علی شاکری: از نکات جالب توجه دیدارهای امروز مرحله نیمه‌نهایی لیگ برتر والیبال ایران نشستن مربیانی جوان روی نیمکت تیم‌های صعودکننده‌ای است که برای نخستین‌بار حضور در چنین مرحله‌ای را تجربه می‌کنند.

رویارویی این مربیان و انگیزه‌های فراوانشان برای چشیدن طعم موفقیت در آغاز کار می‌تواند صحنه‌های جذابی را رقم زند و نقشی مهم در آینده شغل جدیدی که انتخاب کرده‌اند ایفا کند. از جمع مربیانی که موفق شدند تیمشان را در این فصل در رقابت‌هایی فشرده راهی مراحل پایانی کنند، تنها بهروز عطایی مربی سابق تیم ملی و کاله مازندران سابقه حضور در این مرحله از بازی‌ها را دارد و به نوعی باتجربه‌تر از بقیه همتاهای خود به‌شمار می‌رود و این درحالی است که 3مربی دیگر (پیمان اکبری، مصطفی شجاعی و فرهاد نفرزاده) به‌عنوان سرمربیان تیم‌های پیکان، باریج‌اسانس و سایپا نیز فقط با تجارب فراوان از دوران بازیگری و سرپرستی با فضا و حال‌و‌هوای این مرحله سرنوشت‌ساز آشنا هستند. مربیان 4 تیم حاضر در مرحله نیمه پایانی لیگ برتر والیبال ایران در گفت‌وگو با همشهری از نقاط قوت و ضعف حریفان امروزشان گفتند و اینکه چه برنامه‌ای برای عبور از این مرحله بازی‌ها دارند که ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید.

دیدارهای دور رفت مرحله نیمه‌پایانی لیگ برتر والیبال ایران درحالی امروز در شهرهای تهران و کرج برگزار می‌شود که پیکان و سایپا- قهرمان و نایب‌قهرمان فصل گذشته- به‌واسطه کسب رتبه‌ای بهتر نسبت به رقبای این مرحله خود در دور مقدماتی، توانستند امتیاز میزبانی بازی‌های امروز در برابر کاله مازندران و باریج‌اسانس کاشان را به‌دست آورند. کاله و باریج‌اسانس در دور اول بازی‌ها در گروه‌های دوگانه دور مقدماتی پشت سر پیکان و سایپا ایستادند. اگرچه برخورداری از امتیاز میزبانی در بازی‌های سوم درصورت تساوی تیم‌ها در دوبازی رفت و برگشت یک امتیاز بزرگ برای دو مدعی قدیمی‌تر لیگ برتر والیبال خواهد بود، اما کاله و باریج‌اسانس هم به‌عنوان نمونه‌های موفق تیمداری در بخش خصوصی در فصل جاری هرکدام برای خود سودای حضور در فینال این دوره از مسابقات را در سر می‌پرورانند.

در یک ارزیابی کلی و با توجه به موجودیت و نمایش تیم‌ها در مراحل قبلی می‌توان گفت پیکان تیم مدافع عنوان قهرمانی در مصاف با نماینده کاشان که در نخستین حضور خود در لیگ برتر توانسته در میان شگفتی همگان به نیمه‌نهایی صعودکند راه آسان‌تری برای رسیدن به فینال خواهد داشت و این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان سایپا در جدال با کاله- تیم سوم فصل پیش- از شانسی تقریبا مساوی برای صعود برخوردار است.

عواقب سنگین غفلت

پیکان- قهرمان چندین‌ساله لیگ برتر، آسیا و تیم سوم باشگاه‌های جهان- اگرچه با قرعه مناسب‌تری نسبت به سایپا و کاله- تیم‌های دوم و سوم فصل پیش- در نیمه‌نهایی روبه‌رو شده اما با این وجود پیمان اکبری با احتیاط از تیم شگفتی‌ساز این فصل صحبت می‌کند و معتقد است: «هرگز خودم و شاگردان با تجربه‌ام این تیم کاشانی را دست‌کم نخواهیم گرفت و با تمام قوا برابرش به میدان خواهیم رفت.

مهم‌ترین تأکیدم در پایان تمرینات چند روز گذشته روی این نکته بوده و به بازیکنانم یادآوری کرده‌ام که کوچک‌ترین غفلت می‌تواند عواقب سنگینی به همراه داشته باشد».

سرمربی جوان پیکان فقط به دیدن فیلم بازی‌های این تیم بسنده نکرد و در فرصتی که در بازی سوم دو تیم باریج‌اسانس و ابومسلم مشهد دست داد، خود راهی کاشان شد تا از نزدیک اطلاعات دقیق‌تری از حریف به‌دست آورد. اکبری پیرامون نقاط ضعف و قوت حریف (با توجه به بازی امروز دو تیم) حاضر به اظهارنظرنشد و به این جمله بسنده کرد که باریج‌اسانس کاشان با دراختیارداشتن بازیکنان باتجربه‌ای چون علیرضا بهبودی، مجید حسنی و سعید مصطفی‌وند و جوانی شایسته به‌نام امیر غفور چیزی برای ازدست‌دادن مقابل قهرمان ایران و آسیا ندارد و همین موضوع انگیزه زیادی به آنان خواهد بخشید تا بدون استرس برابر ما ظاهرشوند. وی در مورد آنالیز حریف و اینکه چه تاکتیکی برای ازکارانداختن مهره‌های کلیدی تیم کاشانی دارد گفت:« برای این موضوع نیز فکرکرده‌ایم و اجازه بدهید بعد از بازی در این باره صحبت کنم».

در فکر قهرمانی

میرمصطفی شجاعی- بازیکن سال‌های نه‌چندان دور تیم ملی و ذوب‌آهن- با تیمی که شاید با یک‌چهارم هزینه تیم‌های مدعی قهرمانی بسته شده تا این لحظه دست به‌کاری بزرگ زده و توانسته باریج‌اسانس را به پدیده این فصل لیگ برتر والیبال مبدل کند.
او در پاسخ خیلی‌ها که بازی با پیکان را نقطه توقف آتش‌بازی تیمش در این مرحله از بازی‌ها می‌دانند می‌گوید: «هنگامی که پس از قهرمانی در لیگ دسته یک به لیگ برتر صعود کردیم گفتند که آخر فصل نشده دوباره به دسته اول بازخواهیم گشت. وقتی این چنین نشد گفتند که حضور در جمع 8 تیم برتر، پایان راه این تیم خواهد بود و حالا می‌بینید که ما به مرحله نیمه‌پایانی رسیده‌ایم و با همه احترامی که برای پیکان و بازیکنان بزرگش قائلم می‌گویم من و شاگردانم به آرزوی بزرگ‌تری چون رسیدن به قهرمانی فکر می‌کنیم و شاید کمتر کسی این را باورکند؛ همان‌گونه که صعودمان تا این مرحله را هم به جز خودمان کسی باور نداشت. البته اعتراف می‌کنم که دیدار ما با پیکان نبرد نابرابری است و آنان مجموعه‌ای کامل در والیبال محسوب می‌شوند که هرکدام از بازیکنانشان مثل امیرحسینی و محمد موسوی برای شکست‌دادن هر تیمی کافی هستند. امیدواری من به این بازی به‌ خودباوری بازیکنانم برمی‌گردد که در یک پروسه زمانی آموخته‌اند که فقط در سایه تلاش و زحمت می‌توانند ناممکن‌ها را ممکن کنند و من هم به آنان ثابت کرده‌ام که با نتیجه‌گرایی صرف مخالفم.

دومین مانع بلند مقابل کاله

کاله مازندران پس از بازی دشوار برابر داماش در مرحله یک‌چهارم نهایی و خارج کردن این تیم از گردونه قهرمانی به سد دشوار دیگری در مرحله نیمه‌نهایی به‌نام سایپا خورده است؛ تیمی که سال‌هاست نایب‌قهرمانی در لیگ برتر برای آن به یک عادت تبدیل شده و در این فصل با ترکیبی کم‌حاشیه‌تر از گذشته حتی شانس سنت‌شکنی و قهرمانی را هم به‌رغم جای‌نداشتن این هدف در استراتژی اولیه‌اش دارد. بهروز عطایی، سرمربی کاله با وجود اذعان‌داشتن به قدرت حریف از عزم راسخ خود و شاگردانش برای رسیدن به فینال می‌گوید؛ «ما با توجه به سوم‌شدن در فصل پیش نمی‌خواهیم در همان نقطه قبلی بایستیم و می‌خواهیم در همان بازی رفت در کرج با شکست حریف کار را تمام کنیم و با خیالی آسوده‌تر در آمل جشن صعود راه بیندازیم.» مربی سابق تیم ملی در ارزیابی خود از سایپا می‌گوید:«سایپایی‌ها تیمی هستند هماهنگ و با کار گروهی مناسب که در تمامی زمینه‌ها از حمله گرفته تا دفاع و توپگیری و سرویس شرایط خوبی دارند، اما تیمی استثنایی نیستند که نتوان شکستشان داد.»

عطایی در مورد دشواری بازی با سایپا در مقایسه با داماش می‌گوید: «تیم سایپا از نظر مهره شاید در حد و اندازه داماش نباشد، اما در کار گروهی و هماهنگی تیمی بسیار قدرتمند است. ما با برنامه‌ریزی صحیح و تمرکز روی نقاط ضعف و قوت حریف سعی می‌کنیم سایپا را شکست دهیم. در هر صورت تمامی تیم‌های حاضر در نیمه‌نهایی از قدرت بالایی برخوردار هستند و در این مرحله از بازی‌های لیگ هیچ تیمی حاضر به شکست برابر حریفان خود نیست».

بازی دیدنی و تماشاگرپسند

سایپا در این فصل با دگرگونی بسیار، مهم‌ترین هدفش جنگندگی و ارائه بازی‌های قابل‌قبول در مقابل حریفان بوده تا به‌تدریج در سال‌های آینده در برنامه‌ای سه‌ساله بتواند با قهرمانی لیگ برتر، جام قهرمانی باشگاه‌های آسیا را هدف گیرد. همین موضوع کمک کرد تا فرهاد نفرزاده، سرمربی جدید و بازیکنان این تیم بدون استرس در سایه تمرینات منظم با رسیدن به هماهنگی مطلوب به‌تدریج چهره یک تیم مدعی قهرمانی را به‌خود بگیرند.

نفرزاده در دومین فصل حضورش در سمت مربیگری بدون هیچ ادعایی در مورد رویارویی با کاله می‌گوید: «کاله تیمی بزرگ با بازیکنان با تجربه و کادرفنی مجرب است و ما با تیمی جوان تمام هدفمان در بازی با این تیم ارائه بازی دیدنی و تماشاگرپسند است. من در مجموع برای حضور در فینال شانس بیشتر را به کاله می‌دهم». وی نبود احتمالی 2 بازیکن مؤثر تیمش پوریا فیاضی و معین رحیمی را به‌دلیل مصدومیت یک بدشانسی برای تیمش قلمداد کرد و عنوان داشت با این وجود جانشینان این دو بازیکن نیز قادرند که اهداف تاکتیکی تیم را در این بازی حساس برآورده سازند.

کد خبر 132766

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز