراموش کنیم؛ به‌ویژه در شهری مثل تهران که در مرکزیت نظام مقدس جمهوری اسلامی قرار دارد.

باید آموزه‌هایی را که از حرکت

امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) یاد گرفتیم، پایه‌گذاری کنیم. باید تلاش کنیم این مجموعه پا بگیرد. دوستان زیادی خالصانه برای ساخت مجموعه[موزه دفاع مقدس] تلاش کردند و اکنون در ماه‌های آخر آماده‌سازی نهایی این موزه هستیم. این موزه با خیلی از موزه‌های دنیا که در زمینه جنگ ساخته شده‌اند، تفاوت ماهوی دارد. در اکثر موزه‌های دنیا بیشتر به حوزه کالبدی، ایستا و تجهیزات و کارهای حجمی پرداخته شده است؛ البته در کشورما جای موزه‌ای که کارهای حجمی مربوط به دفاع مقدس را به نمایش بگذارد، خالی است. اما ما در این ‌موزه تلاشمان این است که بتوانیم فرهنگ دفاع مقدس را به جوانان نسل جدید ارائه بدهیم. این مهم‌ترین وظیفه ماست.

کسی نباید بگوید که این موزه را دیدم بلکه این موزه شنیدنی هم هست و در واقع در باورهای بازدیدکنندگان هم باید تغییر ایجاد کند. ما در این موزه می‌خواهیم فرهنگ انقلاب و دفاع مقدس و فرهنگ بسیج را که ریشه در واقعه عظیم کربلا دارد، روایت کنیم. در واقع می‌خواهیم این فرهنگ را برای جامعه ملموس کنیم. متأسفانه در بعضی جاها در روایت دفاع مقدس افراط و تفریط وجود دارد. بعضی‌ها به‌خودشان اجازه می‌دهند روایتی از جنگ بکنند درحالی‌که نه در آن حضور پیدا کرده‌اند و نه درباره آن مطالعه کرده‌اند. ما می‌خواهیم اهمیت دوره دفاع مقدس را برای مردم بازگو کنیم؛ من معتقدم اگر ما همین کار را به درستی انجام دهیم، لازم نیست کار دیگری در این زمینه انجام بدهیم.

این موزه به‌گونه‌ای است که هر کس هروقت که به اینجا بیاید، مطلبی جدید و حرفی نو می‌شنود؛ موضوعی تکراری در اینجا نیست، اینجا جایی است که می‌خواهد فرهنگ خالص بسیجی را به جامعه عرضه کند، به همین منظور باور ما این بود که این مجموعه باید تحت مدیریتی که در چنین فرهنگی تربیت شده، اداره شود. طبیعتا روایتگران عزیزی که به این مجموعه وارد شده‌اند، جوانانی‌ هستند که مهارت‌هایی را کسب کرده‌اند ولی مهم‌تر از مهارت این است که به روحیه دفاع مقدس مجهز شوند. به هر حال، ترکیب نیروهای جوان با نیروهای با تجربه، فضایی مناسب را در‌موزه دفاع مقدس فراهم می‌کند. بنده به مسئولین این‌موزه بارها عرض کرده‌ام که این مکان را نباید محصور در این چند هکتار کنیم بلکه باید فضای مجازی کاملی از محتوای این موزه وجود داشته باشد. باید هر کسی بتواند به این گنجینه دسترسی داشته باشد. نباید شهیدی، جانبازی، آزاده‌ای یا رزمنده‌ای باشد که نامی و نشانه‌ای از او در این ‌موزه نباشد. ‌موزه باید یک نقش ملی و اساسی در این زمینه ایفا کند.

این مکان متعلق به هیچ سازمان یا نهادی از جمله شهرداری نیست بلکه متعلق به همه باورها و آرمان‌ها و همه کسانی است که قلبشان برای انقلاب و نظام اسلامی می‌تپد. عزیزانی که امروز روایتگر شده‌اند نباید فکر کنند که شغلی پیدا کرده‌اند بلکه باید همه شرف و وجودشان را در اینجا ببینند. اینجا باید یک مکان مقدس و چشمه جوشان برای فرهنگ بسیج و انقلاب باشد و فرهنگ حسینی را به نمایش بگذارد.

کد خبر 135520

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز