یکشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۶:۰۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: همزمان با اعلام موافقت اجلاس دوحه با مسلح‌سازی‌ انقلابیون لیبیایی، گروه‌های بین‌المللی حقوق بشر معمر قذافی رهبر لیبی را به استفاده از بمب‌های خوشه‌ای علیه مخالفان خود متهم کردند.

به گزارش الجزیره، شیخ حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی نخست‌وزیر قطر روز جمعه از بررسی درخواست پیمان آتلانتیک شمالی برای مسلح‌سازی‌ انقلابیون لیبیایی علیه قذافی طی اجلاس دوحه و نهایی شدن آن پرده برداشت.نخست‌وزیر قطر با اشاره به اینکه این موضوع در نشست اخیر ناتو نیز مورد تاکید قرار گرفت، افزود: کشورهای عضو ناتو می‌توانند برای حمایت انقلابیون لیبیایی از خود و از شهروندان، آنها را به سلاح‌های پیشرفته مسلح سازند.

آل ثانی با تاکید بر اهمیت ادامه اجرای تصمیم شورای امنیت درباره لیبی به‌منظور نجات ملت لیبی و حمایت از شهروندان لیبیایی، به اختلافات میان فرانسه و انگلیس از یک سو و ایالات متحده از سوی دیگر و نیز درباره توانایی‌های ناتو، این اختلافات را در سطحی پایین‌تر از آنچه تاکنون رسانه‌ای شده است، توصیف کرد.از سوی دیگر، انقلابیون لیبیایی و سازمان دیده‌بان حقوق بشر، نیروهای وفادار به معمر قذافی را به استفاده از بمب‌های خوشه‌ای غیرمتعارف در شهر ساحلی مصراته در غرب کشور متهم کردند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان دیده‌بان حقوق بشر با اشاره به استفاده نیروهای وفادار به قذافی از بمب‌های خوشه‌ای در مناطق مسکونی در مصراته، تاکید کرد که نمایندگانش شاهد چنین بمب‌هایی بوده‌اند هر چند که نظام قذافی چنین ادعایی را رد کرد.

این سازمان مدافع حقوق بشر تصریح کرد که 3 بمب از این نوع بمب‌ها بر فراز منطقه الشواهده در شهر مصراته، شب‌هنگام در 14 آوریل جاری منفجر شده است.در همین حال، روزنامه نیویورک تایمز با انتشار تصاویری، نوشت که نیروهای قذافی از بمب‌های خوشه‌ای 120 میلی‌متری ساخت 2007 اسپانیا، استفاده کرده‌اند. سازمان دیده‌بان حقوق بشر هم بر ضرورت خودداری قذافی از استفاده از چنین سلاح‌هایی علیه شهروندان تأکید کرده است.

معاهده بین‌المللی منع سلاح‌های خوشه‌ای، از سال 2010 اجرایی شده اما لیبی این معاهده را امضا نکرده است.اما درعرصه دیپلماتیک، رئیس‌جمهور ترکیه با ابراز تأسف نسبت به ورود لیبی به چنین مرحله‌ای، بر ضرورت کناره‌گیری قذافی و واگذاری قدرت به مردم تاکید کرد. عبدالله گل در گفت‌وگو با روزنامه لبنانی السفیر، با اشاره به اینکه نظام قذافی و نظام‌های مشابه آن قادر به ادامه حیات نبوده و هیچ آینده‌ای را نمی‌توان برای آنها متصور شد، تاکید کرد: اگر قذافی دوستدار ملت خویش است، می‌باید از قدرت کناره بگیرد و از منابع و ثروت‌های لیبی حمایت کند.

وی با انتقاد از برخی رهبران که زمانی خیمه قذافی را در کاخ‌های خود برپا می‌کردند و اکنون مصالح کشورهای خویش را برتری بخشیده و برخلاف رفتارهای سابق خود با قذافی، تعامل می‌کنند، افزود: مواضع ترکیه اصولی بوده و هیچ شک و تردیدی در سیاست‌هایمان در قبال لیبی نداریم و در همین راستا بود که ما از پذیرش قذافی در کشور خویش خودداری می‌کردیم اما کشورهایی نظیر فرانسه و ایتالیا وی را به حضور می‌پذیرفتند.

کد خبر 132533

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز