همشهری آنلاین: نشست شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات اینترنتی و توسعه‌ فضای مجازی به همت انجمن ایرانی مطالعات جامعه‌ اطلاعاتی در دانشکده‌ علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جامعه‌ اطلاعاتی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر کاظم معتمدنژاد - رییس انجمن ایرانی مطالعات جامعه‌ی اطلاعاتی - در ابتدای این نشست با بیان نحوه‌ی چگونگی تشکیل انجمن جامعه‌ی اطلاعاتی و ضرورت توجه به موضوع ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در دنیای امروز بویژه در ایران اظهار کرد:‌ پیشرفت و توسعه‌ی تکنولوژی‌های نوین اطلاعات و ارتباطات و رسیدن به اهداف جامعه‌ی اطلاعاتی نیازمند همکاری، تمامی ‌نهادهای درگیر یعنی دولت، بخش خصوصی، جامعه‌ی مدنی و دانشگاهیان است.

او خاطرنشان کرد: همیشه در مورد جامعه‌ی اطلاعاتی با احتیاط صحبت کرده‌ و گفته‌ایم ایران و جامعه‌ی اطلاعاتی، از این رو در این عرصه سیاست‌گذار اهداف دولت بوده و ما به عنوان دانشگاهیان، بخش خصوصی و نهادهای مدنی، باید به دولت کمک کنیم تا در این زمینه موثر و موفق عمل کند.

در ادامه‌ی این نشست، مسعود ریاضیات - رییس انجمن کارفرمایان شبکه‌های اینترنتی - به سیر تاریخی رشد علم و تکنولوژی در جهان اشاره کرد و گفت: ‌امروز مخابرات و ارتباطات یعنی ادغام تلفن و رایانه، زمین را تسخیر کرده و دهکده‌ی جهانی را به وجود آورده است.

وی افزود: همواره دنیای شرق از ورود و استفاده‌ی پدیده‌های جدید ترسیده است و این در حالی است که که کشورهایی امروز در عرصه‌ی علوم و تکنولوژی حرف اول را می‌زنند که به خوبی از پدیده‌های جدید استفاده کنند؛ اگر می‌خواهیم پیشرفت کنیم، باید از تکنولوژی‌های جدید بویژه از دنیایی که اینترنت پیش روی ما گذاشته است، بهترین بهره‌برداری را انجام دهیم.

در ادامه‌ی این نشست علیرضا علمی‌- دبیر انجمن کارفرمایان شبکه‌های اینترنتی - به مشکلات شرکت‌های مذکور اشاره کرد و گفت: توسعه‌ی فضای مجازی نیازمند افزایش دسترسی است، بنابراین تا زمانی که دسترسی عمومی ‌ایجاد نشود، نمی‌توان انتظار داشت که فضای مجازی توسعه پیدا کند.

او افزود:‌ با توجه به این که دسترسی کاربران به شبکه توسط شرکت‌های ارایه دهنده‌ی خدمات اینترنتی انجام می‌گیرد، باید فضایی مهیا شود تا این شرکت‌ها با کمترین مشکل بتواند خدمات را بهتر به عموم جامعه ارایه کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه ISP‌ها در این زمینه با مشکلات بسیاری مواجهند، چرا که آیین‌نامه‌ها و قواعدی در این باره تهیه می‌شود که به نابودی آن‌ها منجر خواهد شد؛ از این رو دولت باید به عنوان سیاست‌گذار توجه ویژه‌ای به توسعه‌ی بخش خصوصی داشته باشد و نیازهای آن را پاسخ دهد.

او در پایان با بیان موانع موجود در ارایه‌ی ADSL از سوی ISP‌ها، نبود دیتاسنتر داخلی قوی را از دیگر مشکلات‌ عنوان کرد و گفت: برای توسعه‌ی فضای مجازی بهتر است دولت به نظارت در این عرصه بپردازد و از دخالت مستقیم در آن بپرهیزد.

به گزارش ایسنا، در این نشست نصرالله جهانگرد - دبیر پیشین شورای عالی اطلاع‌رسانی -، علی‌اکبر جلالی - عضو هیات علمی‌ دانشگاه -، حسین ابراهیم‌آبادی - مدیر مرکز پژوهش‌های ارتباطات دانشگاه علامه - و چند نفر دیگر از استادان علوم ارتباطات حضور داشتند.

کد خبر 11644

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز