یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۸۹ - ۰۶:۱۶
۰ نفر

عباس ثابتی‌راد: روزهای پایانی مردادماه شهر کلن، دیزنی‌لندی تازه شده بود برای همه آنانی که ساعت‌ها به صفحه مانیتور خیره می‌شوند و در اندیشه پیروز کردن قهرمان خود هستند.

Gamescom 2010

 18 آگوست، (29‌مرداد) بزرگ‌ترین نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای در کلن برپاشد و غول‌های بزرگ رایانه‌ای جهان هر کدام با ایده‌ای جدید جهانی نو به جهان بازی‌های رایانه‌ای گشودند. مایکروسافت، سونی و EA با عرضه بازی‌های جدید هواداران بازی‌های‌ مجازی را شگفت‌زده کردند و از قدرت خلاقیت خود پرده برداشتند. هرچند در این نمایشگاه نیز ایران با عرضه 10‌بازی، حضوری جدی داشت. به تعبیر مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای «بسیاری از ناشران بازی‌های رایانه‌ای با دیدن بازی‌های ایرانی شگفت‌زده شدند و با وجود داشتن موانع بسیار، خواهان انتشار این بازی‌ها شده‌بودند». شاید این نخستین حضور جدی ایران در معتبرترین نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای در سطح جهان است اما حضور در میان غول‌ها بزرگ تولید‌کننده بازی‌های رایانه‌ای اتفاقی ساده‌نیست بلکه نشان از توانایی و قدرت خلاقیت ایرانیانی دارد که در عرصه بازی‌های رایانه‌ای حرفی تازه دارند.

Gamescom 2010 برای ایران نمایشگاهی ویژه‌ بود. نه تنها برای بازیکن‌های رایانه‌ای بلکه برای صنعت نوپای ساخت بازی‌های رایانه‌ای که عمری کمتر از 5‌سال دارد. بهروز مینایی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای حضور در این نمایشگاه را دروازه‌ای تازه به صنعت گیم در جهان دانست. او حضور شرکت‌های بزرگ تولید‌کننده بازی‌های رایانه‌ای و عرضه محصولات جدید را فرصتی دانست که ایران نیز از آن بهره‌مند شده‌بود.مینایی از سال قبل می‌گوید که ایران با غرفه‌ای 60‌متری و یک بازی در این نمایشگاه حضور داشت و امسال که10بازی در غرفه‌ای 100متری نام ایران را نمایندگی می‌کرد. به گفته مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای آماده بودن برخی از این بازی‌ها برای ارائه به ناشران یکی از مهم‌ترین دلایلی بود که مورد استقبال قرار گرفت.

بسیاری از محصولاتی که در این نمایشگاه از سوی شرکت‌های بزرگ تولید‌کننده معرفی و عرضه شده‌بود، در مراحل پایانی ساخت بود و برای عرضه هنوز آماده نشده‌بود.مینایی در مورد این نمایشگاه می‌گوید: حضور ایران با 10‌بازی مختلف که هر کدام برگرفته از تاریخ و فرهنگ ایران اسلامی بود، توانست بسیاری از ناشران بازی‌های رایانه‌ای را شگفت‌زده کند. بسیاری از ناشران اذعان کردند که ایرانیان بسیار باهوش هستند و می‌توانند قدم‌های بزرگی در زمانی کوتاه بردارند. به گفته مینایی قبل از آغاز نمایشگاه Gamescom معمولا کنفرانسی برگزار می‌شود و شرکت‌های بزرگ تولید‌کننده به ارائه آخرین دستاوردهای خود می‌پردازند. هنگامی که در این نمایشگاه، گرشاب به‌عنوان یک بازی سراسر ایرانی مطرح شد، بسیاری از شرکت‌کنندگان نتوانستند شگفتی خود را اعلام نکنند.

در واقع گرشاب در مقایسه با بسیاری از بازی‌های مشابه‌ خارجی توانست موفقیت قابل توجهی به‌دست آورد.مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای یکی از مهم‌ترین دستاوردهای شرکت در این نمایشگاه را محک جدی صنعت نوپای تولید بازی‌های رایانه‌ای در داخل کشور دانست. او گفت: ما توانستیم به‌صورت جدی محک بخوریم. در واقع این نمایشگاه جایی بود برای اینکه قدرت خود را ارزیابی کنیم و به دستاوردهای خودمان دقیق‌تر بنگریم. مینایی با اشاره به بازی میرمهنا افزود: این بازی به خاطر جاذبه‌های بالا و همچنین بهره‌مندی از الگویی ایرانی که در مبارزه با هلند‌ی‌ها و پرتغالی‌ها به پیروزی رسید بسیار مورد توجه قرار گرفت. در واقع این محصول به‌دلیل کیفیت بسیار خوب مورد توجه بسیاری از ناشران بازی‌های رایانه‌ای قرار گرفت.انیمیشن قلب سیمرغ نیز از دیگر بازی‌هایی بود که مورد اقبال زیادی قرار گرفت. در واقع بسیاری از ناشران این انیمیشن را با نمونه‌های موفق هالیوودی مقایسه می‌کردند. به گفته مینایی حتی بازی آسمان‌دژ نیز که نخستین بازی آنلاین ایرانی است طرفدار بسیاری پیدا کرد و حتی برخی کشورهای اروپایی خواستار میزبانی این بازی شدند. در واقع این بازی که تحت وب اجرا می‌شود، مورد توجه بسیاری از ناشران اروپایی قرار گرفت.

شگفتی‌های جهان بازی

Gamescom 2010 در کلن نمایشگاهی متفاوت بود. به این دلیل که بیش از 480‌شرکت در این نمایشگاه حضورداشتند و بازی‌های مختلفی را به مخاطبان خود عرضه کردند. مسلما در این نمایشگاه حضور چهره‌های سرشناس ورزشی و سینمایی نیز بر اهمیت آن افزوده بود. اما Gamescom امسال با یک تغییر بزرگ به کلن آمده بود؛ تغییری که نگرانی پزشکان را نیز برطرف می‌کرد. بیشتر بازی‌های عرضه‌شده در این نمایشگاه دیگر بازی‌های ساکنی نبودند. بلکه عمدتا استفاده‌کنندگان را وادار به فعالیت و جنب و جوش می‌کردند و باعث تحرک بیشتر آنان می‌شدند.

این تفاوت از همان روزهای اول برگزاری نمایشگاه آشکار شد. هنگامی که مایکروسافت غول بزرگ رایانه‌ای جهان با عرضه بازی‌های جدید خود باعث شگفتی همگان شد. کینکت، فیبل 3 و تریلر جدید به نام هیلو ریچ و بازی Danc central ازجمله‌بازی‌هایی بود که مایکروسافت در این نمایشگاه عرضه کرد. مایکروسافت همچنین بازی Age Of Empires Online را روی PC معرفی کرد. همچنین بازی‌های این شرکت که روی XBL خواهند بود از جمله لارکرافت ونگهبان نور نیز در این نمایشگاه معرفی شد. مایکروسافت در همان روز اول و در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که بازی جدید کینکت خود را از 7نوامبر در اروپا عرضه خواهد کرد. در این کنفرانس مایکروسافت از بازی‌های مختلف خود از جمله تریلر جدید هیلو ریچ رونمایی کرد.

نمایشگاهی از آنچه دوست‌دارید

چندان عجیب نیست که بسیاری از بازی‌های جدید خیلی زود به ایران راه پیدا کند. کسانی که از چشم‌دوختن به صفحات مانیتور برای بازی کردن خسته نمی‌شوند و لذت می‌برند به‌دنبال دریچه‌های تازه در جهان بازی‌های رایانه‌ای هستند و خیلی زود جدیدترین ساخته شرکت‌های بزرگ سازنده بازی‌ها را به دست می‌آورند. اما اینکه در نمایشگاهی بتوانی در عرض یک روز بازی‌های مختلفی را که به آنها علاقه داری یکجا ببینی و هر کدام را که دوست داشته باشی امتحان کنی، لذتی است انکارناپذیر. نمایشگاه شهر کلن از این‌رو برای بازدید‌کنندگان سرشار از جاذبه بود. اگرچه حضور شرکت‌های بزرگی مانند مایکرو‌سافت، سونی و EA و ارائه بازی‌های جدید بر جذابیت آن افزوده بود. انگار شهر کلن در یک چشم به هم زدن به دیزنی‌لندی مجازی تبدیل شده بود با تمام جاذبه‌های نداشته این دیزنی لندها.

بازی‌های تازه و معرفی موبی

غرفه شرکت‌های غول‌آسا همیشه دارای جاذبه‌های مختلف است. شرکت سونی نیز در این نمایشگاه کم‌فروغ‌تر از مایکروسافت نبود. بلکه این شرکت بسیار درخشان‌تر ظاهر شد. معرفی بازی Resisstant3 شگفت‌آورترین اتفاقی بود که در غرفه سونی رخ داد. این بازی همراه با نسخه‌های جدید رچت و کلنک موجب شد یکی از پربازدیدکننده‌ترین غرفه‌های این نمایشگاه، غرفه سونی باشد. این شرکت همچنین سیستم جدید PSN را با نام موبی عرضه کرد. از دیگر اتفاقاتی که در غرفه سونی رخ داد اعلام تاریخ عرضه GT5 در اروپا بود. این شرکت همچنین با عرضه تریلرهای تازه‌ای از بازی‌های بزرگی چون Infamus 2 و Motor Storm سعی کرد به همه مخاطبانش توجه کند. مدل جدید PS با عنوان PS3 یکی از نکات قابل توجه غرفه سونی بود.

این PS با 320 گیگ حافظه در واقع حرکت تازه این شرکت برای ارائه بازی‌های با کیفیت‌تر برای PS‌هاست. همچنین تریلر جدید LPB2 نیز توسط سونی در این نمایشگاه عرضه شد. شاید به‌دلیل تازگی‌های حیرت‌آور این شرکت که به غولی بزرگ در عرصه بازی‌های رایانه‌ای تبدیل شده‌است غرفه سونی پر از علاقه‌مندان به این بازی‌ها و بازدید‌کنندگان بود. شاید هیچ‌چیز ناراحت‌کننده‌تر از روز 22 آگوست نبود؛ هنگامی که نمایشگاه Gamescom آخرین ساعت‌هایش را می‌گذراند و همه علاقه‌مندانش را در انتظار تاریخ عرضه محصولات ارائه‌شده در این نمایشگاه می‌گذاشت.

فیفا 11 در راه است

یکی دیگر از شرکت‌هایی که در این نمایشگاه تجربه‌های تازه‌ای برای مخاطبانش به ارمغان آورده بود، شرکت EA بود. درست در همان روز اول بود که EA جزئیاتی تازه از بازی فیفا‌11 را منتشر کرد. البته این تازه نخستین قدم بود. این شرکت بزرگ با رونمایی از بازی‌های ریلیز ME2 روی PS3 موجب خوشحالی بسیاری از هواداران این بازی شد. همچنین بازی Bullet Storm نیز یکی دیگر از اتفاقات شرکت EA بود.

کد خبر 115413

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز