گروه اقتصادی: ایرانیان مقیم خارج از کشور چرا باید یارانه نقدی بگیرند؟

سخنگوی اقتصادی دولت چند روز پس از تکذیب رئیس مرکز آمار ایران مبنی بر عدم‌پرداخت یارانه نقدی به ایرانیان خارج نشین با تفسیر قانون هدفمندی یارانه‌ها اظهار کرد:قانون اتباع ایران را (نه فقط ساکنین ایران) متعلق به ایران می‌داند و فردی که دارای تبعیت ایرانی باشد، به لحاظ قانونی امکان بهره‌مندی از یارانه‌های نقدی را دارد.به گزارش همشهری، هرچند قانون مصوب مجلس تاکید دارند ایرانیان حق دریافت یارانه نقدی را دارند اما این پرسش مطرح است که آیا ایرانیان مقیم خارج از کشور همانند سایر شهروندان حقوق و تکالیف قانونی خود نظیر مالیات و امثال آن را به دولت پرداخت می‌کنند که اکنون درخواست دریافت یارانه نقدی را مطرح می‌کنند؟

به گزارش مهر، شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد روز گذشته با بیان اینکه در حال حاضر برای دریافت یارانه‌های نقدی از سوی ایرانیان خارج از کشور تقاضا داریم، تصریح کرد: در عین حال قانون این امکان را فراهم کرده که بتوانیم با بررسی دست به یک انتخاب بهینه بزنیم. به گفته وزیر اقتصاد، ستاد هدفمندی یارانه‌ها هنوز در مورد اینکه آیا ایرانیان خارج از کشور می‌توانند از یارانه‌های نقدی بهره‌مند شوند یا خیر، به جمع‌بندی نرسیده و در این خصوص در حال جمع‌بندی است. حسینی در خصوص زمان واریز مرحله بعدی یارانه‌های نقدی عنوان کرد: یارانه‌های مرحله بعدی نیز به موقع پرداخت خواهد شد.

به گزارش همشهری، موضوع پرداخت یارانه نقدی به حدود 2میلیون ایرانی مقیم خارج از کشور را نخستین بار نماینده خمینی شهر در جریان بررسی لایحه بودجه سال‌جاری فاش کرد اما یک روز بعد عادل‌آذر رئیس مرکز آمار ایران این خبر را تکذیب کرد. هرچند نماینده فاش‌کننده این خبر در گفت‌وگو با همشهری اظهار کرد: محمد رضا فرزین سخنگو و دبیر کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت در کمیسیون تلفیق مجلس پرداخت یارانه نقدی به ایرانیان خارج نشین را تایید کرده است. اکنون مشخص نیست که آیا پیش از این هیچ ایرانی مقیم خارج از کشور یارانه نقدی دریافت کرده است یا نه و مهم‌تر اینکه این افراد از چه طریقی درخواست خود را به دولت ارائه کرده‌اند چرا که سایت اطلاعات اقتصادی خانوار تنها در ایران در دسترس بوده است و کاملا اطلاعات دریافتی به‌ویژه محل سکونت افراد قابل پیگیری است.

اظهارنظر وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت نشان می‌دهد که دست‌کم ادعای نماینده خمینی شهر درست بوده و مرکز آمار ایران در واکنشی انفعالی نسبت به تکذیب خبر اقدام کرده است. به گزارش خبرنگار ما، تفسیر وزیر اقتصاد مبنی بر الزام دولت برای پرداخت یارانه نقدی به همه اتباع ایرانی هم مورد تردید است و دولت می‌تواند از مجلس بخواهد تا دایره شمول متقاضیان دریافت یارانه نقدی را تفسیر کند. در روزهای اخیر برخی مردم در واکنش به احتمال پرداخت یارانه نقدی به ایرانیان خارج‌نشین این سؤال را مطرح می‌کنند که این افراد نه تنها هزینه‌های ناشی از افزایش قیمت‌های داخلی در اثر هدفمندی یارانه‌ها را تحمل نمی‌کنند بلکه عمده این افراد از وضعیت مالی بهتری برخوردار هستند و پرداخت یارانه نقدی به این افراد از سوی دولت عادلانه نیست.

سخنگوی اقتصادی دولت همچنین از ارائه گزارشی توسط رئیس بانک مرکزی به رئیس‌جمهور درخصوص بازار سکه در جلسه یکشنبه‌شب دولت خبر داد و گفت: براساس دستور رئیس‌جمهور همان سیاست اعمال شده در بازار سکه در بازار ارز نیز عملیاتی خواهد شد. حسینی در واکنش به این پرسش که آیا سیاست دولت تثبیت نرخ ارز است، گفت: نخستین اقدام دولت حذف فاصله بین نرخ رسمی و نرخ آزاد در بازار ارز برای نرخ دلار است. او با اشاره به سیاست بانک مرکزی و وزارت اقتصاد برای بازار سکه گفت: همان طور که بازار سکه با همت و برنامه‌ریزی ساماندهی شد برای بازار ارز هم چنین کاری را مدنظر داریم.

اعتراف وزیر به افزایش قیمت‌ها

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به این سؤال که دولت برای تولیدکنندگانی که قیمت‌ها را حتی تا 50درصد افزایش داده‌اند و حاضر به همکاری و تفاهم با دولت نیستند چه اقدامی را انجام خواهد داد، گفت: از طریق مردم و اصناف به سراغ آنها خواهیم رفت اما در عین حال نیز باید توجه داشته باشیم که در برخی از بخش‌ها قیمت‌ها اصلاح شده است به‌طوری که شرکت گاز بیش از 50درصد قیمت گاز را افزایش داده است. او افزود: اما وقتی افزایش قیمت‌ها خارج از قاعده صورت گیرد تخلف و هرج و مرج اقتصادی ایجاد می‌شود و دستگاه‌هایی مانند سازمان نظارت و سازمان حمایت با اینگونه افزایش قیمت‌ها برخورد می‌کنند، در عین حال مردم باید تخلفات را گزارش دهند.

کد خبر 135188

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز