یکشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۹:۲۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: آمریکا و متحدانش در جست‌وجوی کشوری هستند که به‌عنوان میزبان، آمادگی پذیرفتن معمر قذافی، رهبر لیبی را درصورت کنار رفتن وی از قدرت داشته باشد.

قذافی

به گفته مقام‌های اطلاعاتی آمریکا، دولت این کشور تلاش خود در این رابطه را بیشتر در آفریقا متمرکز کرده است تا با مذاکرات صورت‌گرفته یک کشور در این قاره پناه‌دادن به قذافی را بپذیرد.
درحالی‌که درگیری‌های شدید در لیبی همچنان ادامه دارد و قذافی بر باقی‌ماندن خود در قدرت تاکید کرده است، روز گذشته روزنامه‌ نیویورک تایمز گزارش داد که آمریکا و برخی کشورهای غربی به‌صورت محرمانه رایزنی‌های خود را برای دوره پس از کنار رفتن قذافی آغاز کرده‌اند. رهبر لیبی بارها اعلام کرده است که قصد کناره‌گیری از قدرت و خروج از کشورش را ندارد و بمباران شهرهای لیبی از جمله مصراته را تشدید کرده است. این احتمال وجود دارد که قذافی درصورت کناره‌گیری از قدرت از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه به خاطر پرونده لاکربی تحت پیگرد قرار بگیرد و به همین خاطر 3 مقام دولتی آمریکا اعلام کرده‌اند که به‌عنوان یک عامل تشویقی برای قذافی مقام‌های دولت اوباما در جست‌وجوی کشوری هستند که معاهده استرداد مجرمان را امضا نکرده باشد. مقام‌های آمریکایی‌ امیدوار هستند چنین پیشنهادی قذافی را برای ترک پناهگاه خود در طرابلس راضی ‌کند.

گزارش‌ها در این رابطه در حالی منتشر شده است که هفته گذشته آمریکا و متحدان این کشور در ناتو اعلام کردند که حملات به لیبی تا زمان کناررفتن قذافی از قدرت ادامه خواهد داشت. پس از صدور قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای برقراری منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی، آمریکا و ناتو حملات خود را به لیبی با عنوان حفاظت از جان غیرنظامیان این کشور آغاز کردند. هفته گذشته اما این کشورها با ترسیم هدفی جدید بر ادامه حملات خود تا زمان کناره‌گیری قذافی از قدرت تاکید کردند.

یکی از مقام‌های ارشد دولت آمریکا در این رابطه در گفت‌وگو با روزنامه نیویوک تایمز گفت: ما از عراق درس‌هایی گرفتیم و یکی از مهم‌ترین آنها این است که لیبیایی‌ها خودشان باید رژیم خود را تغییر دهند. ما قصد داریم کاری کنیم تا اگر فرصتی پیش آید راه خروج صلح‌آمیز فراهم شود.بیش از نیمی از کشورهای آفریقا «قانون روم» را که دولت‌ها را به اجرای احکام دادگاه کیفری بین‌المللی ملزم می‌کند، امضا نکرده‌اند و به همین خاطر وزیر امور خارجه فرانسه به تازگی اعلام کرده که بسیاری از کشورهای این قاره می‌توانند میزبان قذافی باشند.گفته می‌شود قذافی با رهبران کشورهایی مانند چاد، مالی و زیمبابوه روابط نزدیکی دارد و هنوز کشور مقصد وی درصورت کناره‌گیری از قدرت نامشخص است. رایزنی برای تعیین کشور میزبان قذافی در حالی صورت می‌گیرد که در 24 ساعت گذشته تلاش نیروهای قذافی برای تصرف بندر مصراته در غرب طرابلس شدت یافته است.

به گفته نیروهای انقلابی، قذافی برای بازپس گرفتن کنترل این شهر به‌دنبال راه‌انداختن یک بحران انسانی است و غیرنظامیان بسیاری در طول روزهای گذشته در این شهر کشته شده‌اند. مصراته که 300‌هزار نفر جمعیت دارد در 2 ماه گذشته در اختیار مخالفان حکومت لیبی بوده است. نیروهای انقلابی لیبی روز گذشته از هدف قرار گرفتن منطقه صنعتی شهر مصراته به وسیله راکت‌های کاتیوشا خبر دادند. گفته می‌شود تاکنون ده‌ها غیرنظامی از جمله 8 نفر در صف نانوایی در اثر اصابت راکت کاتیوشا جان خود را از دست داده‌اند. به گفته شاهدان عینی، کارخانه‌های تولید مواد‌غذایی در این شهر بر اثر حملات نیروهای قذافی آسیب دیده‌اند و مردم این شهر با مشکلات جدی برای تامین مایحتاج اولیه زندگی خود دست و پنجه نرم‌ می‌کنند. سازمان دیده‌بان حقوق بشر به تازگی در گزارشی اعلام کرد که نیروهای قذافی در گلوله‌باران مناطق مسکونی مصراته، از خمپاره‌های خوشه‌ای که منع بین‌المللی دارد، استفاده کرده‌اند. گروه‌های امدادرسان هم با اشاره به وضعیت بد مردم در مصراته هشدار داده‌اند که این شهر در آستانه وقوع یک فاجعه انسانی قرار دارد.

همزمان با شدت‌گرفتن درگیری‌ها در مصراته، نبرد میان نظامیان وفادار به قذافی و مخالفان در شرق این کشور هم به‌شدت ادامه دارد. گزارش‌ها از کشته‌شدن تعدادی از مخالفان در نبرد سنگین در جاده میان شهرهای اجدابیا و بریقه خبر می‌دهند. نیروهای انقلابی لیبی روز گذشته اعلام کردند که موفق شده‌اند با عبور از این مسیر به نزدیکی بندر نفتی و راهبردی بریقه برسند. با وجود این، نیروهای قذافی در مناطق مرکزی این شهر تجمع کرده‌اند و مخالفان تنها توانسته‌اند کنترل مناطق اطراف را به دست بگیرند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که درگیری‌ها در این منطقه روز گذشته باعث کشته‌شدن 6 نفر از مخالفان و زخمی‌شدن بیش از 16 نفر دیگر شده است.

روز گذشته همچنین صدای توپ‌های ضدهوایی در طرابلس، پایتخت لیبی شنیده شد. تلویزیون دولتی لیبی اعلام کرده است که جنگنده‌های ناتو شهر سرت، زادگاه قذافی را هدف حمله قرار داده‌اند. ناتو در تلاش برای گسترش حملات خود در لیبی است اما در اجلاس وزرای امور خارجه این پیمان، کشورهای عضو با اختصاص جنگنده‌های بیشتر برای شرکت در این عملیات موافقت نکردند.

کد خبر 132610

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز