محمود مولایی: در روزهایی که بهداد سلیمی، قوی‌ترین مرد جهان در سال2011 در اردوی تیم ملی وزنه‌برداری حضور ندارد، در مازندران تمرینات خود را ادامه می‌دهد.

وزنه برداری - بهداد سلیمی

 او که حالا چهره اول تیم ملی وزنه‌برداری ایران است، شانس قهرمانی در جام‌جهانی فرانسه و المپیک لندن را دارد. بهداد حالا قهرمان باتجربه‌ای به‌حساب می‌آید که چندی پیش در مسابقات قهرمانی ایران در رشت توانست رکورد حسین رضازاده را در یک ضرب بشکند. رضازاده در یک ضرب رکورد 213کیلوگرم را از خود به جای گذاشته بود و سلیمی توانست وزنه 214کیلوگرم را بالای سر ببرد. البته به‌دلیل اینکه از بهداد آزمایش دوپینگ گرفته نشد، از رکوردش هم ثبت جهانی صورت نگرفت. با این حال، از سلیمی به‌عنوان رکورددار یک ضرب نام برده می‌شود. او در تلاش است که در آینده بازهم رکورد بزند و بتواند نامش را در صدر جدول رکورد‌های دسته فوق سنگین جهان ثبت کند. پیش از آن اما به مدال طلا فکر می‌کند و معتقد است که این مدال است که در کارنامه‌اش باقی می‌ماند. در حالی که ممکن است رکورد یک وزنه‌بردار در سال‌های آینده توسط یک وزنه‌بردار دیگر شکسته شود؛ همانطور که خودش چنین کاری را با رکورد حسین رضازاده کرد. رکورد دسته فوق‌سنگین جهان در دست وزنه‌برداران ایرانی است و اگر سلیمی در دوضرب رکورد ایران را بزند، رکورد جهانی نیز شکسته خواهد شد.

  • قبل از اینکه بخواهی رکورد بزنی، آیا تمرینات خاصی انجام می‌دهی و برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای رسیدن به یک رکورد مشخص ترتیب می‌دهی؟

اول فکرش را می‌کنم؛ اما فکر کردن به رکورد زنی واقعا سنگین و سخت است. باید تلاش کنی تا به این شکل بتوانی به وزنه‌ای که می‌خواهی غلبه کنی. مثلا من فشار تمرینات را زیاد می‌کنم؛ روزی 2جلسه تمرین سخت انجام می‌دهم و خودم را به مرز آمادگی می‌رسانم.

  • سال قبل مسابقات کشوری که در رشت برگزار شد، با بلند کردن وزنه 214کیلوگرم رکورد یک ضرب جهان را یک کیلوگرم شکستی. برای اینکه بتوانی این وزنه سنگین را مهار کنی، چه مدت تمرین کردی؟

تمریناتم را برای مهار وزنه 214کیلوگرم از تیرماه شروع کردم. تا بهمن تمرینات سختی را پشت سر گذاشتم و در مسابقات قهرمانی کشور شرکت کردم. قبل از اینکه در این مسابقات رکورد یک ضرب جهان را بزنم، در تمرینات چند بار وزنه 214کیلوگرم را زده بودم. یعنی با این وزنه بیگانه نبودم و در زمان مسابقه هم احساس کردم که آنقدر آماده هستم که می‌توانم رکورد بزنم.

  • مسابقات کشوری بین‌المللی نیست و آزمایش دوپینگ هم گرفته نمی‌شود و به همین دلیل این رکورد ثبت جهانی نشد. فکر می‌کنی در مسابقات جهانی فرانسه بتوانی رکوردبزنی؟

مسابقات جهانی ورودی المپیک لندن خواهد بود و به همین دلیل با دیگر مسابقات جهانی گذشته تفاوت دارد. یعنی رقابت در این مسابقات سخت‌تر خواهد بود و من تلاش می‌کنم مدال طلا بگیرم.

  • یعنی رکوردزنی برای تو اهمیت ندارد؟

شرایط مسابقه هم باید به رکوردزنی وزنه‌بردار کمک کند. اگر در مسابقات جهانی شرایطی پیش بیاید که احساس کنم می‌توانم رکورد بزنم، دریغ نخواهم کرد.

  • در اردوی کــرمانشاه وزنــه‌های 205 و 255کیلوگرم را در حرکت یک ضرب و دوضرب مهار کردی و می‌خواستی که در دو حرکت رکورد بهتری را بزنی که منصرف شدی. آیا مربیان چنین اجازه‌ای ندادند؟

من الان در آمادگی کامل به سر می‌برم و آمادگی‌ام در حدی هست که در حرکت دو ضرب وزنه‌ای نزدیک به رکورد رضازاده را بزنم. اما مربیان تیم ملی اجازه ندادند که در آن شرایط به بدنم فشار زیادی بیاورم.

  • فکر می‌کنی بتوانی در آینده‌ای نزدیک رکورددار جهان در دسته فوق سنگین شوی؟

وقتی در مسابقات شرکت می‌کنم، تقریبا اول به گرفتن مدال طلا فکر می‌کنم. یعنی برایم مهم است که مدال بگیرم. در حال حاضر هدفم این است که طلای جهان و به خصوص مدال طلای المپیک را بتوانم به دست بیاورم. در واقع اولویت من گرفتن مدال طلا است و بعد از آن به رکوردزنی فکر می‌کنم.

  • گرفتن طلای جهان و المپیک برای قهرمان جهان در سال2010 دور از دسترس نیست. آیا پس از آن به رکوردزنی فکر خواهی کرد یا نه؟

موفقیت در المپیک سقف آرزوهای یک ورزشکار می‌تواند باشد. بعد از آن مطمئنا به چیزهای دیگر هم فکر خواهم کرد. البته این را هم بگویم که در کارنامه یک ورزشکار موفقیت‌هایی مثل کسب عنوان قهرمانی و گرفتن مدال باقی می‌ماند. اینها، افتخاراتی است که همیشه باقی می‌ماند و مقام یک ورزشکار حرفه‌ای را نشان می‌دهد. اما رکورد ممکن است شکسته شود و دیگر اسمی از آن ورزشکار باقی نماند. با این حال، در مسابقات به رکوردزنی فکر می‌کنم.

  • اگر شرایطش پیش بیاید، فکر می‌کنی چه رکوردی را در حرکت یک ضرب و دو ضرب از خودت به جای بگذاری؛ اصلا به این موضوع فکر کرده‌ای؟

وزنه‌برداری ورزش سنگینی است و فکر می‌کنم به نسبت، پیش‌بینی رکوردزنی در آن هم سخت است. نمی‌توانم پیش‌بینی کنم که در آینده چه رکوردی خواهم زد اما این توانایی را در خودم می‌بینم که بتوانم رکورد خوبی در آینده بزنم.

کد خبر 140242

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز