یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۱
۰ نفر

طاهره ساعدی: نخستین جشنواره و نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای از هشتم تا دوازدهم اردیبهشت ماه جاری در محل سالن همایش‌های برج میلاد در تهران برگزار شد.

جشنواره بازیهای رایانه ای

این نمایشگاه شامل بخش‌هایی همچون تولیدات، فناوری‌ها، خانواده، بازی و سرگرمی، دنیای بدون بازی‌های رایانه‌ای، دانش‌آموزی، کارگاه‌های تخصصی و مسابقات بود و در بخش رقابتی جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران نیز 92 اثر حضور داشتند که از این تعداد 54 اثر در بخش بازی‌های بزرگ رایانه‌ای، 22 اثر در بخش بازی‌های کوچک (Indie)، 8اثر در مسابقه بازی‌های برخط و 8 ‌بازی شبیه ساز به رقابت با یکدیگر پرداختند. همچنین بیش از 70 شرکت تولید‌کننده بازی رایانه‌ای آخرین دستاوردهای خود را به مخاطبان عرضه کردند. در بخش تولیدات، آخرین محصولات تولید شده ایرانی، بازی‌های تلفن همراه، تولیدات خارجی و انیمیشن به حاضران در نمایشگاه معرفی شد. معرفی نظام ملی رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای (ESRA)، ترویج فرهنگ استفاده صحیح از بازی‌های رایانه‌ای، آشنایی خانواده‌ها با بازی‌های رایانه‌ای و نقش بازی‌های رایانه‌ای در آموزش، از جمله دیگر فعالیت‌های انجام‌شده در این نمایشگاه بود.

اصلی‌ترین مشکل در زمینه بازی‌های رایانه‌ای در ایران، ضعف تولید بازی‌های ایرانی و ورود بی‌رویه بازی‌های خارجی است که اثرات فرهنگی خاص خود را بر مخاطبان دارد.

به گفته دکتر بهروز مینایی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، سالانه حدود 45‌میلیون نسخه بازی رایانه‌ای خارجی در ایران به فروش می‌رسد که نشان‌دهنده نیاز مخاطبان ایرانی به این رسانه است، این در حالی است که در خوش‌بینانه‌ترین حالت، تعداد بازی‌های رایانه‌ای تولید شده در ایران از ابتدا تا‌کنون کمتر از 100‌مورد بوده است که تیراژ متوسط فروش آنها کمتر از 50‌هزار نسخه است و در مقایسه می‌توان روند حرکتی بازی‌های رایانه‌ای خارجی در ایران را به یک سونامی تشبیه کرد.با وجود تأکید مسئولان کشور بر اهمیت تولید بازی‌های رایانه‌ای داخلی، تا‌کنون حمایت‌های اندکی از تولید‌کنندگان بازی‌ها صورت گرفته است. خبرنگار همشهری در ایام برگزاری نمایشگاه و جشنواره بازی‌های رایانه‌ای ضمن بازدید از این نمایشگاه با چند تن از تولید‌کنندگان بازی‌های رایانه‌ای ایرانی گفت‌وگو کرده است.

مجتبی محمدی، یکی از دست‌اندرکاران تهیه بازی رایانه‌ای «میرمهنا» به همشهری گفت: بیش از 2سال است که روی این بازی کارشده؛ به عبارت بهتر گروه برنامه‌نویس مربوطه از بهمن 88 کار خود را برای ساخت این بازی رایانه‌ای آغاز کرده و قرار است تیر ماه وارد بازار شود.

به گفته وی 80‌درصد هزینه این بازی 130‌میلیون تومانی را بنیاد بازی‌های رایانه‌ای تقبل کرده است.
این برنامه‌نویس جوان با اظهار خوش‌بینی نسبت به استقبال مناسب از این بازی افزود: میرمهنا دارای کیفیت بسیار خوبی از نظر محتوایی و گرافیکی است.

محمدی با اشاره به مشکلات موجود برای این بازی‌ها، تحریم‌ها را یکی از عوامل بازدارنده تولید این بازی‌ها برشمرد و ادامه داد: تحریم‌ها باعث شده ما نتوانیم این بازی‌ها را در خارج از کشور به فروش برسانیم. از سوی دیگر استفاده از موتورهای بازی را پر‌هزینه و با مشکل مواجه ساخته است، ولی ما موتور این بازی را از اینترنت دانلود کرده‌ایم چون لایسنس نشده بود. وی گفت: برای انتشار خارجی با چند ناشر وارد گفت‌وگو شده‌ایم.

سید بهرام برقعی، دکترای فلسفه علم و یکی از متخصصان برنامه‌نویسی بازی‌های رایانه‌ای که مدیریت ساخت بازی «عصر پهلوانان» و «سیاره میترا» را بر عهده داشته و در این نمایشگاه نیز حضور داشت به همشهری گفت: بازی‌های عصر پهلوانان بیش از 2سال است که وارد بازار شده و حدود 2/5 سال نیز ساخت آن با هزینه‌ای بالغ بر 230‌میلیون تومان به طول انجامید.

دکتر برقعی، تأمین بودجه را یکی از مشکلات پیش روی تیم‌های برنامه‌نویسی در عرصه بازی‌های رایانه‌ای بیان می‌کند و می‌افزاید: متأسفانه در ایران به‌دلیل تحریم‌ها، خرید نرم افزار حرفه‌ای ممکن نیست و از سوی دیگر انتشار خارجی این بازی‌ها هم با سختی امکان‌پذیر است به‌طوری که ما بازی سیاره میترا را به دلایل سیاسی نتوانستیم روی ایکس باکس مایکروسافت بگذاریم.وی با اشاره به شرکت در چندین نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای در کشور‌هایی همچون آلمان، فرانسه و دوبی یادآور شد که عدم‌شناخت از بازی‌های رایانه‌ای در داخل کشور باعث شده این بازی‌ها از استقبال قابل انتظاری برخوردار نباشد که دولت با تبلیغات مناسب در این زمینه می‌تواند کمک شایان توجهی به دست‌اندرکاران این بازی‌ها برای ادامه راهشان کند.

وی داشتن قفل‌های نرم افزاری مناسب در بازی‌های مذکور را مانع کپی غیرقانونی آنها عنوان می‌کند و اضافه می‌کند: ما ابتدا نسخه خارجی بازی سیاره میترا را ساختیم و روی ایکس باکس مایکروسافت قرار دادیم و از این شرکت بابت فروش آن درصدی دریافت می‌کردیم که مسائل سیاسی و تحریم‌ها باعث ایجاد مشکلاتی برای آن شد و ما سپس نسخه فارسی آن را ساختیم. به اعتقاد برقعی کمک دولت همچنین می‌تواند باعث کاهش محدود زمان ساخت بازی شود.

اعظم سروریان، کارشناس واحد تولیدات رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز با توضیح پیرامون هفت بازی رایانه‌ای بالای 6‌سال ساخت کانون برای گروه سنی کودک و نوجوان گفت: این بازی‌ها از سال83 وارد بازار شده‌اند. به گفته وی بازی زیر 6سال تولید نشده زیرا کانون اعتقاد دارد که این گروه سنی بهتر است دور از رایانه باشند. با این حال این گروه، بازی بالای 4‌سال خارجی را ترجمه کرده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا بازی‌های تولید شما به تأیید بنیاد بازی‌های رایانه‌ای می‌رسد؟ پاسخ داد: کانون، مستقل عمل می‌کند زیرا مسئولینی که در کانون، هستند در این بنیاد نیز حضور دارند.

بهزاد بالندری، یکی دیگر از دست‌اندر‌کاران بازی‌های رایانه‌ای از نوع شبیه ساز آموزشی نیز گفت: محصول تیرگان متشکل از 8 بازی رایانه‌ای در زمینه شبیه‌ساز تیراندازی با اسلحه‌های متفاوت برای اهداف خاص است. وی می‌افزاید که تیمشان از جوانان نخبه برنامه‌نویس تشکیل شده است و آنان موتور این بازی‌ها را طراحی کرده‌اند. او نیز با اشاره به مشکلاتی که در زمینه تبلیغات و شناساندن این بازی‌ها به کاربر ایرانی دارند می‌گوید که دولت در این بخش کمک زیادی می‌تواند انجام دهد.

به اعتقاد بالندری سیستم‌های شبیه‌ساز نظامی و مدیریتی مانند پدافند موشکی، مدیریت بحران شهری و سیستم‌های آموزش نظامی در تخصص این نیروهای جوان و نخبه است و آنها تا‌کنون توانسته‌اند چندین سیمیلاتور را طراحی کنند و برنامه آن را بنویسند.

کد خبر 134348

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز