این موم‌های زنده و جاندار بدجوری آدم را به فکر فرو می‌برند. اول فکر کردم مجسمه‌های مومی فقط از مشاهیرعلمی، سیاسی، فرهنگی وورزشی دنیاست؛ مثل چارلی چاپلین، دیوید بکام، ناپلئون بناپارت، الیورکان، سالوادور دالی و...

599

البته حدسم درست بود اما بخشی از نمایشگاه به آدم‌هایی اختصاص دارد که خداوند آنها را عجیب آفریده است. مرد یک چشم، زن گلدانی،‌ مرد کله آجری،‌ مرد دوکله، مرد خرچنگی، زن ریشوی فرانسوی و خواهران دو سر و یک بدن چینی...اینها آدم‌های مشهوری بوده‌اند که زندگی‌های خاصی داشتند. بعضی از آنها در سیرک کار می‌کردند و بعضی دیگر در انزوای کامل و از همه بریده بودند. جالب این‌که در نمایشگاه داستان کوتاهی از این آدم‌ها هم می‌خوانیم.

فرهنگ‌سرای نیاوران سال90 را با نمایشگاه مجسمه‌های مومی آغاز کرد. این مجسمه‌ها از موزه سن پترزبورگ به این‌جا آورده شده‌اند. بیش از 30 مجسمه در این نمایشگاه دیده می‌شود.تمامی این مجسمه‌ها از جنس موم طبیعی، سیلیکون و لاتکس هستند:

ام راپین، نقاش بدون دست در سال 1876میلادی متولد شد. از همان کودکی به نقاشی علاقه نشان می‌داد و یاد گرفت چگونه با قلم‌مو با انگشتان پا نقاشی کند.یا خواهران چینی با دو سر و یک بدن؛ حاکم چین، «تانک» برای آنها کاخی درست کرد. درباره آنها می‌گویند که بسیار فهیم و باهوش بودند.

یا زن ریشوی فرانسوی که در قهوه‌خانه شوهرش کار می کرد و هرگز ریشش را نمی‌زد .پاسکول پینول؛ مردی که دو سر داشت و چشم‌های سر دوم ودهانش باز و بسته می‌شد. این مرد سال‌ها در سیرکی در نیویورک کار می‌کرد.

یا مرد چهار چشم که در امریکا زندگی می‌کرد و به خاطر این حالتش بسیار پولدار شده بود.مرد دماغ شاخی که شاخی شبیه کرگدن داشت و به خاطر این شاخ بسیار مشهور شده بود. مردی با دست و پای بزرگ که در روسیه زندگی می‌کرد...یا زشت‌ترین زن جهان.البته خوشایند نیست که آدم‌ها به خاطر ظاهر و شکلشان این گونه نام‌گذاری شوند. اینها آفریده های خدا هستند و چه بسا آدم‌هایی با این فیزیک عجیب از آدم‌های زیبا رو فرشته‌خو‌تر باشند.599

شخصیت‌هایی مثل دیوید بکام، الیور کان، آدولف هیتلر، ناپلئون بناپارت و... هم در این نمایشگاه هستند.مجسمه اینشتین هم پشت یک میز نشسته است. این مجسمه از مجسمه‌های دیگر طبیعی‌تر است. بارها وقتی در نمایشگاه دور زدیم، فکر کردیم ‌واقعی است.ژان پل بلموندو، بازیگر معروف فرانسوی هم در این نمایشگاه حضور دارد. او در نزدیکی پاریس متولد شد و هنرهای نمایشی را در کنسرواتوار پاریس فرا گرفت.

فضای نمایشگاه نور کمی دارد و دیوارها با پارچه تیره زرشکی پوشیده شده است. این نمایشگاه در سال 1383 نیز در این فرهنگ‌سرا برگزار شده بود و به خاطر استقبال زیاد مردم، برای بار دوم در همین مکان برپا شده است.تا 7خرداد فرصت دارید از این مجسمه‌های مومی دیدن کنید.شماره فرهنگ‌سرای نیاوران 22287081است.

کد خبر 133512
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز