گروه اقتصادی: اجرای مرحله دوم آزاد‌سازی‌ نرخ نان با وعده بهبود کیفیت و افزایش 25درصدی قیمت انواع نان سنتی و فانتزی از روز سه‌شنبه هفته جاری موجب تشدید خواسته‌های مردم برای بهبود کیفیت نان شده است.

به گزارش خبرنگار ما، گرچه براساس قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، آزاد‌سازی تدریجی نرخ نان هدف‌گذاری شده بود اما افزایش مجدد و ناگهانی قیمت نان و تداوم افت کیفیت این محصول در چند ماه اخیر گلایه مردم را به‌دنبال داشته است.افزایش اخیر قیمت نان در شرایطی صورت گرفته که هنوز وعده‌های پیشین مسئولان برای بهبود کیفیت نان محقق نشده و افت شدید کیفیت نان حتی نارضایتی برخی مسئولان دولتی را به‌دنبال داشته است. در 3 ماه گذشته افت شدید کیفیت نان تشدید نارضایتی و مشاجره بین مردم و نانوایی‌ها را موجب شده است.

بنابر این گزارش، با وجود تداوم مشکلات کیفی بازار نان، اجرای مرحله دوم اصلاح قیمت‌ها، نرخ نان را به قیمت‌های تمام شده نزدیک کرده و اکنون دولت یارانه چندانی برای گندم، آرد و نان پرداخت نمی‌کند. با این شرایط دیگر بهانه‌ای برای عرضه نان بی‌کیفیت به مصرف‌کنندگان وجود ندارد.بسیاری از نانوایی‌ها با استناد به افزایش هزینه تولید و نرخ آرد به شیوه‌های تازه‌ای برای جبران هزینه تمام‌شده نان مانند کاهش وزن چانه خمیر روی آورده بودند که این امر کاهش کیفیت و افزایش ضایعات نان را به‌دنبال داشته و به نوعی با اهداف قانون هدفمند کردن یارانه نان مغایرت دارد.

از سوی دیگر نانوایی‌ها کیفیت نامرغوب آرد را عامل اصلی افت کیفیت نان قلمداد کرده و معتقدند کارخانه‌های آرد استان تهران از ارائه آرد متناسب با نوع نان به واحدهای نانوایی خودداری کرده و استفاده از آرد با درصد سبوس مختلف افزایش ضایعات نان را موجب شده است.

فقط قیمت‌ها تغییر کرده است

با اجرای مرحله دوم حذف یارانه نان نیز همه چیز به ظاهر روال معمول گذشته بوده و تنها قیمت‌ها براساس دستورالعمل‌های ابلاغ شده افزایش یافته است. گزارش مهر از نخستین روز اجرای مرحله دوم آزاد‌سازی‌ نرخ نان حاکی است، بسیاری از مردم سه‌شنبه در حالی جلوی پیشخوان خرید نان قرار گرفتند که هنوز نمی‌دانستند قیمت نان افزایش یافته است. بنابر این گزارش، کمتر کسی به اطلاعیه نصب شده روی دیوار نانوایی‌ها مبنی بر اعلام عمومی قیمت‌های جدید توجه می‌کرد اطلاعیه‌ای که 2 امضای فرماندار تهران و رئیس اتحادیه نانوایان را با خود داشت. از سوی دیگر درحالی‌که دولت تنها نرخ نان ساده را مصوب کرده، نانوایان با افزایش قیمت‌ها‌ی اخیر، نرخ نان‌های کنجددار را نیز تغییر داده‌اند، به‌نحوی که هم‌اکنون قیمت هرقرص نان سنگک ساده 500 تومان و هر قرص نان سنگک کنجد‌دار از 600 تا 800 تومان در نوسان است.

کد خبر 133624

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز