همشهری‌آنلاین - محمد رسولی: مسئول ارتباطات سازمان ملل اعلام کرد این سازمان هیچ برنامه‌ای برای کنترل و سلطه بر اینترنت ندارد.

وی اعلام کرد سازمان ملل همانند گذشته به عنوان یکی از طرفین نقش‌دارنده در بسط و گسترش اینترنت عمل خواهد کرد.
هامادان تور ، همچنین اضافه کرد: نه من و هیچ  فرد دیگری در این سازمان قصد اداره و کنترل اینترنت را ندارد و در واقع این شبکه عظیم به شکلی گسترده شده که هیچ شخص یا شرکت خاصی توانایی کنترل آن را به تنهایی ندارد، بلکه مجموعه‌ای از گروهها و شرکت‌ها در کنار هم می‌توانند این‌امر را انجام دهند.
قوانین کلی ارتباط بین کامپیوترهای مختلف به طور کلی در مجموعه ICANN‌ (شرکت اینترنت برای واگذاری نام و اعداد) طراحی و اجرا می‌شود و همواره این مجموعه ‌امریکایی باعث اعتراض دولت‌های مختلف بوده است، زیرا آنها اعتقاد دارند این شرکت آمریکایی بوده و طبیعتا زیر نظر دولت آمریکا خواهد بود. به همین دلیل بسیاری از کشورها در چند ال اخیر تمام تلاش خود را برای اینکه کنترل ICANN را از دست آمریکا خارج و در اختیار سازمان ملل قرار دهند، انجام داده‌اند که تا کنون به نتیجه‌ای نرسیده است. تعدادی از کشورها با راه‌اندازی شبکه‌های مشابه و با ساختار فیزیکی مجزا، قصد خروج از اینترنت را داشته‌اند تا به این ترتیب وابستگی خود را برطرف کنند. این طرح نیز با توجه به جهانی  شدن اینترنت، تاکنون نتیجه چندانی در بر نداشته است.
شرکت آمریکایی FCC نیز مسئول برطرف کردن مشکلات فنی این شبکه است و همواره یکی از شرکت‌های فعال در زمینه مدیریت اینترنت بوده است.
ظاهرا سازمان ملل قصد ندارد با راه ‌انداختن سر و صدای بسیار در این زمینه موجب شروع یک جنگ الکترونیک تمام عیار شود و  همواره در بیانیه‌هایش  به نحوی کنترل اینترنت را امری جهانی و گروهی نشان می‌دهد. اما مساله مهم این است که اکثر شرکت‌های فعال در این زمینه آمریکایی بوده و شرکت فعال دیگری در این امر وجود ندارد.

کد خبر 13432

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز