گروه اقتصادی: با گذشت بیش از یک ماه از آزاد‌سازی‌ نرخ نان، مسئولان وزارت بازرگانی همچنان از تدوین نقشه راه نان خبر داده و نابسامانی کیفیت و قیمت این محصول گلایه‌های مردم را موجب شده است.

نان

با اجرای مرحله دوم آزاد‌سازی یارانه نان، دست‌اندرکاران تنظیم بازار از دگرگونی کیفیت و ساماندهی قیمت‌ها با گذشت یک هفته خبر دادند اما این وعده هنوز اجرایی نشده و اکنون افت کیفیت و قیمت‌گذاری نامناسب نان به محل مناقشه مردم و نانوایی‌ها تبدیل شده است. بررسی کیفیت و نحوه عرضه نان با گذشت چند هفته از افزایش دوباره قیمت‌های این محصول بیانگر تداوم نابسامانی‌های قبلی، افت کمی و کیفی و رویکردهای تازه برای افزایش قیمت نان است. درحالی‌که مسئولان وزارت بازرگانی و استانداری تهران وعده عرضه آرد با کیفیت مناسب به نانوایی‌ها را مطرح می‌کنند،

بسیاری از واحدهای سنتی تولید نان، کیفیت نامرغوب آرد و نبود امکان تهیه آرد متناسب با نوع نان را علت اصلی افت کیفیت و افزایش ضایعات انواع نان سنتی قلمداد می‌کنند. از سوی دیگر، نرخ‌گذاری نامناسب نان موجب شده است تا اکنون بسیاری از نانوایی‌ها با رند کردن قیمت‌ها به زیان مصرف‌کننده، نان بربری 375 تومانی یا نرخ 125 تومانی لواش، این نان‌ها را به نرخ 400 و 150 تومان به مصرف‌کنندگان عرضه کرده و زمینه مشاجره نانوایان و مردم فراهم شده است. همچنین استفاده از نیروی انسانی ارزان قیمت که تبحر خاصی در پخت نان نداشته و کاهش وزن چانه خمیر به افت کیفیت و افزایش ضایعات نان دامن زده است.

کد خبر 136407

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز