همشهری آنلاین: گروه صلح سبز پس از بالا رفتن میزان‌های یک ماده رادیواکتیو نزدیکی یک کارخانه هسته‌ای روسیه خواستار تحقیقاتی در این زمینه شده است، اما این کارخانه می‌گوید نقشی دراین آلودگی ندارد.

nuclear

به گزارش گاردین این تأسیسات هسته‌ای نهان‌کار که در کوه‌های اورال روسیه قرار دارد این موضوع را که منشأ غلظت‌های بالای ایزوتوپ رادیواکتیو روتنیوم- ۱۰۶ در جو بوده است، رد کرد. این تکذیب پس از آن صورت می‌گیرد که سرویس هواشناسی روسیه تأیید کرد میزان‌های این ماده رادیواکتیو در چندین نقطه در این کشور در جریان آزمایش‌ها در اواخر ماه سپتامبر چند صد برابر مقدار طبیعی بوده است.

گره صلح سبز پس‌ازآنکه گزارش‌ها از اروپا خبر افزایش میزان‌های روتنیوم - ۱۰۶ در جو داد، خواستار تحقیقاتی در زمینه لاپوشانی احتمالی یک حادثه هسته‌ای منجر به آلودگی رادیواکتیو در این تأسیسات شده است.

سرویس پایش هوای روسیه (روسگیدرومات)، روز دوشنبه ۲۰ نوامبر داده‌های آزمایش‌هایی را منتشر کرد که نشان می‌داد، میزان‌های این ماده رادیواکتیو بسیار بالاتر از حد عادی است. بیشترین میزان بالا رفتن این ایزوتوپ رادیواکتیو در جو زمین، ۹۸۶ برابر مقدار طبیعی، در منطقه آرگایاش در جنوب کوه‌های اورال ثبت شده است.

آرگایاش در حدود ۳۲ کیلومتر تأسیسات هسته‌ای مایاک قرار دارد که سوخت هسته‌ای استفاده شده را باز فراوری می‌کند.

این کارخانه در تکذیبیه‌ای که روز سه‌شنبه منتشر کرد، نوشت:‌«آلودگی جو با ایزوتوپ روتنیوم - ۱۰۶ که روسگیدرومات ثبت کرده است، ربطی به فعالیت‌های کارخانه مایاک ندارد.»

در این بیانیه تأکید شده است که ارقام منتشرشده درباره افزایش این ماده رادیواکتیو هنوز ۲۰۰۰۰ برابر کمتر از مقدار مجاز سالانه این ماده است و خطری برای سلامت افراد وجود ندارد.

کارشناسان هسته‌ای هم می‌گویند شواهدی وجود ندارد این نشت ماده رادیواکتیو تهدید عمده‌ای برای سلامت انسان یا محیط زیست باشد.

کد خبر 390206

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha