همشهری آنلاین - سهیلا نیاکان: سادگی زیبایی است،اما این مهم به سادگی به دست نمی‌آید.

عباس کیارستمی

نمایشگاه عکس های عباس کیارستمی با عنوان "دیوار" نمونه‌ای شاخص از دریافت زیبایی از سادگی است.

عکس‌هایی از موضوع های ظاهرا دم دستی که هیچ گونه فرآیند تکنیکی بر روی آنها انجام نشده و هدف عکاس بازنمایی بی‌واسطه واقعیت به مخاطب است.

اما آنچه مخاطب را شگفت زده می کند،نمایش ساده مینی مالیست از واقعیت به دور از تکلف و ادای رایج برای این گونه نمایشگاه های آثار هنری است، به طوری که گاهی مخاطب از خود می پرسد: خلاقیت و نو آوری هنرمندانه کیارستمی در عکاسی از این سوژه ها کجاست؟

نکته دیگر در نمایشگاه "دیوار" کیارستمی نگاه فرامکانی این هنرمند در انتخاب لوکیشن هایی است که از آنجا عکاسی کرده است.

برای عکاس، دیواری در تهران همانقدر ساده، زیبا و پرمفهوم بوده که دیوار در یک شهر اروپایی می تواند تاثیر گذار باشد.

از این رو مخاطب با چند عکس انگشت شمار و بزرگتر از اندازه محیط گالری 10 (مکان برگزاری نمایشگاه) به راحتی وارد فضای ذهنی هنرمند شده و به واسطه این عکس ها و چند عکس از مجموعه "برف" می تواند دریافت کند آنچه زیباست، خود زیبایی است و انتخاب کیارستمی در واقع همان حذف نازیبایی از زیبایی واقعیت بیرونی است تا بتواند از طریق این حذف و نه اضافه، حقیقت ذهنی خود را به سادگی ارائه دهد.

همزمان با برگزاری نمایشگاه"دیوار" کتاب "آب" کیارستمی وارد بازار نشر شد و در ورودی گالری 10 مجموعه کتاب های کیارستمی در زمینه های عکاسی، سینما، ادبیات و نقاشی در معرض فروش گذاشته شده اند.

همچنین نشریات و سایت های گوناگون در طول برپایی نمایشگاه از نقاشان، منتقدان، هنرمندان و صاحب نظران اهل و هنر، یادداشت هایی درباره عکس های اندازه بزرگ کیارستمی که پرینت دیجیتال شده انتشار داده اند و نشان دهنده اهمیت و ویژگی منحصر بفرد آثار هنری و شخصیت کار کیارستمی است؛ به گونه ای که به سادگی، زیبایی حضور او را در پیرامون خود فراموش می کنیم.

آیا واقعا می‌دانیم یکی از 5 هنرمند خلاق زنده دنیا در همین اطراف خودمان زندگی می‌کند؟

کد خبر 135509

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز