گروه اقتصادی: با وجود اینکه مرحله دوم افزایش قیمت نان به تازگی اجرا شده اما اظهارات مسئولان بیانگر این است که دولت همچنان برنامه‌هایی برای قیمت نان در دست دارد.

نان

به گزارش همشهری، دیروز متولی نان کشور از اجرای مرحله سوم و آزاد‌سازی قیمت این محصول تا پایان سال خبر داد. این در حالی است که متولی نان در استان تهران معتقد است که با نرخ‌های جدید گندم، آرد و نان در واقع قیمت نان نیز آزاد‌سازی شده‌است و قرار نیست بازهم قیمت نان افزایش یابد. حمید علیخانی معاون وزیر بازرگانی در یک نشست خبری با بیان اینکه در 6 تا 9 ماه آینده قیمت نان آزاد شده و دیگر قیمت مصوبی برای نان نخواهیم داشت، گفت: نان افزایش قیمت نداشته بلکه اصلاح قیمت شده است.

وی تصریح کرد: گفتیم برای هدفمند‌سازی یارانه‌ها در بخش نان همان پولی را که در چرخه‌های تولید نان پرداخت می‌کردیم به مصرف‌کننده نهایی بدهیم، در واقع نان افزایش قیمت نداشت بلکه اصلاح قیمت بود. مدیرعامل شرکت‌بازرگانی دولتی ایران در مورد اینکه پس‌از افزایش اخیر قیمت نان وزیر بازرگانی اعلام کرده است که همچنان دولت در چرخه نان یارانه می‌دهد، تصریح کرد: آنچه وزیر بازرگانی گفته هزینه‌هایی است که دولت هنگام خرید یا فروش گندم پرداخت می‌کند که به آن هزینه‌های تبعی - شامل مواردی مانند حمل و نگهداری - گفته می‌شود و اگر با حضور بخش خصوصی در این کار مواجه شویم، می‌توانیم این هزینه‌های تبعی را کاهش دهیم.

قیمت نان افزایش نمی‌یابد

این در حالی است که معاون استانداری تهران با بیان اینکه نرخ نان تا پایان سال افزایش نخواهد یافت به خبر نگار ما گفت: آزاد‌سازی‌ نرخ نان ارتباطی با افزایش قیمت این محصول نخواهد داشت و قیمت‌های کنونی ابلاغ شده برای گندم، آرد و نان نرخ‌هایی است که حتی درصورت آزاد‌سازی نیز اجرا خواهد شد. نعمت‌الله ترکی با بیان اینکه نظارت بر قیمت و کیفیت کنونی اعلام شده برای گندم، آرد و نان حتی پس از آزاد‌سازی نیز صورت خواهد گرفت، افزود: نرخ‌های جدید گندم آرد و نان با درنظر گرفتن هزینه‌های تبعی مانند هزینه حمل‌ونقل و حتی کیسه آرد تعیین شده و با این شرایط اکنون دولت یارانه‌ای برای گندم، آرد و نان پرداخت نمی‌کند تا با آزاد‌سازی و حذف این یارانه، قیمت نان افزایش یابد.

وی با بیان اینکه با نرخ‌های جدید گندم، آرد و نان در واقع قیمت نان نیز آزاد‌سازی شده است، افزود: تا پیش از این دولت گندم را با نرخ 330تومان خریداری و با قیمت 250تومان به کارخانه‌های آرد تحویل می‌داد و بر عرضه آرد با نرخ دولتی نظارت داشت اما پس از اصلاح قیمت‌های اخیر، گندم با نرخ 360تومان به کارخانه‌های آرد تحویل می‌شود و این کارخانه‌ها نیز موظف به فروش آرد به نرخ مصوب اعلام شده به نانوایی‌ها هستند.

ترکی گفت: با قیمت‌های کنونی اعلام شده برای گندم، آرد و نان به سمت کم رنگ‌تر شدن نظارت دولت و شکل‌گیری بازار رقابتی پیش می‌رویم؛ به‌نحوی که به‌زودی حلقه‌های مختلف این بازار مانند کارخانه‌های آرد، نانوایان و مردم بر قیمت و کیفیت گندم، آرد و نان نظارت خواهند داشت.

افزایش قیمت نه با هدف بهبود کیفیت نان

درحالی‌که اجرای مرحله دوم نقدی شدن و اصلاح قیمت‌ نان با هدف بهبود کیفیت این محصول صورت گرفت، معاون وزیر بازرگانی برخلاف ماه‌های گذشته که بر کیفیت نان به‌عنوان نتیجه هدفمند‌سازی یارانه‌ها در این بخش تاکید می‌کرد، از توجه بیش از حد رسانه‌ها به این مقوله به‌عنوان نتیجه‌ اصلی هدفمندشدن یارانه در بخش نان گلایه کرد و افزود: هدفمند‌سازی به خاطر ارتقای کیفیت نان نبوده البته ممکن است کیفیت نان نتیجه اصلاح روند باشد.

کد خبر 134044

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز