علی شاکری: دیدارهای برگشت بازی‌های فینال و رده‌بندی لیگ برتر والیبال ایران در حالی امروز در شهرهای تهران و آمل پیگیری می‌شود که پیکان و باریج‌اسانس کاشان، به ترتیب قهرمانی و عنوان سومی لیگ را نشانه گرفته‌اند و در مقابل، سایپا و کاله- دو حریف شکست‌خورده مقابل آنها در بازی رفت- بازی انتقامی را سرلوحه برنامه‌های خود قرار داده‌اند.

ورزش - والیبال

 در صورتی که دو تیم پیکان و باریج‌اسانس بتوانند در مصاف با سایپا و کاله پیروزی قبلی خود را تکرار کنند دیگر بازی سومی در کار نخواهد بود و چهره تیم‌های اول تا چهارم این فصل مشخص می‌شود. در این میان پیکان- تیم مدافع عنوان قهرمانی- با توجه به میزبانی فینال دوم برابر سایپا بخت بیشتری برای تصاحب ششمین قهرمانی پیاپی‌‌اش در لیگ برتر والیبال ایران دارد و این در حالی است که باریج‌اسانس در خانه کاله- تیم سوم فصل پیش- و تماشاگران پرشمارش روز سختی را تجربه خواهد کرد و نمی‌تواند چندان دلخوش به برد خانگی در بازی رفت باشد. آخرین وضعیت چهار تیم حاضر را همراه با صحبت‌های مربیان این تیم‌ها در آستانه برگزاری بازی‌های امروز می‌خوانید.

پیکان در بازی رفت فینال با سایپا که برای نخستین بار در طول چند سال اخیر در شهری غیر از تهران (کرج) برگزار شد، در حالی 3 بر2 در دیداری نزدیک و تماشایی به برتری رسید که تیم میزبان به اعتقاد بسیاری از کارشناسان هرگز چهره یک تیم بازنده را نداشت تا جایی که در پایان بازی پیمان اکبری- سرمربی تیم پیروز- چندبار در مواجهه با خبرنگاران وادار به تحسین حریف شد. اگر بازیکنان سایپا به اندازه بازیکنان پیکان تجربه ‌داشتند چه‌بسا جای تیم‌های برنده و بازنده در این دیدار می‌توانست عوض شود. پیکان برتری در بازی رفت را مرهون شخصیت تیمی قوی‌تر و تجربه بیشتر امیر حسینی به‌عنوان بازی‌ساز و نقطه ثقل این تیم و درخشش مهدی بازارگرد بود که یک روز استثنایی را به همراه مجتبی شبان و حسام بخششی پشت سر گذاشت.

در آن سوی میدان و در حالی که مارتین پنف بلغاری در حد یک ستاره بزرگ برای سایپا ظاهر شد و نبود علیرضا جلالی نیز در این تیم کاملا محسوس بود، سایپایی‌ها به‌رغم بازی‌سازی حساب‌شده مهدی مهدوی در برخی از امتیازات حساس چوب بی‌تجربگی او را خوردند و نتوانستند از امتیاز بازی خانگی بهره لازم را ببرند. در بازی رده‌بندی نیز با توجه به اینکه باریج‌اسانس بعد از حوادث بازی سوم با پیکان از حمایت تماشاگرانش در بازی خانگی محروم بود و همگان یک برد بدون دردسر را برای کاله پیش‌بینی می‌کردند، نتیجه‌ای کاملا عکس این پیش‌بینی به‌دست آمد و در پایان، این تیم بی‌ادعای کاشانی بود که در سایه انسجام تیمی ، پیش‌بینی‌ها را نقض و ثابت کرد که همه قدرت تیمی‌‌اش فقط با اتکا به حمایت تماشاگرانش نیست. هرچند کاله‌ای‌ها به گفته سرمربی این تیم بعد از توقف برابر سایپا در نیمه‌نهایی، به دلیل افت انگیزشی، در این بازی فاصله بسیاری با روزهای خوب این فصل خود داشتند، اما هیچ‌کدام از این دلایل از ارزش‌ها و اعتبار تیم کاشانی که در این فصل درخششی فوق‌العاده در برابر تمامی مدعیان لیگ داشته است کم نمی‌کند و حتی چهارم‌شدن این تیم نیز می‌تواند مهم‌ترین اتفاق لیگ امسال باشد.

بازی ‌ سرنوشت‌ساز

با وجود پیروزی نزدیک دور رفت مقابل سایپا، سرمربی جوان پیکان معتقد است که هنوز هیچ‌چیز معلوم نیست و باید منتظر بازی حساس امروز در خانه والیبال تهران باشیم. پیمان اکبری که در هفته‌های اخیر کمتر از سایر مربیان حاضر به گفت‌وگو با رسانه‌ها شده در ارتباط با فینال دوم به همشهری می‌گوید: «دلیل گفت‌وگو‌نکردنم بیشتر به این خاطر است که نمی‌خواهم این مصاحبه‌ها باعث به‌هم‌ریختن تمرکز بازیکنانم در چند بازی تعیین‌کننده هفته‌های پایانی شود. من فکر می‌کنم که هنوز با وجود برد در بازی اول نمی‌توان به‌صراحت از قهرمانی صحبت کرد چرا که هنوز یک بازی سرنوشت‌ساز دیگر پیش رو داریم که احتمال کشیده شدن آن به بازی سوم هم می‌رود». اکبری با گریزی به بازی قبلی دو تیم ادامه می‌دهد: «مصدومیت موسوی و عدم‌آشنایی با شرایط سالن موجب شد تا در حد انتظاری که داشتم ظاهر نشویم، اما با بهبود مصدومیت موسوی امیدوارم که امروز در اندازه‌های تیم بزرگی چون پیکان ظاهر شویم و بتوانیم رضایت دوستداران والیبال را به‌خوبی برآورده کنیم. می‌دانم که همه ما باید تلاشی دوچندان برای رسیدن به این هدف از خود نشان دهیم و تمام‌ شده پنداشتن کار با توجه به برد دور رفت می‌تواند همه زحمات ما را بر باد دهد».

به‌دنبال جبران با ترکیبی متفاوت

سایپا برای جبران شکست خانگی، امروز در تهران به آب و آتش خواهد زد و بازیکنان این تیم چیزی برای ازدست‌دادن در مقابل رقیب نامدار خود ندارند. سرمربی سایپا با اشاره به این موضوع و با وجود اعتقاد به اینکه قهرمانی‌های پیکان در ایران و آسیا اعتمادبه‌نفسی خاص به بازیکنان این تیم در لحظات حساس می‌بخشد، می‌گوید: «در بازی رفت پیکانی‌ها از این امتیاز و فرصت‌های به‌دست‌آمده به‌خوبی استفاده کردند و این در حالی بود که ما در این زمینه خوب عمل نکردیم اما این واقعیت را همگان تأیید کردند که سایپا به لحاظ فنی بسیار برتر از حریف صاحب‌نام خود ظاهر شد».

فرهاد نفرزاده مدعی است که غیبت علیرضا جلالی، در عملکرد تیمش 30 درصد تأثیر داشت و اضافه کردکه سایپا در بازی برگشت هم قادر به استفاده از این بازیکن مصدوم خود نخواهد بود. وی در پاسخ به این سؤال که برای جبران شکست بازی رفت چه برنامه‌ای دارد، می‌گوید: «شک نکنید با ترکیبی متفاوت روز دشوارتری نسبت به بازی رفت برای پیکان رقم خواهیم زد و با دیدن چندین باره فیلم بازی قبلی سعی در غافلگیرکردن حریف قدرتمند خود و جبران شکست بازی رفت خواهیم داشت». نفرزاده با وجود آنکه به گفته خودش هرگز دوست ندارد شکست تیمش را به داوری ربط دهد، اما اشتباه سرداور بازی را در امتیاز 15 بر 14 گیم سوم، در ازدست‌دادن این گیم بی‌تأثیر ندانست.

خوشحال از اثبات شایستگی

باریج اسانس که نمایش فوق‌العاده‌اش مقابل پیکان تحت‌الشعاع حرکت چند تماشاگرنما آنطور که باید و شاید انعکاس پیدا نکرد، در مصاف با کاله مازندران- آن هم بدون حضور تماشاگر- چنان درخشید که به ذهن خوشبین‌ترین طرفداران این تیم کاشانی هم خطور نمی‌کرد. بردن تیم سوم فصل پیش آن هم با نتیجه حیرت‌آور 3بر صفر کار بزرگی بود که از سوی شاگردان شجاعی به‌دنبال شکست‌دادن مدعیانی چون داماش، سایپا، ابومسلم و پیکان صورت گرفت.

سرمربی جوان باریج اسانس این نتیجه را جوابی دندان‌شکن برای آن دسته از افرادی می‌داند که همواره سعی کرده‌اند در این فصل با نادیده‌گرفتن توانایی‌های فنی تیمش، همه قدرت این تیم را به تماشاگرانش نسبت دهند. مصطفی شجاعی در مورد بازی امروز با کاله در بازی برگشت می‌گوید: «کاله تیم بزرگی است و ما هرگز فریب پیروزی خانگی بر این تیم را نخواهیم خورد. آنان امروز در مقابل تماشاگران پرشورشان مطمئنا تیم دیگری خواهند بود و می‌خواهند با تلافی شکست قبلی سرنوشت تعیین تیم سوم این فصل را به بازی سوم بکشانند». وی موفقیت تیمش در بازی رفت را ناشی از برنامه‌ریزی خوب، به‌خصوص ساختار دفاعی مناسب و مهار مهره‌های کلیدی حریف خواند.

کاهش انگیزه‌ها دلیل افت

کاله تیم سوم فصل قبل پس از جاماندن از پیکان و سایپا و راه‌نیافتن به فینال دچار سرخوردگی شد و بازیکنان این تیم هرگز نتوانستند با شکست برابر سایپا کنار آیند و همین موضوع عامل مهمی بود تا در کاشان به‌رغم همه پیش‌بینی‌ها متحمل شکست دور از انتظاری شوند. بهروز عطایی، سرمربی کاله با تأیید این مطلب می‌گوید: «بازیکنان ما تا قبل از بازی با سایپا با توجه به پیروزی قاطعانه برابر تیم پرمهره داماش، خود را پیشاپیش در فینال می‌دانستند و ناکامی در رسیدن به این هدف انگیزه آنها را در بازی رفت رده‌بندی به پایین‌ترین حد رساند تا هیچ‌کدام از آنان در اندازه‌های خود ظاهر نشوند». وی با اشاره به اینکه آن شکست شوک مناسبی برای به‌خود‌آمدن شاگردانش بوده در مورد بازی برگشت می‌گوید: «کاشانی‌ها امروز با تیم متحول‌شده‌ای روبه‌رو می‌شوند که نه‌تنها هیچ نشانی از تیم بازی رفت ندارد، بلکه سخت به‌دنبال بردن در دو بازی آینده است تا حداقل بتواند مقام سومی سال پیش خود را تکرار کند و به‌عنوان پرطرفدارترین تیم لیگ برتر بیش از این شرمنده علاقه‌مندانش نشود».

کد خبر 134554

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز