همشهری آنلاین: مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد مصریان باستان نه تنها مجسمه‌سازان چیره‌دست و معمارانی ماهر بوده اند،‌بلکه در نقاشی کشیدن نیز بسیار توانا بوده‌اند.

 

 

این مطالعه بر روی نقاشی‌های پرتره به‌جا مانده از مومیایی‌ها نشان‌دهنده نبوغ هنرمندان قرن اول پس از میلاد در مصر است، حتی اگر تلاش کرده باشند با کمی بزرگنمایی هنر خود را زیباتر جلوه دهند.

باب بریر محقق مصرشناس دانشگاه لانگ‌آیلند با استفاده از CT اسکن نقاشی‌ها، مدلی فیزیکی از جمجمه مومیایی‌ها را به وجود آورد و این مدل‌های سه‌بعدی را برای شبیه‌سازی صورت مومیایی‌ها به متخصصان تشخیص هویت سپرد.

شبیه‌سازی صورت هر مومیایی با استفاده از این مدلها کاری پرزحمت بوده و شبیه‌سازی هر صورت به چندین روز زمان نیاز داشت، اما نتیجه این تحقیق موفقیت‌آمیز بود،‌از این رو محققان قصد دارند مومیایی‌های بیشتری را مورد مطالعه قرار دهند.

با‌این‌همه مشکل اینجاست که با وجود‌اینکه بیش از هزار پرتره مومیایی کشف شده است،‌کمتر از 100 پرتره به خود مومیایی وصل است. همچنین در برخی از تصاویر بینی‌ یا چانه برای خوشایند مالک اثر کوچکتر و منظم‌تر کشیده شده‌اند. میزان این تغییرات به اندازه‌ای بود که بریر در ابتدا تصور کرد مدل‌هایی نهایی را به پرتره‌ها اشتباه ربط داده‌است.

به گفته وی در زمان مومیایی کردن این افراد، به ویژه زمانی که چند نفر با هم مومیایی شده‌اند،‌احتمال بروز اشتباه و جا‌به‌جا شدن نقاشی‌ها وجود داشته است. اما بررسی نزدیک‌تر محققان متوجه شباهت‌های کافی شدند که نشان می‌دادند تصویر به مومیایی مورد نظر آنها تعلق داشته‌است.

بر اساس گزارش میل آنلاین، دانشمندان در نهایت شگفتی دریافتند مدل‌های ساخته شده از صورت مومیایی‌ها شباهت بسیار زیادی به پرتره‌های به جا مانده از آنها دارد. محققان با انجام این مطالعه دلیل کشیده شدن این پرتره‌ها را روشن کردند و این مطالعه روند تغییر مسیر هنر نمادین به هنر واقع‌گرایانه را پس از فتح مصر توسط رومی‌ها در قرن 30 قبل از میلاد به خوبی نمایان کرده‌است.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۷ آبان ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۶