گروه حوادث: «قبول دارم که مرتکب کودک آزاری شدم اما آن زمان حال خوشی نداشتم».

متهم پرونده

این اعترافات تکان‌دهنده متهم اصلی پرونده جنجالی کودک آزاری بود که در نخستین جلسه بازجویی، در دادسرای ناحیه 29- رسیدگی به جرائم اطفال و نوجوانان- به بازپرس پرونده بیان می‌کرد.تحقیقات درباره این پرونده از صبح سی‌ام فروردین ماه و زمانی آغاز شد که ماموران پلیس 110 با تماس ماموران اورژانس اجتماعی بهزیستی در جریان وقوع حادثه‌ای تلخ برای یک دختر بچه 8 ساله قرار گرفته و خود را به محل حادثه در جنوب تهران رساندند.

با حضور ماموران در خانه، زن و مرد جوانی که در آنجا بودند تلاش کردند تا از طریق پنجره بگریزند که با عملیات بموقع ماموران به دام افتادند.لحظاتی بعد ماموران و امدادگران بهزیستی با مجوز قضایی قدم به داخل خانه گذاشتند و در آن زمان بود که با پیکر مجروح یک دختر بچه8 ساله به نام هانیه روبه‌رو شدند که در اثر ضرب و شتم و شکنجه روی تخت افتاده بود.بلافاصله دختر خردسال برای درمان‌های اولیه به بیمارستان رسول اکرم(ص) انتقال یافت و پزشکان در بررسی وضعیت او متوجه شدند دست‌های دختر خردسال شکسته و نقاط مختلف بدنش دچار سوختگی شدیدی شده است.

همزمان با تلاش پزشکان برای مداوای دختر خردسال، تیم تحقیق قضایی نیز با تشکیل پرونده‌ای تحقیقات خود را آغاز کرده و در بازجویی از مادر و ناپدری کودک دریافتند که هر دوی آنها معتاد هستند و دختر 8 ساله به نام هانیه را بارها شکنجه کرده‌اند.
مادر دختر خردسال در بازجویی‌ها مدعی شد که با مردی که کودکش را کتک زده و تنبیه می‌کرده به تازگی آشنا شده و چون سرپناهی برای زندگی نداشته، به درخواست این مرد به خانه وی رفته است اما بعد از مدتی متوجه شده است که زمانی که او در خانه نیست این مرد کودکش را کتک می‌زند، این زن ادعا کرد که وقتی به مرد میانسال به خاطر کتک زدن فرزندش اعتراض کرده، او را نیز کتک زده است. با توجه به آنکه مادر کودک اعتیاد شدیدی داشت وی برای بهبود در اختیار بهزیستی قرار گرفت و مرد میانسال نیز به اتهام کودک آزاری بازداشت شد.

در جریان تحقیقات مشخص شد که این مرد یک ماه قبل نیز پرونده مشابهی در زمینه کودک‌آزاری در بازپرسی شعبه دوم دادسرای ناحیه 16 داشته است. با انتشار این خبر در مطبوعات و تلویزیون، با توجه به حساسیت ماجرا تحقیق و بازجویی از مرد جنایتکار به‌صورت ویژه آغاز شد و صبح دیروز نخستین جلسه بازجویی از متهم ردیف اول در دادسرای رسیدگی به جرایم اطفال برگزار شد.

در جلسه بازجویی چه گذشت؟

از ساعات اولیه صبح، خبرنگاران در مقابل شعبه 5 بازپرسی دادسرای ویژه جرائم اطفال حضور داشتند و هر یک درباره جنایتی که رخ داده بود اظهارنظر می‌کردند. عقربه‌های ساعت از 10 صبح گذشته بود که مردی بلند قد تحت کنترل ماموران وارد سالن شد و به محض دیدن عکاسان و خبرنگاران رسانه‌ها، ژاکت مشکی رنگش را روی صورتش کشید، دقایقی بعد متهم در مقابل بازپرس آذرتاش نشست و به سؤالات بازپرس پرونده پاسخ گفت.

  • چه نسبتی با هانیه دارید؟

مادرش را مدت کوتاهی بود که به صیغه خود درآورده بودم.

  • نحوه آشنایی خودتان را با هانیه و مادرش توضیح دهید؟

هانیه و مادرش نزدیک مغازه من که یک مغازه اغذیه‌ای بود، زیر یک پل زندگی می‌کردند. پدرش مدت‌ها قبل فوت کرده بود و به همین خاطر من هر روز بعد از تمام شدن کارهای روزانه‌ام، غذاهایی را که مانده بود داخل یک سینی می‌گذاشتم و برای آنها می‌بردم. تا اینکه مدتی گذشت و با سرد‌شدن هوا، از آنجا که این مادر و دختر جایی برای زندگی نداشتند تصمیم گرفتم تا به آنها کمک کنم به همین خاطر آنها را به خانه آوردم.

آنها از طریق گدایی زندگی می‌کردند و من چون دلم برای آنها سوخته بود به آنها سرپناه دادم، بعد از مدتی هم مادر هانیه را به صیغه خودم درآوردم اما هانیه همیشه بابت این ماجرا ناراحت بود و گریه می‌کرد.

  • شما براساس تحقیقات انجام شده، نظریه اولیه پزشکی قانونی و همچنین بررسی حضوری بازپرس در صحنه وقوع حادثه، متهم هستید به ایراد ضرب و شتم، سوزاندن هانیه با سیخ داغ، شکستن هر دو دست کودک، بی‌توجهی به سلامتی هانیه و در نهایت کودک‌آزاری، چه دفاعی از خود دارید؟

من هیچ دفاعی از خود ندارم، قبول دارم که هانیه را کتک زده‌ام. اما نمی‌خواستم دست به این کار بزنم، مدتی بود که اعتیاد به مواد مخدر و هروئین باعث عصبانیتم شده بود، مادر هانیه برای اینکه بتواند مرا کمی آرام کند مدت کوتاهی بود که به من شیشه می‌داد و من مصرف می‌کردم و همین حالم را خراب کرده بود، شب حادثه نخستین باری بود که من هانیه را کتک زدم.

متهم درحالی‌که اشک می‌ریخت ادامه داد: البته در زمان وقوع این حادثه، در حالت طبیعی نبودم و حتی زمانی که حالم بهتر شد و متوجه شدم پاهای هانیه را سوزانده‌ام گریه کردم و از او خواستم که مرا ببخشد اما دیگر دیر شده بود.

  • به چه دلیلی این صدمات وحشتناک را به این کودک وارد کردی؟

مدتی قبل مادر هانیه به من گفته بود که آمادگی ترک اعتیاد را دارد به همین خاطر من با یک دکتر تماس گرفته بودم و قرار بود دکتر در مقابل گرفتن 200 هزار تومان، کاری کند که ما ترک کنیم، روز حادثه پول را به مادر هانیه داده بودم تا به مطب دکتر برود اما او 100 هزار تومان از پول را مواد خریده بود همین مسئله باعث ناراحتی‌ام شده بود، شب حادثه وقتی هانیه متوجه ناراحتی من شد دوباره شروع به لجبازی کرد،‌من هم او را کتک زدم.

  • بینی و دو دست هانیه شکسته است شما با چه وسیله‌ای دستان او را شکسته‌اید؟

به هیچ عنوان شکستگی دست و بینی هانیه را قبول ندارم یک بار به خانه آمدم و دیدم که دست هانیه شکسته است و مادرش مدعی شد که هانیه در داخل حمام به زمین خورده است و دستش دچار شکستگی شده است، شکستگی بینی او هم احتمالا ناشی از شدت ضربه کشیده‌ای بوده که به‌صورتش زده‌ام وگرنه من با مشت به‌صورت او ضربه نزده‌ام.

  • برخی از جراحت‌های موجود روی بدن هانیه مربوط به گذشته است. چه دفاعی از خود دارید؟

به هیچ عنوان پیش از این هانیه را مورد ضرب و شتم قرار نداده بودم، شب حادثه نخستین باری بود که هانیه را کتک زدم.

  • بارها ماموران بهزیستی قصد ورود به خانه شما و بررسی وضعیت هانیه را داشتند اما شما از این اقدام ممانعت کرده‌اید، در این باره چه می‌گویید؟

این موضوع صحت ندارد. تنها یک بار ماموران بهزیستی به در منزل ما آمدند که آن هم به‌دلیل نداشتن کارت شناسایی از حضور آنها ممانعت کردم و به ماموران پلیس زنگ زدم تا درصورت تایید ماموران پلیس، آنها اجازه ورود به خانه را داشته باشند.

  • اما همسایه‌ها بارها صدای هانیه و گریه و زاری او را شنیده‌اند؟

این موضوع صحت ندارد زیرا در آن خانه خانواده‌ام هم زندگی می‌کنند، اگر هانیه گریه و زاری می‌کرد آنها پیش از همسایه‌ها صدای او را می‌شنیدند.

  • وقتی او را کتک می‌زدی مادرش چه کار می‌کرد؟

او نگاه می‌کرد یک بار هم که سیخ داغ روی بدن هانیه گذاشتم با تحریک مادرش بود وگرنه من آزارم به هیچ کس نمی‌رسد و همیشه خواسته‌ام مثل یک انسان زندگی کنم، آقای قاضی هانیه تربیت درستی نداشت و من هم نمی‌خواستم او مثل بقیه دوستانش بزرگ شود.

  • شما از تربیت کردن حرف می‌زنید اما طاقت یک سوختگی با کبریت را هم ندارید، چطور به‌خودتان اجازه دادید تا با این بچه این رفتار را داشته باشید ؟

باور کنید در حالت عادی نبودم و نتوانستم خودم را کنترل کنم.

  • در طول مدتی که از هانیه و مادرش نگهداری می‌کردید چند بار او را کتک زدید؟

فقط همین یک بار بود. با ادعاهای متهم، بازپرس ادامه تحقیقات را به جلسه بعدی موکول کرد.

مادر هانیه نیز متهم پرونده است

بازپرس آذرتاش- رئیس شعبه 5 دادسرای رسیدگی به جرائم اطفال- بعد از پایان نخستین جلسه بازجویی خطاب به خبرنگاران گفت: این پرونده از دو بخش تشکیل شده است که از قضات دادسرای بعثت درخواست ارسال پرونده را کرده‌ایم. در این پرونده مادر هانیه نیز براساس تحقیقات صورت گرفته متهم به معاونت در کودک آزاری است و به‌زودی تحت بازجویی قرار خواهد گرفت.

وی درباره اینکه چه اتهامی متوجه مادر هانیه است، گفت: مادر هانیه ممکن است در این پرونده کودک آزاری، متهم به مشارکت یا معاونت در کودک آزاری بشود. اگر مشخص شود بخشی از لطمه‌های وارد شده به هانیه از سوی مادرش بوده، وی به مشارکت در کودک آزاری متهم خواهد شد. وی تصریح کرد: اگر هم مادر هانیه از اتهام مشارکت در کودک آزاری تبرئه شود موضوع دیگری پیش می‌آید و آن هم معاونت خواهد بود زیرا مادر هانیه در زمان وقوع این حادثه حضور داشته و می‌توانسته مانع از وقوع این حادثه دلخراش باشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه هانیه مدعی است تمامی شکنجه‌ها از سوی ناپدری‌اش صورت گرفته است، گفت: با توجه به حساسیت ماجرا، رسیدگی به این پرونده به‌صورت ویژه خواهد بود و امیدواریم که بعد از ارسال پرونده به دادگاه، مقصران این حادثه تلخ به مجازات خود برسند. وی در پایان گفت: متهم هم‌اکنون با قرار تامین وثیقه در بازداشت به سر می‌برد و درصورت گرفتن نظریه پزشکی قانونی درخصوص میزان صدمات وارده به این کودک، احتمال بازداشت موقت وجود دارد. این در حالی است که پزشک معالج هانیه گفته است که این کودک هم‌اکنون در وضعیت بهبودی قرار دارد و قرار است به‌زودی دستانش تحت عمل جراحی قرار گیرد.

کد خبر 133162

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز