بهداد سلیمی، بهترین وزنه‌بردار جهان در سال 2010، در رقابت‌های قهرمانی آسیا در چین مدال طلای دسته فوق‌سنگین را به دست آورد.

بهداد سلیمی

او که چندی پیش در مسابقات کشوری رکورد حسین رضازاده را در یکضرب شکسته بود، دیروز تلاشی برای رکوردزنی انجام نداد. قهرمانی بهداد سلیمی اما قابل پیش‌بینی بود و او با بالای سر بردن وزنه‌‌های 208 و 250 کیلوگرم در حرکات یکضرب و دو ضرب، با کسب 3مدال طلا، قهرمانی را به‌خود اختصاص داد. سلیمی که در حال حاضر رقیبی در دنیا ندارد، درباره قهرمانی‌اش در آسیا می‌گوید: «کار سختی نداشتم؛ زیرا می‌دانستم رقبا در چه اندازه‌ای هستند. البته تا حدودی مصدومیت داشتم و در پایان رقابت نیز دستم کمی آسیب دید اما خدا را شکر که سربلند شدم و توانستم پرچم ایران را در چین به اهتزاز دربیاورم.

امیدوارم بتوانم در رقابت‌های جهانی پاریس نیز موفق ظاهر شوم.» بهداد سلیمی قبل از مسابقات قهرمانی آسیا گفته بود که این مسابقات برایش اهمیت چندانی ندارد و او بیشتر در اندیشه کسب عنوان قهرمانی در مسابقات جهانی و بعد المپیک لندن است. او در این باره توضیح می‌دهد: «تشنه کسب موفقیت واقعی هستم و آن رسیدن به مدال طلای المپیک است. در واقع فقط به آن مدال فکر می‌کنم و برای رسیدن به آن نهایت تلاشم را خواهم کرد و طلای لندن است که عطش مرا فرو می‌نشاند.»موفقیت‌های اخیر بهداد سلیمی رسوایی‌ دوپینگ در فدراسیون وزنه‌برداری را کم‌رنگ کرده و حالا این وزنه‌بردار دسته فوق سنگین ارزشمندترین ورزشکار این رشته به حساب می‌آید. در عین حال، دیگر وزنه‌بردار ایران در دسته به اضافه 105 کیلوگرم نیز توانست نایب قهرمانی این مسابقات را به‌دست بیاورد.

سجاد انوشیروانی که پیش از این به‌عنوان نفر دوم تیم ملی در دسته فوق‌سنگین در مسابقات بین‌المللی شرکت کرد، به‌دلیل مصدومیت، مسابقات قهرمانی آسیا را از دست داد و بهادر مولایی دیگر نماینده تیم ملی در این وزن بود. مولایی با رکوردهای 176 و 222 کیلو گرم در حرکات یکضرب و دوضرب پس از سلیمی عنوان نایب قهرمانی را به‌خود اختصاص داد. بهادر مولایی درباره موفقیتش در این مسابقات می‌گوید: «از ابتدا هم به‌دنبال مدال نقره بودم و خدا خواست تا حریف چینی در دوضرب ناموفق شود تا من بر سکوی دوم بایستم. حالا به فکر مدال طلای رقابت‌های جوانان جهان در مالزی هستم و امیدوارم با دعای خیر مردم به آن برسم. می‌خواهم از مرحوم مسعود رمضانی نژاد مربی‌ام و همچنین پدرم که زحمات زیادی را برایم کشیده اند، تشکر کنم.» بهادر مولایی ملی‌پوش جوانی است و بهداد سلیمی درباره او می‌گوید: «مولایی در مسابقات قهرمانی آسیا بسیار خوب ظاهر شد.‌»

چین اول و ایران سوم

موفقیت روز گذشته 2 ملی‌پوش ایرانی در وزن به اضافه 105 کیلوگرم در شرایطی اتفاق افتاد که تیم ملی عنوان سومی رقابت‌های قهرمانی آسیا را به‌دست آورد. این رقابت‌ها دیروز در شهر تانگ لینگ چین به پایان رسید و طی آن تیم ایران با 515 امتیاز در مکان سوم قرار گرفت. در این رقابت‌ها 7وزنه‌بردار ایران توانستند به یک عنوان قهرمانی و 3 عنوان نایب‌قهرمانی دست پیدا کنند. البته آنها در حرکات یکضرب و دوضرب و مجموع و تک حرکت‌های مختلف مدال‌های متعددی را نصیب ایران کردند.

تیم چین به‌عنوان میزبان رقابت‌ در بخش مردان با 600‌امتیاز قهرمان شد و قزاقستان با 534 امتیاز در مکان دوم قرار گرفت.این مسابقات اما با حاشیه‌های بسیاری همراه بود. مثلا زمانی که مدال‌های قهرمانان دسته 75 کیلوگرم زنان اهدا می‌شد و همه در انتظار پخش سرود ملی کشور چین بودند، ناگهان یکی از پروژکتورهای سقف سالن برگزاری رقابت‌ها جدا شد و روی زمین سقوط کرد. این پروژکتور به محلی از سالن افتاد که هیچ کسی در آنجا حضور نداشت و بدین‌ترتیب به کسی آسیب نرسید. همچنین حین مراسم توزیع مدال دسته فوق سنگین و جایی که 2 وزنه‌بردار ایرانی در مکان‌های اول و دوم قرار گرفته بودند، سرود ملی ایران به‌صورت ناتمام پخش شد. این نیز یکی از اتفاق‌های زشت و غیر قابل توجیه این دوره از رقابت‌ها بود.

کارنامه‌مدالی تیم ملی در قهرمانی آسیا

وزن 56 کیلوگرم: کسب 3 مدال نقره توسط مجید عسگری
وزن 69 کیلوگرم: یک مدال نقره برای مسعود رضائیان
وزن 85کیلوگرم: کسب 3 مدال نقره توسط کیانوش رستمی
وزن بعلاوه 105 کیلوگرم: کسب 3 مدال طلا توسط بهداد سلیمی و یک نقره و یک برنز برای بهادر مولایی

کد خبر 132614

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز