جمعه ۸ آبان ۱۳۸۸ - ۱۴:۴۴
۰ نفر

آفتاب چهارمین روز از جشنواره رسانه‌های دیجیتال کم‌کم از بالای شبستان کنار می‌رود

و به بازدید‌کنندگان یاد آوری می‌کند که روز چهارم هم به نیمه رسید اما در گوشه‌ای از شبستان گویی خبری است؛ صف طویلی در مقابل یکی از کلاس‌ها تشکیل شده است، با خودم فکر می‌کنم که علت این صف طولانی و ازدحام جوانان در گوشه‌ای از نمایشگاه برای چیست ؟ کنجکاو می‌شوم و
قدم هایم را تند‌تر بر می‌دارم که به محل مورد نظر برسم، جایزه می‌دهند ؟ اشانتیون می‌دهند ؟ کارت اینترنت رایگان ویژه نمایشگاه می‌دهند و هزار و یک سؤال بی‌جواب که در یک لحظه از ذهنم عبور می‌کند.

نزدیک‌تر که می‌شوم عکس بزرگی از نبرد یک مرد قوی هیکل که ظاهری ایرانی دارد با یک غول بی‌شاخ و دم که ظاهری جهنمی دارد روی دیوار نصب شده است بله اینجا محل نشست بررسی بازی رایانه ای‌گرشاسب یک بازی کاملا ایرانی است.

بعد از بازی ایرانی لطفعلی‌خان زند که به نوعی باز گو‌کننده تاریخ گذشته ایران است این‌بار نوبت یک بازی رایانه‌ای جدید است که با شیوه خاص خود به مرور تاریخ کهن ایران بپردازد.

در حال حاضر تعدادی از جوانان خوش ذوق و هنرمند ایرانی برای بازگو کردن تاریخ کهن این
مرز و بوم برای جوانان همسن و سالشان در یک حرکت جمعی با حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اقدام به طراحی بازی کاملا ایرانی و با توجه به فرهنگ کهن ایران زمین کرده‌اند که تا2 ماه آینده و تا اواخر پاییز به بازار عرضه می‌شود. تیم طراحی‌کننده این بازی را چند جوان دارای مدرک تحصیلی مرتبط با رایانه تشکیل می‌دهند.

بازی در دل کتاب‌های کهن

آرمان آرمین مشاور فرهنگی و نویسنده داستان این بازی با اشاره به ویژگی‌های داستانی این بازی‌گفت: داستان این بازی از کتاب‌های بسیار کهن و قدیمی ایرانی و حتی متونی که بسیار نایاب است جمع‌آوری شده است.

آرمین در مورد شخصیت اصلی این بازی افزود: گرشاسب یکی از اجداد رستم، پهلوان ایرانی است و پیش از رستم و نگارش شاهنامه مشهور‌ترین پهلوان ایرانی بوده که از زمانی که شاهنامه توسط فردوسی بزرگ به نگارش می‌رسد رستم جایگاه گرشاسب را در افسانه‌های ایرانی می‌گیرد و در حقیقت با توجه به افسانه‌های کهن ایرانی گرشاسب در جایگاه پدربزرگ رستم قرار دارد.

گرشاسب پسر دوم خاندان تریترت صاحب گرز معروفی است که بعد‌ها به رستم می‌رسد و در آخر هم به سوشیانت می‌رسد که با آن به مقابله با ستمگران می‌پردازد و مبنای بازی هم همین گرز افسانه‌ای است.

نویسنده داستان بازی گرشاسب در ادامه با بیان این مطلب که داستان این بازی در 4 مرحله و مبارزه گر شاسب با دشمنانش تدوین شده است، گفت: گرشاسب یک بازی رایانه‌ای سوم شخص اکشن است که براساس اساطیر کهن ایرانی طراحی شده‌است.

سال‌ها از نخستین نبرد میان انسان‌ها و اهوراها در سپاه نور در برابر سپاه تاریکی می‌گذرد و هم‌اکنون بیشتر شهرهای خونیرث در تسلط دیوان خبیث قرار گرفته‌است و اهوراهای جاویدان منزوی گشته‌‌اند و انسان‌ها در اسارت و بندگی دیوان ظالم قرار دارند.

سوشیانت که در زمان تهاجم دیوان به شهر زیبای سیاوشگرد، نوزادی بود که توسط عده‌ای از اهالی شهر نجات داده شده و در حومه سیاوشگرد و دشت‌های کنار فراخکرت بزرگ شده بود اینک به قصد رها‌سازی‌ شهر خود روانه سیاوشگرد می‌شود که در تسلط کامل دیوان و اشموغان اکومن‌دیو قرار دارد.

وی در ادامه با اشاره به این مطلب که تمام داستان‌های این بازی با توجه به منابع دقیق و کهن است،عنوان‌کرد: هیچ کدام از قسمت‌های این بازی تخیل نیست و برای داستان آن ساعت‌ها وقت صرف شده است.

مدل‌های ایرانی در دست گرشاسب ایرانی

در ادامه این مراسم که لحظه به لحظه بر تعداد شرکت‌کنندگان آن افزوده می‌شود سهیل دانش اشراقی، مدیر هنری این بازی با بیان این مطلب که در تمام قسمت‌های بازی از مدل‌های ایرانی و اصیل استفاده شده است، گفت: ما سعی کردیم با تاثیراتی که از بازی‌های خارجی گرفته بودیم یک پروژه جدیدی را با توجه به معیار‌های کهن ایرانی طراحی و به مرحله نهایی برسانیم.

دانش اشراقی در ادامه افزود: در طول مسیر طراحی هنری بازی با مشکلاتی از قبیل عدم‌آشنایی با فضا و معماری آن زمان مواجه بودیم و در بسیاری از المان‌های معماری از تخیل استفاده کردیم چرا که هیچ راهکاری برای طراحی با توجه به واقعیت‌ها وجود نداشت.

مدیر هنری بازی گرشاسب با اشاره به استفاده از رنگ‌های مختلف در این بازی‌بیان‌کرد: برای تنوع در هر مرحله این بازی از یک‌سری رنگ‌های مشخص استفاده شده است.

مشکل سخت‌افزاری داشتیم

مشکلات سخت‌افزاری زیادی داشتیم، این مشکلات ما را اذیت کرد. بعد از صحبت‌های مدیر هنری بازی گرشاسب محمد مدرس مدل ساز کاراکتر‌ها و تصاویر این بازی در سخنانی با اعلام این مطلب گفت: ابتدای کار طراحی سیستم‌ها مشکل داشتند چرا که طراحی‌هایی که توسط گروه انجام می‌شد در بسیاری از موارد بالاتر از استاندارد‌های جهانی بود و این طراحی‌ها برای نخستین بار در سطح جهان انجام شده بود.

فراموش نکنیم ؟

فراموش نکنیم که ایران عزیز ما و فرهنگ مظلومش بسی پیش‌تر باید در مقابل فرهنگ‌های دیگر که اسطوره هایشان را همواره مورد توجه قرار می‌دهند، صاحب اینگونه فیلم‌ها، نرم‌افزارها و گیم‌هایی در قالب بازی می‌شد اما با وجود این تعدادی از جوانان ایرانی با همت والای خود گامی ارزشمند در این راستا برداشته‌اند.

از طرف دیگر مسئولان و متولیان امور فرهنگی در کشور هم باید این فرصت‌ها را غنیمت شمرده و برای رشد و شکوفایی صنعت بازی‌های رایانه‌ای ایرانی و آموزنده در کشور گام‌های مؤثری بردارند.

علی‌البرزی

کد خبر 94025

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز