شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۳
۰ نفر

ولاسکو در گفت‌و‌گو با روزنامه گازتا دلواسپرت از حضورش در ایران می‌گوید

خولیو ولاسکو - مربی والیبال

جذب خولیو ولاسکو، یکی از سرشناس‌ترین و مطرح‌ترین مربیان چند دهه اخیر والیبال جهان از سوی ایران، بازتابی گسترده و درعین حال متفاوت در رسانه‌های داخلی و خارجی داشته است.

در کنار گفت‌وگوهای بسیاری که از او در رسانه‌های داخلی در هفته‌های گذشته به چاپ رسید گفت‌وگویش با روزنامه پرتیراژ گازتا دلو‌اسپرت ایتالیا حاوی نکات جالبی درباره دلایل انتخاب ایران ازمیان پیشنهادهای کاری سایر کشورها بوده است. این روزنامه پس از بازگشت ولاسکو به ایتالیا پس از سفر اولش به تهران، در مقدمه‌ای با اشاره به سوابق ولاسکو- مردی که تاریخ والیبال ایتالیا را تغییرداده است- در این باره نوشت: حالا همه‌چیز تأیید و تمام شده و او از سوی مسئولان والیبال ایران در رقابت با یک مربی ایتالیایی به‌نام سیلوانو پرندی قراردادش را امضا کرده و سرمربی تیم ملی این کشور شده است. مصاحبه سرمربی تیم ملی ایران را با این روزنامه پرتیراژ ایتالیایی می‌خوانید.

  • خیلی‌ها از انتخابی که داشتید تعجب کرده‌ا‌ند؟

شاید باور نکنید؛ خودم هم از کاری که کرده‌ام، متحیر و شگفت‌زده هستم. همه فکر می‌‌کنند فقط باید به جاهایی رفت که شرایط برای موفقیت فراهم است. انتخاب ایران برای من یک انتخاب عادی نبود بلکه آن را انتخابی ویژه می‌دانم.

  • آیا این تصمیم مثل همان تصمیمی بود که 28سال پیش برای آمدن از آرژانتین به ایتالیا گرفتید؟

نه، آمدن به ایران ریسک کوچک‌تری است. من 28سال پیش، وقتی 31ساله بودم، همسر و 2فرزند کوچکم را فقط برای سالی 6هزار دلار آواره کردم و به آن سوی کره زمین آوردم، ولی الان فقط 5ساعت از خانه‌ام تا محل کارم فاصله دارم. اکنون دیگر دنیا کوچک و بدون‌مرز شده و اینترنت و موبایل هم که عملا فاصله‌ها را از بین برده است. از طرفی امروزه دیگر تفاوت آن‌چنانی در بین کشورهای دنیا وجود ندارد و آنها از نظر سطح رفاه، تقریبا شبیه به هم هستند. ایران، ‌خیلی متفاوت‌تر از چیزی است که در ذهن من و شما وجود دارد.

  • از نظر فرهنگی و اجتماعی چطور؟

از نظر اجتماعی و فرهنگی، هیچ تردیدی ندارم. اگر هم اختلافی وجود داشته باشد فنی است و بخشی از مشکل من است که آن را باید حل کنم. من باید به‌دنبال بازیکنانی بگردم که از نظر کیفی به استانداردهای جهانی نزدیک‌ترند و باید والیبال ایرانی‌ها را به سطحی برسانم که از من خواسته‌اند. سطح آنها خوب است ولی باید بهبود پیدا کرده و بهتر شوند. آنها از من، حضور در المپیک و لیگ‌جهانی را خواسته‌اند و من هم تمام تلاشم را خواهم کرد.

  • اقامت‌تان در تهران چطور بود؟

من فقط چند روزی در تهران بودم و چند بازی از لیگ برتر آنها را دیدم. فکر می‌کنم تصوری که دنیا از والیبال ایران دارد مربوط به 30سال پیش است که در آرژانتین (مسابقه‌های قهرمانی جهان) بازی ‌کردند. شما در نگاه اول از دیدن والیبال حرفه‌ای در ایران قطعا گیج می‌شوید. البته سطح آنها اصلا در حد سریA ایتالیا نیست اما بازیکنان و تیم‌های بسیار خوبی دارند. لیگ حرفه‌ای در ایران، ‌16تیمی است و تیم‌های پایه آنها نتایج خوبی در سطح جهان گرفته‌اند. البته این پیشرفت‌ها منحصر به ایران نیست و مثلا کشوری مثل مصر هم در این سال‌ها پیشرفت زیادی کرده است. کار من در این بین مثل یک دلال سهام است که باید ارزش سهام آنها را در جهان بالا ببرم.

  • آیا سرمربیگری تیم ملی ایتالیا هم به شما پیشنهاد شده بود؟

دوست داشتم در ایتالیا یا آرژانتین به‌کارم ادامه دهم اما شرایطی فراهم شد که ایران را انتخاب کنم. در مورد سرمربیگری تیم ملی ایتالیا بحث جدی و پیشنهاد محکمی دریافت نکرده بودم.

  • ایران از نظر فرهنگی در چه سطحی است؟

ما در مورد یکی از مهم‌ترین و کهن‌ترین تمدن‌های بشری حرف می‌زنیم. در مورد موقعیت باستانی و فرهنگی ایران مطالعات زیادی داشته‌ام. خیلی خوشحالم از اینکه می‌توانم اطلاعات بیشتری در مورد اسلام و تمدن عظیم ایرانی یاد بگیرم.

رضایت ولاسکو از حضور در ایران

خولیوولاسکو با نهایی شدن قراردادش هم‌اکنون در ایران به‌سر می‌برد و از همه چیز رضایت دارد و تلاش می‌کند تا همانند اوایل شروع کارش در ایتالیا که با زحمات زیاد توانست این تیم را بدل به قدرتی بزرگ در والیبال جهان سازد، مقدمات صعود ایران به لیگ جهانی و المپیک 2012 لندن را فراهم سازد. اگرچه رسیدن به این اهداف کار چندان ساده‌ای نخواهد بود ولی ولاسکو با مطالعات و اطلاعاتی که در 2هفته اقامتش در ایران از بازیکنان والیبال کشورمان به‌دست آورده با امیدواری از تحقق این برنامه‌ها می‌گوید. وی همچنین در مورد سیستم والیبال ایران در مقایسه با حریفان آسیایی و اروپایی گفت: من فکر می‌کنم ایرانی‌ها تلفیقی از هر دو سیستم سرعتی و قدرتی را بازی می‌کنند. امروز سیستم بازی‌ها به هم نزدیک شده است.

سال‌ها پیش چند شیوه در والیبال دنیا وجود داشت و همه از سبک‌های تقریباً خاصی پیروی می‌کردند اما امروزه سبک‌های نوین والیبال به‌وجود آمده که همواره در حال رشد و توسعه است. با گسترش وسایل ارتباطی هر کس می‌تواند بازی تیم‌های مختلف جهان را ببیند و تحلیل کند. قبلا برای تحلیل بازی‌های روسیه باید حتماً به المپیک می‌رفتیم اما حالا می‌توانیم سیستم بازی آنها را از هر کجای جهان تحلیل کنیم؛ به همین دلیل شیوه بازی‌ها به هم نزدیک شده و دیگر مثل سال‌های گذشته تفاوت قابل‌توجهی بین سبک والیبال کشورهای مختلف وجود ندارد. این موضوع تنها به والیبال محدود نمی‌شود در سایر رشته‌های ورزشی مثل فوتبال و بسکتبال هم صادق است.

کد خبر 132456

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز