گروه علمی فرهنگی: بیش از یک هزار کارشناس اینترنتی از سراسر جهان در شهر آتن یونان گردهم آمده اند تا با شرکت در اجلاس «کنترل اینترنت» سازمان ملل (IGF ) درخصوص حاکمیت آمریکا بر این قلمرو به بحث و تبادل نظر پردازند.

این اجلاس چهار روزه که بر آینده اینترنت متمرکز است، ادامه راه اجلاس جهانی سال گذشته تونس با موضوعیت «جامعه اطلاعاتی» است که شکاف ایجاد شده بین آمریکا و کشورهای دیگر درخصوص چگونگی کنترل اینترنت را مورد بررسی قرار می‌دهد.

به نوشته نیوساینتیست، کشورهایی چون ایران و چین به برخورداری از سیستم های اصلی اینترنتی تحت کنترل شرکت اینترنتی «اسامی و ارقام ثبت شده» مستقر در کالیفرنیا که سازمانی غیر انتفاعی مناقصه‌ای اداره بازرگانی آمریکاست، اعتراض دارند.

آمریکا مانع نتیجه دادن تلاش های صورت گرفته در خصوص اصلاح قالب موجود اینترنتی است.

این اجلاس جهانی که از این پس همه ساله برگزار می شود، بر تسهیل انجام مذاکرات بین سهامداران درخصوص اتخاذ سیاست‌های مشترک تمرکز دارد.

سیستم های امنیتی، دسترسی به کاربران غیر انگلیسی زبان، سانسور و مبارزه علیه تنبیه جهانی Spam یا نامه‌های الکترونیکی ناشناس از جمله عناوین قابل بحث در اجلاس آتن است که تا دوم نوامبر ادامه خواهد یافت.

نمایندگانی از 90 کشور دنیا و نقش‌پردازان اصلی این صنعت از جمله شرکت مایکروسافت، سایت گوگل، یاهو، سان میکروسیستم ها، فوجیتسو و اریکسون در این اجلاس حضور دارند.

مقاماتی از اتحادیه اروپا، بانک جهانی، آژانس جهانی انرژی اتمی، اتحادیه جهانی ارتباطات، یونسکو و فعالان دانشگاهی و حقوق بشر نیز در این اجلاس شرکت می‌کنند.

کد خبر 7302

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز