همشهری آنلاین: نبرد نظامی با رژیم معمر قذافی همچنان در لیبی جریان دارد، اما غرب همچنان امید بسیاری دارد که بتواند مساله را از طریق دیپلماتیک حل و فصل کند.

Papandreou- al-Obeidi

اشپیگل آنلاین گزارش داد، یونان به مذاکرات دیپلماتیک با لیبی وارد شده و دیمیتریس دروتساس (Dimitris Droutsas)، وزیر امور خارجه این کشور در مصاحبه با این پایگاه خبری اینترنتی درباره نشست‌های محرمانه و تکذیب درخواست قذافی برای پناهندگی سخن گفته است.

بغدادی علی المحمودی (Baghdadi Ali al-Mahmudi)، نخست وزیر لیبی در تماس تلفنی با گئورگیوس پاپاندرئوس (Georgios Papandreou)، همتای یونانی خود خواستار میانجی گری این کشور در درگیری لیبی شده است.

عبدالطیف العبیدی (Abdul Latif al-Obeidi)، فرستاده لیبی به صورت محرمانه با یک جت خصوصی یونانی به آتن و پس از آن به آنکارا و مالت می رود.

پاپاندرئو و دروتساس پس از مشاوره نزدیک و گفت وگو با شخصیت‌های مختلف از جمله دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس، آندرس فاگ راسموسن، دبیرکل ناتو، کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و شیخ قطر با این فرستاده لیبی ملاقات می‌کنند.

دروتساس با بیان اینکه یونان از کشورهای مورد اعتماد جهان عرب است، به اشپیگل آنلاین درباره این ملاقات گفت: این نخستین گام در یک روند سیاسی بود. با توجه به وقایع رخ داده در لیبی در حال حاضر نمی‌توان به سادگی به هم اعتماد کرد.

وی افزود: نخست وزیر لیبی در تماس تلفنی خود پیشنهاد میانجیگری یونان را مطرح کرد و ما پذیرفتیم، زیرا علاقمند به پیشبرد روندی سیاسی هستیم.

وزیر امور خارجه یونان همچنین در پاسخ به سوالی که آیا معمر قذافی درخواست تبعید سیاسی کرده است؟ گفت: خیر، در این باره می‌‌توانم به صراحت بگویم چنین درخواستی مطرح نشده است و یونان هم با چنین راه حلی موافق نیست.

دروتساس با بیان اینکه عملیات نظامی و بمباران‌ها علیه لیبی به نتیجه واقعی منجر نشده‌اند، گفت: این روند فقط خطر وقوع فاجعه‌ای انسانی را افزایش می‌دهد. به این ترتیب رژیم لیبی هر روز خود را قوی تر احساس می‌کند و کمتر آماده مذاکره خواهد بود.

کد خبر 131715
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز