علی شاکری: گفت‌وگوی این بار ما با «خولیو ولاسکو» سرمربی نامدار آرژانتینی تیم ملی والیبال تا حدود زیادی متفاوت از گفت‌وگوهای قبلی اوست چراکه هنگام انجام آن گفت‌وگوها شناخت وی از والیبال ایران تنها در حد شنیده‌ها و دیدن چند فیلم بود.

خولیو ولاسکو - مربی والیبال

اما او حالا با گذشت نزدیک به 2ماه از حضورش در کشورمان و دیدن چندین بازی لیگ برتر و شروع کارش با تیم ملی به نکات کلیدی و اساسی‌تری توجه دارد. ولاسکو بیش از هر موضوعی به خاطر استقبال بازیکنان از انجام تغییرات و عوض‌شدن نگاهشان خوشحال است و می‌گوید: «با عبور از سختی‌ها کارها روی روال افتاده و در مسیر صحیحی در حال پیش‌رفتن هستیم و در همین حال انتظار حمایت مردم از تیم ملی، همکاری مسئولان و کمک روزنامه‌نگاران را در رسیدن به اهداف والیبال ایران دارم». وی تحقق اهدافی چون قهرمانی در جام ملت‌های آسیا، راهیابی به المپیک و لیگ جهانی را دور از دسترس نمی‌داند.

  • از پیشرفت کارها بگویید و اینکه برنامه‌ها تا چه اندازه طبق پیش‌بینی‌ها و دلخواه شما پیش می‌رود.

من هیچ وقت توقع ندارم که همه‌چیز عالی باشد، خصوصا اینکه به دنبال ایجاد تغییرات بزرگی هستم و خوب می‌دانم که برای رسیدن به این هدف موانع زیادی پیش‌روی‌مان سبز خواهد شد. البته تاکنون مسئولان فدراسیون همکاری خوبی با من داشته‌اند و بازیکنان هم نشان داده‌اند که دوست دارند عوض شوند. این روحیه را حتی نزد مربیان هم کم‌و‌بیش می‌بینم.

  • فکر نمی‌کنید که این تغییرات باید از باشگاه‌ها شروع می‌شد نه تیم ملی؟

من مسئولیت تیم ملی والیبال ایران را برعهده دارم و حیطه مسئولیتم نیز کاملا محدود است. تنها کاری که می‌توانم بکنم این است که مربیان باشگاه‌ها را دعوت کنم و از آنان بخواهم که در این زمینه به والیبال ایران کمک کنند.

  • ولی شما برخلاف آنچه گفته می‌شد از تعداد محدودی مربی دعوت به همکاری کرده‌اید و همین موضوع هم گلایه بسیاری از مربیان دیگر را به همراه داشته و این خود می‌تواند باعث کندی پیشرفت در تغییرات مورد نظر شما شود.

اصلا این‌طوری نیست؛ این ذهنیت خوبی نیست که همه مربیان فقط با اندیشه کمک‌مربی ولاسکو شدن بخواهند سرتمرینات حاضر شوند. احتمالا هدف برخی مربیان یاد گرفتن نیست. آنها باید حتما طرز تفکرشان را عوض کنند وگرنه معلوم است که با چنین تفکری نمی‌توان انتظار پیشرفت در کارها را داشت.

  • از قول شما گفته شده که همه مربیان لیگ برتری به‌تدریج قرار است به اردو دعوت شوند تا شما از بین آنها بتوانید دستیاران مورد نظرتان را انتخاب کنید ولی این اتفاق تاکنون نیفتاده است.

اصلا من چنین حرفی نزده‌ام. مربیانی که در اردو هستند را خودم با دیدن تمرینات تیم‌های آنان انتخاب کردم و باید ببینم می‌توانم با کدامیک از آنان راحت‌تر کار کنم. حتما باید این موضوع را به شکلی پایان بدهم و پرونده چنین ماجرایی را ببندم. همین‌جا اعلام می‌کنم که من اصلا در فکر جذب دستیار اول ایرانی برای تیم ملی نیستم. من معتقدم که همه مربیان باید در وهله نخست هدفشان یادگرفتن باشد نه کمک‌مربی ولاسکو بودن. با داشتن عنوان نمی‌توان مربی موفقی شد.

  • جز مربیان فعلی مربیان دیگری هم در ادامه اردو به جمع شما اضافه خواهند شد؟

بله، تعداد دیگری از مربیان را انتخاب کرده‌ام که در مراحل بعدی حتما به اردو دعوت خواهند شد.

  • این درست است که شما مخالف حضور مربیان سابق تیم‌ملی برای همکاری هستید؟

من هرگز چنین اعتقادی ندارم چراکه در تمامی دنیا هر کار جدیدی قرار است آغاز شود نخست به سراغ مسئولان قبلی می‌روند و آنها را صدا می‌زنند تا بهتر بتوانند سنگ بنای جدید را طراحی کنند. خیلی‌ها کنجکاوانه این سؤال را از من می‌پرسند و من روی این جمله چندبار تأکید می‌کنم که هرگز کسی نمی‌تواند چیزی را خلاف میل قلبی‌ام - از مربی گرفته تا بازیکن سفارشی - به من تحمیل کند. از سفارش بیزارم. اصلا من دوست ندارم که کسی به من بگوید چکار کنم و چکار نکنم و همواره خودم تصمیم می‌گیرم.

  • شما چندی پیش با سرمربی سابق تیم ملی دیدار داشتید؛ خیلی‌ها می‌خواهند بدانند چه صحبت‌هایی میان شما ردوبدل شده است.

من از او خواستم که با هم دیداری داشته باشیم و او خیلی چیزها را برایم توضیح داد. اطلاعات بسیار خوبی بود و من هم از او تشکر کردم.

  • ولی او در گفت‌وگویی گفته است که شما در مورد عدم استفاده از امیرحسینی در تیم ملی از او پرسیده‌اید و وی به شما گفته‌ که چون حسینی کادر فنی تیم ملی را قبول نداشته به تیم ملی دعوت نشده است. مربی سابق تیم‌ملی مدعی شده که شما هم حق را به مربیان سابق تیم‌ملی داده‌اید؟

نه آقای معدنی به من گفتند که امیر حسینی شرط حضورش را همراهی یک بازیکن دیگر عنوان کرده بود. من هم در جواب گفتم هیچ بازیکنی حق گذاشتن شرط و شروطی برای همراهی تیم ملی کشورش را ندارد.

  • خیلی‌ها معتقدند که بسیاری از بازیکنان دعوت‌شده از سوی شما به اردوی کنونی در اندازه‌های تیم ملی نبوده‌اند. به‌نظر شما از این جمع نفراتی هستند که بتوانند در تیم اصلی شما جای بگیرند؟

البته من اصلا دوست ندارم اسم اردوی کنونی را اردوی تیم ملی بگذارم. من بیشتر در اندیشه تشکیل تیم ملی‌ب در کنار تیم ملی الف هستم و به همین دلیل با نگاهی به اسامی دعوت‌شدگان می‌بینید که در این جمع برخی از نفرات تیم جوانان، تعدادی از ملی‌پوشان سال‌های پیش و بازیکنان معمولی هم به چشم می‌خورند. این فرصتی بود تا برای آینده والیبال ایران بتوانیم نفرات بیشتری را قبل از دعوت‌کردن از ملی‌پوشان حاضر در مسابقات قهرمانی جهان و بازی‌های آسیایی گوانجو تست کنیم.

  • فکر نمی‌کنید که رفتن به قطر و ترکیه با این بازیکنان اعتبار ولاسکو و والیبال ایران را به مخاطره اندازد؟

مطمئن باشید هیچ اتفاقی نمی‌افتد. باید بازیکنان جوان را باور کرد و به آنان شانس بازی داد؛ در چنین صورتی می‌توان صاحب تیم باپشتوانه شد. درهای تیم ملی هرگز نباید به روی نیروهای جدید و مستعد بسته باشد؛ با این نوع تفکر اهدافمان در نزدیک‌شدن به والیبال روز جهان با مشکل روبه‌رو می‌شود. حضور در لیگ جهانی هنگامی محقق می‌شود که بتوانیم حداقل به اندازه دو تیم، بازیکن هم‌سطح و نزدیک به هم داشته باشیم و این میسر نخواهد شد جز با تشکیل دو تیم ملی الف و ب که این کار در حال انجا‌م‌شدن است. من همین کار را با ایتالیا انجام دادم و دیدید که چگونه موفق شدند نزدیک به یک دهه بهترین تیم اروپا و جهان شوند.

  • این طرح بسیار خوبی است اما خود شما می‌دانید که هدف استراتژیک والیبال ایران در گام نخست، رسیدن به قهرمانی جام ملت‌های آسیاست و زمان زیادی نیز تا شروع این بازی‌ها باقی نمانده است.

من همیشه با بهانه‌جویی و اینکه وقت کافی نداریم مخالفم. بهانه‌تراشی در ذات کاری من نیست. این بهترین موقعیت بود که ما بازیکنان مستعد و فعال در لیگ را به اردو فرابخوانیم وگرنه در همان گام اول از هدف اصلی‌مان دور می‌شدیم. فکر نمی‌کنم که در راه آماده‌سازی تیم ملی در راه جام ملت‌های آسیا هم از زمان عقب بمانیم. من و بازیکنانم تلاش می‌کنیم که در بهترین شرایط خودمان را به این رویداد مهم برسانیم و در این بین روی حمایت مردم و همدلی تمامی ارکان والیبال حساب کرده‌ایم.

  • حتما در جریان قرعه‌کشی مسابقات جام ملت‌ها هستید و می‌دانید که به احتمال فراوان ایران و ژاپن دو تیم برتر آسیادر دور دوم با هم روبه‌رو خواهند شد.

(با مکث و کمی تعجب) خبر ندارم که با چه تیم‌هایی هم‌گروه شده‌ایم ولی جالب است بدانید که دیشب چندین‌بار فیلم بازی ایران و ژاپن را در فینال بازی‌های آسیایی گوانجو آنالیز کردم تا اطلاعات بیشتری از آنان به دست آورم.

  • حاصل آنالیز شما چه بود؟

در آن بازی، همه قدرت تیم ایران به کار گرفته نشده است.

  • بازی با ژاپن در مسابقات جهانی ایتالیا را هم دیده‌اید؟

همه بازی‌های ایران در مسابقات جهانی را دیده‌ام.

  • با توجه به دیدن فیلم‌ بازی‌های تیم ملی و مشاهده بازی‌های باشگاهی ما، از نگاه ولاسکو، والیبال ایران در کدام بخش‌ها نیاز به اصلاح تکنیکی و تغییر نگاه بیشتری دارد؟

نخستین و مهم‌ترین مشکل بازیکنان ایرانی در دریافت و سرویس است و بعد مسائل جانبی چون نوع رفتارشان حین بازی. بازیکنان ایرانی در داخل زمین زیاد حرف می‌زنند و بعد از دادن یک امتیاز سعی در توجیه یار بغل‌دستی‌شان دارند؛ با وجود آنکه خودشان از بابت اشتباه ناراحت هستند، سعی در آرام‌کردن دیگران دارند. نوع رفتار بازیکنان ایرانی نشان‌دهنده قدرت واقعی آنان نیست. به نظر من اصلا هیچ نیازی نیست که بازیکنان بعد از هر اشتباه در بازی حرف بزنند و برای هم توضیح دهند که مقصر نیستند.

برخلاف آنچه گفته می‌شد قدرت والیبال ایران در آبشار هم نیست چرا که دیده‌ام بازیکنان اسپکر برایشان چندان تفاوتی ندارد که در مقابل یک‌دفاع یا 2دفاع و حتی 3دفاع چگونه باید ضربه بزنند و درست در تمامی موارد به یک شکل عمل می‌کنند. حتی پاس خوب و بد هم برایشان فرقی نمی‌کند. نقطه قوت بازیکنان ایرانی، فیزیک‌های مناسب و توپگیری خوب است.

 

کد خبر 135504

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز