سه‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۷
۰ نفر

گروه دانش و سلامت - حمید ضیایی پرور: شاید بسیاری از مردم از اینکه یک بازی رایانه‌ای خارجی را با قیمت اندکی از سی‌دی‌فروشی سر کوچه خریداری می‌کنند راضی و خشنود به‌نظر برسند

اما اگر در نظر بگیرید که همین امر یعنی رعایت نشدن کپی رایت یا حقوق مولف و تولیدکننده بازی رایانه‌ای ضربه سهمگینی به تولید این نرم‌افزارها در داخل وارد کرده است احتمالا نظرتان تغییر خواهد کرد.

بازی رایانه‌ای در دنیای امروز به‌عنوان یک صنعت مولد و یک رسانه تکنولوژیک قدرتمند مطرح است و براساس گزارش‌های منابع بین‌المللی در سال 2004 میزان سود خالص سالانه به دست آمده از صنعت بازی‌های رایانه‌ای به مرز 10‌میلیارد دلار رسیده و سود حاصل سالانه به‌دست آمده از هالیوود (5/9میلیارد دلار) را پشت سر گذاشت.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد میزان فروش نرم‌افزارهای بازی‌های ویدئویی همچنان رو به رشد است؛ به‌طوری که انتظار می‌رود این میزان فروش تا پایان سال 2010 به 15 میلیارد دلار در سال برسد. گزارش‌ها نشان می‌دهد تنها در سال 2007 گردش مالی این صنعت حدود 42 میلیارد دلار بوده است. در سال 2007 حدود 240 میلیون نسخه بازی در جهان به فروش رسیده است.

در سال 1386 حدود 25میلیون بازی رایانه‌ای خارجی در ایران به فروش رفته است. از این آمار حدود 13میلیون بازی رایانه‌ای و 12میلیون بازی کنسولی یا پلی‌استیشن‌ها هستند.

این گزارش حاکی است، به‌طور متوسط هر هفته بین 7 تا 10 عنوان بازی جدید رایانه‌ای به‌طور قاچاق وارد ایران می‌شود. تا‌کنون در ایران 50 بازی ایرانی تولید شده و تلاش‌ها برای حمایت از تولید‌کنندگان بازی در ایران ادامه دارد اما این تلاش‌ها وبرنامه‌ریزی‌ها کافی نیست.

در همین ارتباط رئیس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، مشکل موجود برای تولید و توزیع بازی‌های رایانه‌ای داخلی را عدم‌رعایت قانون کپی رایت برای محصولات خارجی عنوان کرد و با تأکید بر اینکه عدم‌رعایت کپی‌رایت ضربه سنگینی به بازار تولید ایران وارد کرده است،

گفت: به‌دلیل رعایت نکردن قوانین کپی رایت، بازی‌های خارجی با قیمت نازل در بازار کشور ما عرضه می‌شوند و از آنجا که تولید هر بازی در کشور حدود 200میلیون تومان هزینه در بردارد، قیمت بازی‌های داخلی بسیار بیشتر از بازی‌های خارجی است و به همین دلیل سطح فروش بازی‌های رایانه‌ای داخلی کاهش می‌یابد.

با توجه به حجم عظیم ورود بازی‌های رایانه‌ای خارجی به ایران، یکی از مشکلات موجود فقدان نظام رده‌بندی مشخص برای این بازی‌ها جهت استفاده مناسب خانواده‌هاست. چند سالی است که بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ماموریت یافته تا این نظام رده‌بندی را اجرا کند.

رئیس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از رده‌بندی 1500 بازی رایانه‌ای خارجی در کشور و همکاری با کشورهای اسلامی برای تولید و انتشار بازی‌های رایانه‌ای متناسب با فرهنگ و مذهب در کشور خبر داده و گفته است: تاکنون مذاکراتی با کشور لبنان در این زمینه انجام شده است.

دکتر بهروز مینایی بر نظارت بر بازی‌های رایانه‌ای خارجی، تعیین محتوا برای بازی‌های داخلی و اطلاع‌رسانی در مورد این محصولات به‌عنوان وظایف بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تأکید کرد و گفت: انجمن رده‌بندی نرم‌افزارهای تفریحی و سرگرمی که از سال گذشته تأسیس شده است تاکنون بیش از 1500 بازی رایانه‌ای خارجی را از نظر محتوا، متناسب با سنت و مذهب و فرهنگ کشور رده‌بندی کرده است.

وی افزود: هر بازی رایانه‌ای قبل از تکثیر باید رده‌بندی شود که این رده‌بندی توسط اداره کل سمعی بصری وزارت ارشاد به شرکت‌های توزیع‌کننده این محصولات ارسال می‌شود و هیچ شرکتی حق ندارد بدون مجوز این محصولات را ارائه کند.

مینایی با بیان اینکه تربیت نیروی انسانی و ایجاد تکنولوژی ساخت بازی در داخل و حمایت از تولیدکنندگان این محصولات از جمله اقدامات بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای است،  ادامه داد: از سال 87 با محور مشارکت در تولید و ساخت و ارائه بازی در داخل کشور، ایده‌هایی که جنبه ملی، سنتی و مذهبی دارند مورد حمایت قرار می‌گیرند تا به شکل بهتر و با‌کیفیت‌تری بتوان این بازی‌ها را تولید کرد.

رئیس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در گفت‌وگو با مهر گفت: در سال 87 بیش از 11بازی داخلی در کشور با حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تولید شده و در سال 88 نیز 22 بازی مورد حمایت این بنیاد قرار گرفت.

کد خبر 105583

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز