یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۶:۱۸
۰ نفر

علی شاکری: پیکان و سایپا در حالی در فینال لیگ برتر والیبال دوباره به هم رسیده‌اند که این بار به‌دلیل برگزاری بازی‌های مقدماتی در 2گروه، امکان رویارویی آنان تا قبل از راهیابی به دیدار پایانی همانند سال‌های پیش میسر نشد و حالا 2تیم در فینالی دوگانه که احتمال سه‌گانه بودن آن هم( درصورت مساوی شدن در بازی‌های رفت و برگشت) وجود دارد،قرار است تکلیف قهرمان این دوره و نماینده ایران در مسابقات باشگاه‌های آسیا را مشخص کنند.

ورزش - والیبال

 در آستانه فینال اول 2تیم( روز چهارشنبه)، ضمن مروری بر چگونگی رسیدن آنها به بازی نهایی، گفت‌وگویی با امیر حسینی و فرهاد ظریف، 2بازیکن باتجربه و کلیدی این دوتیم مدعی قهرمانی انجام داده‌ایم که می‌خوانید.

دیدن فینال‌های لیگ برتر والیبال ایران میان دوتیم پیکان و سایپا به‌رغم ظهور مدعیان جدید، به عادتی برای دوستداران والیبال تبدیل شده است؛ فینال‌هایی که بدون استثنا همواره با برتری پیکان همراه بوده است.

این دو تیم قرار است باز هم در فینال‌هایی که تا حدودی رنگ و بوی تکراری برای علاقه‌مندان به این رشته پیدا کرده، تکلیف قهرمان این فصل و نماینده اعزامی ایران به مسابقات باشگاه‌های آسیا را روشن کنند، با این تفاوت که حضور این بار سایپا در فینال، حضوری غیرمترقبه و دور از انتظار همیشگی هم برای خودش و هم برای رقیب سنتی‌اش (پیکان) بوده است.

در این دوره اگرچه راهیابی و فینالیست‌شدن پیکان قهرمان چندین و چندساله لیگ ایران و آسیا به‌رغم رقابت دشوار وجنجالی‌اش با باریج اسانس کاشان -پدیده لیگ- در مرحله نیمه پایانی قابل پیش‌بینی بود، اما با بودن تیم‌های پرقدرتی چون کاله مازندران، داماش گیلان و هیأت ارومیه که هرکدام با جذب بازیکنان برجسته داخلی و خارجی باهدف قهرمانی در این فصل بسته شده بودند، کمتر کسی می‌توانست حدس بزند و پیش‌بینی کند که سایپا شانسی برای دوباره فینالیست‌شدن داشته باشد اما نایب قهرمان سنتی این سال‌های والیبال به‌رغم تغییر و تحولات گسترده ابتدای فصلش که با از دست دادن ستارگان بزرگ و نامی همراه بود و با وجود دگرگونی اساسی، با حضورش در فینال این فصل، خیلی‌ها را شگفت‌زده کرد؛ تیم جوان و بی‌حاشیه‌ای که با ارائه نمایشی قابل‌قبول در سایه کار تیمی ثابت کرد که همه عوامل موفقیت در ورزش به جذب ستاره‌ها محدود نمی‌شود و باید برای موفق‌شدن، عوامل دیگری را هم به خدمت گرفت.

سایپای این فصل همانند تیم باسابقه پیکان یک تیم بود که با رعایت اصول حرفه‌ای در سایه همبستگی تیمی توانست راهی بازی پایانی شود و البته نباید فراموش کرد که هردو تیم بخشی از موفقیتشان در رسیدن به بازی نهایی را مرهون صدرنشینی در دور مقدماتی و میزبانی‌شان از حریفان در بازی سوم مرحله نیمه پایانی بودند. بدون شک پیکار سنتی پیکان با سایپا
این بار متفاوت با فینال‌های قبلی خواهد بود و پیکان( تیم مدافع عنوان قهرمانی) برای رسیدن به هفتمین قهرمانی پیاپی‌اش در رویارویی با این تیم بدون ستاره واهمه بیشتری نسبت به سال‌های قبل خواهد داشت و دلیلش هم انسجام تیمی و انگیزه‌های قوی‌تر موجود نزد بازیکنان جوان تیم مقابل خواهد بود.

برای پیکان چه بسا بازی در فینال با کاله یا تیم‌های دیگری مثل داماش و ارومیه به‌مراتب آسان‌تر و ایده‌آل‌تر از بازی با تیم سایپای فعلی بود که در همین سال اول حداقل چند قدم از برنامه سه ساله تعریف‌شده‌اش برای رسیدن به قهرمانی ایران و آسیا پیش افتاده و با استرس و بار روانی کمتر می‌تواند مانع بزرگی در مسیر قهرمانی پیکان باشد. سایپا در همین فصل به جز پیکان، سابقه شکست دادن تمامی مدعیان قهرمانی- از باریج اسانس کاشان گرفته تا داماش گیلان، ارومیه و کاله مازندران- را دارد و این موضوع کادر فنی پیکان را چند روزی است به فکر فرو برده و به تکاپوی بیشتری واداشته تا در اندیشه راهکار تازه‌ای برای عبور از سد حریفی باشند که در فینال چیزی برای از دست دادن ندارد و می‌خواهد شگفتی‌های بزرگ این فصلش را با شکست تیم پرآوازه ایران و آسیا کامل کند.

سخت‌ترین بازی سال

کاپیتان پیکان در ارزیابی‌اش از بازی با تیم سایپا می‌گوید: «بازی با این سایپا به‌مراتب سخت‌تر از بازی با سایپای سال‌های پیش خواهد بود و دلیلش هم آن است که آنها در این فصل به‌رغم نداشتن ستاره‌های بزرگ، تیم یکدستی هستند و با تیم جوان و پر‌انگیزه‌ای که دارند همان‌گونه که توانستند بر مدعیان بزرگی چون کاله، داماش و ارومیه پیروز شوند، می‌توانند برای تیم ما نیز در فینال مشکل‌آفرین باشند. من این بازی را سخت‌ترین بازی پیکان در این فصل می‌دانم ولی با این اوصاف می‌گویم که باز هم قهرمانی از آن تیم ما خواهد بود که همانند همیشه با این هدف قدم به لیگ برتر گذاشته است».

امیر حسینی در ادامه می‌گوید: «ما در سال‌های قبل هم فینال‌های آسانی با سایپا نداشتیم، اما تیم فعلی سایپا با قدرت جوانی و کار گروهی بالا به‌نظر می‌رسد که از انگیزه‌های قوی‌تری برای رسیدن به قهرمانی برخوردار است و می‌تواند تیم با تجربه ما را به درد سر بیندازد». وی در مورد شکست‌های این فصل پیکان و اینکه کدام‌یک از این باخت‌ها روی شایستگی حریفان حاصل شده، می‌گوید: «2باخت دور مقدماتی ما به فاصله چند روز از بازگشت تیم ازرقابت‌های باشگاه‌های جهان در برابر پتروشیمی و ارومیه به خستگی بازیکنان برمی‌گشت و شکست مقابل باریج اسانس هم ناشی از جو سنگین حاکم بر سالن کوچک کاشان و مصدومیت موسوی و شبان بوده است و من معتقدم در شرایط طبیعی هیچ کدام از این شکست‌ها حق پیکان نبود».

پیکان، متفاوت با همه حریفان

لیبروی باتجربه سایپا در مورد پیکان و بازی فینال معتقد است که این بازی متفاوت با همه بازی‌های لیگ بوده و پیکان هم متفاوت با همه حریفان دیگری است که تاکنون سایپا با آنان روبه‌رو شده؛ «این بازی و فشار بازی فینال چیزی نیست که بتوان گفت که پیشاپیش چه تیمی برنده این دوئل شطرنجی خواهد شد. من خود سابقه چندین بار حضور با پیراهن هر سه تیم صنام، پیکان و سایپا را در فینال دارم و می‌دانم چه فشار سنگینی متوجه بازیکنان است و فکر می‌کنم که پیکان با در اختیار داشتن بازیکنان باتجربه‌تر، شرایط بهتری نسبت به سایپا دارد».

فرهاد ظریف افزود: «پیکان بی‌جهت این همه سال قهرمان بلامنازع باشگاه‌های ایران و آسیا نبوده و من خودم سال‌ها افتخار پوشیدن پیراهن این تیم را داشته‌ام و می‌دانم که راز همیشه مطرح ماندن آنان چیست. خوشبختانه باید بگویم سایپا هم در این فصل با مدیریتی صحیح گام در همان راه پیکان گذاشته و با فراهم‌آوردن همه شرایط لازم با ایجاد فضای یکدلی و همبستگی تیمی توانسته با تیمی جوان به موفقیت بزرگی نایل‌ آید. نتیجه چنین تفکری بود که باعث شد تیمی که آمال و آرزویش در ابتدای این فصل قرار گرفتن در جمع 4 تیم مرحله پایانی بود، حالا یک‌پای فینالی باشد که هدف بسیاری از مدعیان قهرمانی بوده است».

در اندیشه مقام سومی فصل پیش بازی رده‌بندی این فصل نیز میان دو تیم کاله مازندران و باریج‌اسانس کاشان در حالی برگزار خواهد شد که کاله‌ای‌ها پس از ناکامی در رسیدن به فینال این رقابت‌ها فقط با تکرار مقام سومی فصل پیش می‌توانند هواداران پرشمار خود را آرام کنند. کاله در شرایطی در مصاف سه‌گانه با سایپا از راهیابی به فینال بازماند که برخلاف بازی خانگی مقابل حریف که توانست با قدرت نایب‌قهرمان سال پیش را شکست دهد در هر دوبازی برگزار شده در خانه حریف، ضعیف و دور از انتظار ظاهر شد. این در حالی بود که عطایی در گفت‌وگو با همشهری وعده پیروزی تیمش در کرج و صعود به فینال را داده بود.

باریج‌اسانس در این فصل در مرحله نیمه‌پایانی جانشین داماش گیلان شد و امیدوار است همان‌گونه که در نخستین سال حضورش در لیگ برتر توانست به‌عنوان پدیده جام، همه نگاه‌ها را متوجه خود سازد با کسب عنوان سومی موفقیت‌های خود را کامل‌تر کند؛ اگرچه با حوادثی که طرفداران این تیم در بازی سوم با پیکان در تهران خلق کردند تا حدود زیادی موفقیت‌های این تیم تحت‌الشعاع قرارگرفت. برخورد کاله و باریج‌اسانس در محیطی بدون تنش و آرام می‌تواند به اندازه دیدار پایانی میان پیکان و سایپا، برای 2تیم پر‌تماشاگر این فصل، جذاب و تماشایی باشد.

کد خبر 133842

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز