همشهری آنلاین: یک روزنامه انگلیسی خبر داد که اتحادیه اروپا در صدد اجرای کردن طرحی نظامی در لیبی است که بر اساس آن بیش از هزار نیرو در این کشور مستقر می‌شود ولی اکنون منتظر مجوز سازمان ملل است.

نقشه لیبی

به گزارش فارس، روزنامه انگلیسی گاردین خبر داد که اتحادیه اروپا در حال اجرایی کردن مراحل نهایی طرحی است که بر اساس آن در صورت گرفتن مجوز از سازمان ملل، بیش از هزار نیرو در لیبی مستقر خواهد شد.

این در حالی است که بیش از یک ماه است کشورهای غربی در قالب کشورهای عضو ناتو اقدام به حمله مستقیم نظامی به مواضع رژیم لیبی کرده‌اند ولی تاکنون کاری که به سود مردم این کشور باشد، صورت نگرفته است.

این روزنامه انگلیسی اعلام کرد که شمار این نیروها بیش از هزار سرباز خواهد بود که [در ظاهر] برای امدادرسانی وارد خاک لیبی می‌شوند و در عملیات نظامی شرکت نمی‌کنند ولی اگر در خطر قرار بگیرند، اجازه خواهند یافت که وارد عمل شوند.

یک مقام مسئول در اتحادیه اروپا (که به هویت وی اشاره‌ نشد) اعلام کرد که ماموریت این نیروها موسوم به «نیروی اتحادیه اروپا در لیبی» ایجاد کردن گذرگاه‌هایی در خشکی و در مناطق آبی است.

بنا بر گفته این مقام مسئول، دولت‌های عضو اتحادیه اروپا ابتدای ماه جاری تصمیم این طرح را اتخاذ کردند و دیپلمات‌های این دولت‌ها اخیرا سندی 61 صفحه‌ای را درباره مفهوم این عملیات در لیبی و سناریوهای مختلف در آن را تشریح کرده‌اند که برخی از این ماموریت‌ها تامین امنیت بندرها و گذرگاه‌های آبی، رساندن کمک‌ها، خالی و بارگیری کردن کشتی‌ها، تامین امنیت دریایی و برری اصول نظامی لازم است.

بنا بر این گزارش، برنامه‌ریزی این ماموریت نظامی در دفتر «کاترین اشتون» مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا انجام شده است و مسئولان این اتحادیه در حال تهیه برنامه "الف " درباره دستورات عملیاتی است که باید طبق آن حجم نیرو و تجهیزات و قواعد نظامی مشخص شود.

گفته می‌شود که اشتون اکنون در حال فشار آوردن بر سازمان ملل برای به دست آوردن مجوز این سازمان برای اجرای این ماموریت نظامی در لیبی است.

در این گزارش به نقل از یک مقام مسئول که به نام وی اشاره‌ای نشده است، آمده است که مراحل نهایی این طرح انجام شده است و اتحادیه اروپا منتظر صدور مجوز سازمان ملل برای اجرایی کردن آن در لیبی است.

کد خبر 132827
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز