همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت چهارشنبه 4 مه (14 اردیبهشت) خواستار پژوهش مستقل، بدون نفوذ صنعت هسته‌ای، درباره اثرات بهداشتی پرتوهای هسته‌ای شد.

 Fukushima

به گزارش خبرگزاری فرانسه این اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO) پس از اولین نشست میان رئیس این سازمان، مارگرت چان، و معترضان حادثه چرنوبیل  صورت گرفت که مدعی‌‌اند خطرات پرتوهای هسته‌ای در این حادثه به خاطر نقش مسلط ادعایی ایفاشده بوسیله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) کمتر از حد واقعی جلوه داده شد.

چان همچنین قول داد که سازمان جهانی بهداشت این موضوع را بررسی کند که چرا خلاصه مذاکرات اجلاسی در سال 2001 درباره پرتوهای هسته‌ای و سلامت که کارشناسان هر دوی این سازمان‌های وابسته به سازمان ملل متحد، سازمان جهانی بهداشت و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در آن حضور داشتند، منتشر نشده است.

سازمان جهانی بهداشت مستقر در ژنو در این بیانیه افزود: "سازمان جهانی بهداشت به طور اصولی موافق است که پژوهش درباره اثرات بهداشتی پرتوهای رادیواکتیو باید ادامه یابد و این پژوهش نباید تحت تاثیر صنعت هسته‌ای باشد."

سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد که توافق همکاری‌اش با IAEA مانع اقدام مستقل‌اش بر اساس نگرانی‌های فزاینده‌اش در این مورد برای بهداشت عمومی نمی‌شود.

با این حال این سازمان گفت توانایی تحمیل معیارهای ایمنی بهداشتی را بر کشورهای عضو ندارد.

گروه معترضان که خود را "WHO مستقل" می‌نامند ، سرسختانه برای افزایش توجه به افرادی که در نتیجه نشت وسیع پرتوهای رادیواکتیو پس از حادثه هسته‌ای چرنوبیبل در 25 سال پیش آسیب دیده‌اند، تلاش می‌کند.

دو کارگر در نتیجه انفجار این نیروگاه هسته‌ای که اکنون جزو اوکراین محسوب می‌شود در 25 آوریل 1983 کشته شدند و 28 امدادگر و کارکنان نیروگاه در نتیجه قرارگیری در معرض پرتوها در ماه‌های بعدی درگذشتند.

با اینکه ده‌ها هزار نفر از اطراف این نیروگاه تخلیه شدند، نگرانی در مورد میزان آسیب واردشده به سلامت انسان‌ها، به خصوص درباره بیش از نیم میلیون امدادگر، مشهور به "ماموران تصفیه"، که برای ایمن کردن نیروگاه و پاک کردن آلودگی به محل اعزام شدند، به قوت خود باقی مانده است.

این گروه می‌گوید درصد بالایی از این افراد بعدها مردند یا دچار بیماری‌های وخیمی شدند، و تاکید دارد که کودکان در حال رشد به شدت نسبت به پرتوهای هسته‌ای آسیب‌پذیر هستند.

نگرانی‌ درباره ایمنی انرژی هسته‌ای در بسیاری از کشورها به دنبال نشت عمده پرتوهای رادیواکتیو از نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما دائیچی در ژاپن پس از زمین‌لرزه و سونامی 11 مارس بالا گرفته است.

کد خبر 134267

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز