چهارشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۸:۴۸
۰ نفر

افت شدید کیفیت نان در 3ماهه گذشته گلایه‌های مردم و برخی مسئولان را به‌دنبال داشته است این در حالی است که از روز سه‌شنبه هفته جاری مرحله دوم آزاد‌سازی نرخ گندم، آرد و نان با افزایش قیمت این محصولات اجرایی شده است؛ با نعمت‌الله ترکی، معاون استاندار تهران در زمینه شرایط و چگونگی بهبود کیفیت نان گفت‌وگو کرده‌ایم.

 نعمت‌الله ترکی

  • با افزایش اخیر قیمت نان در تهران استانداری چه برنامه‌ای برای افزایش کیفیت و رفع نگرانی مصرف‌کنندگان دارد؟

بررسی‌های کارشناسان استانداری از وضعیت کنونی بازار نان موجب شده تا اکنون در مرحله دوم اصلاح نرخ گندم، آرد و نان، برنامه‌ریزی لازم برای ساماندهی تولید و عرضه نان و برآورده شدن انتظارات مردم و دستگاه‌های اجرایی صورت گیرد به‌نحوی که بهبود کیفیت نان تا چند روز آینده مشهود باشد. بر این اساس برای افزایش کیفیت نان چند برنامه دنبال می‌شود. گام نخست برای بهبود کیفیت نان تقویت و بهبود تولید گندم در کشور است که بر این اساس تلاش خواهد شد تا گندم با کیفیت از طریق تهیه گندم از سایر استان‌ها و اختلاط آن تامین تا به نقطه کیفی گندم مورد نیاز دست پیدا کنیم. همچنین برای تهیه آرد متناسب با نوع نان نیز در جلسه‌ هماهنگی که یکشنبه هفته آینده با آسیابان‌ها و کارخانه‌های تولیدی آرد برگزار خواهد شد به‌نحوی برنامه‌ریزی می‌کنیم تا آرد با کیفیت و متناسب برای انواع نان به واحدهای نانوایی تحویل شده و از عرضه یک نوع آرد به همه نانوایی‌ها با کیفیت پایین و فروش آرد با کیفیت و قیمت بالاتر به سایر صنوف جلوگیری شود. نکته دیگر تشدید نظارت بر کیفیت پخت نان است.

  • بسیاری از نانوایی‌ها عرضه آرد نامرغوب را عامل اصلی افت کیفیت و افزایش ضایعات نان می‌دانند، این دیدگاه را تا چه حد می‌پذیرید؟

در این برنامه‌ریزی‌ها حذف بن‌بست‌های کنونی در بازار نان را دنبال می‌کنیم تا گندم، آرد و نان متکی به یک بخش خاص نبوده و این امکان فراهم شود تا نانوایی‌ها قادر باشند در هریک از استان‌های کشور نسبت به تامین آرد مرغوب اقدام کنند.

  • چه تضمینی وجود دارد که با افزایش دوباره نرخ نان این روند تشدید نشود؟

برای مقابله با این روند برای چانه خمیر و نان تولید شده وزن تعیین کرده‌ایم به‌طور مثال نرخ 500 تومانی سنگک با وزن 700 گرم است و از این پس بازرسان مواردی مانند کیفیت، وزن چانه خمیر و نان و قیمت‌ها را کنترل خواهند کرد. همچنین با اعلام شماره تلفن به مردم اعلام کرده‌ایم تا مشکلات نان در زمینه کمیت، کیفیت و قیمت را به تعزیرات آرد و نان منعکس کنند تا با تخلفات احتمالی برخورد شود.

  • علت عدم‌توفیق در بهبود کیفیت پس از مرحله نخست اصلاح قیمت‌ها چیست؟

نارضایتی مردم از کیفیت نان در مرحله نخست اصلاح قیمت آرد و نان ناشی از آن بود که در مرحله مذکور نرخ گندم، آرد و نان به‌طور کامل آزاد‌سازی نشده بود و گندم با نرخ 330 تومانی خریداری اما به نرخ 250 تومان به کارخانه‌های آرد تحویل می‌شد و دولت برای نان یارانه پرداخت می‌کرد. همچنین نانوایی‌ها برای تهیه آرد به یک محل معرفی می‌شدند اما اکنون با حذف یارانه آرد، نانوا برای تهیه آرد مرغوب آزاد بوده و برخلاف برخی شایعه‌سازی‌ها می‌تواند به هر میزان که بخواهد آرد مرغوب تهیه کند. از سوی دیگر نانوایی‌ها می‌توانند تخلفات کارخانه‌های آرد در زمینه عرضه آرد نامرغوب و نامتناسب با نوع نان را به استانداری اعلام کنند.

  • با این برنامه‌ها مردم تا چه زمانی بهبود کیفیت نان را شاهد خواهند بود؟

بازرسان را برای نظارت و شکل‌گیری تغییرات مشهود در کیفیت نان از روز شنبه هفته آینده توجیه کرده‌ایم و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قطعا باید بهبود کیفیت نان تا 2 هفته آینده برای مصرف‌کنندگان مشهود باشد. مطمئن باشند که تا 2 هفته‌آینده دگرگونی در کیفیت نان را شاهد خواهیم بود.

کد خبر 133625

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز