همشهری آنلاین: یک گزارش علمی سازمان ملل حاکی از آن است که نوزادان و کودکان ممکن است از لحاظ ایجاد برخی از سرطان‌ها هنگام قرار گرفتن در معرض پرتوهای رادیواکتیو نسبت به بزرگسالان در معرض خطر بیشتری باشند.

به گزارش رویترز این گزارش می‌گوید کودکان از لحاظ دچار شدن به 25 درصد انواع تومورها از جمله سرطان خون، تیروئید، مغز و پستان نسبت به بزرگسالان حساسیت بیشتری دارند.

"کمیته علمی اثرات پرتوتابی اتمی سازمان ملل" (UNSCEAR) در بیانیه ای اعلام کرد: "این خطر ممکن است به طور قابل‌توجهی بسته به شرایط بالاتر باشد."

UNSCEAR می‌گوید کار بر روی این گزارش را از سال 2011 آغاز کرده بود؛ در همین سال بود که حادثه هسته‌ای فوکوشیمای ژاپن رخ داد، هر چند این بدترین حادثه از این نوع در 25 سال گذشته در این بیانیه مورد اشاره قرار نگرفته است.

اما بررسی‌ها درباره حادثه هسته‌ای در چرنوبیل در اوکراین سرطان تیروئید را با ید رادیواکتیو مربوط کرده بود. تیرویید بیش از سایر اندام‌ها در معرض پرتوهای رادیواکتیو قرار می‌گیرد، زیرا ید رادیواکتیو در آن تجمع پیدا می‌کند. کودکان به طور خاص به این اثر سرطان‌زا حساس هستند.

این گزارش که روز جمعه 25 اکتبر به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه شد، می‌گوید برای پیش‌بینی دقیق‌تر این خطر کودکان و بزرگسالان باید جدا از یکدیگر مورد بررسی قرار گیرند.

فرد متلر، رئیس گروه کارشناسی UNSEAR در این باره گفت: " پرتوتابی به علت تفاوت‌های آناتومیک و فیزیولوژیک کودکان و بزرگسالان اثرات متفاوتی بر آنها دارند. توصیه نمی‌شود هنگام در نظر گرفتن خطرات و اثرات قرارگیری در معرض پرتوتابی در دوران کودکی از همان تعمیم‌های مورد استفاده برای بزرگسالان استفاده شود."

به گفته این کمیته سازمان ملل در بررسی‌های همه‌گیرشناختی عموما کودکان به همراه بزرگسالان مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

UNSCEAR می‌گوید 23 نوع سرطان که برخی از آنها با ارزیابی پیامدهای پرتوتابی رادیواکتیو به دنبال حوادث هسته‌ای و برخی از اعمال پزشکی بسیار مرتبطند، را مورد بازبینی قرار داده است.

به گفته این کمیته در حدود 15 درصد از انواع سرطان از جمله سرطان روده بزرگ از لحاظ اثر سرطان‌زایی پرتوهای رادیواکتیو کودکان حساسیت مشابهی با بزرگسالان دارند، اما در 10 درصد انواع سرطان، مانند سرطان‌هایی که ریه را مبتلا می‌کنند، کودکان حساسیت کمتری نسبت به بزرگسالان دارند.

بر اساس گزارش این کمیته در 20 درصد سرطان‌ها داده‌ها آنقدر قوی نیستند که بتوان بر اساس آنها در این مورد نتیجه‌گیری کرد و در 30 درصد سرطان‌ها در هر سنی رابطه‌ای میان قرارگرفتن در معرض پرتوها و ابتلا به سرطان وجود ندارد."

کد خبر 236227

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز