جمعه ۱۹ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: درحالی‌که مقام‌های آمریکایی پیش از این اقدام به عقب نشینی نیروها و جنگنده‌های خود در عملیات نیروهای ائتلاف به لیبی کرده بودند ژنرال کارتر هام، فرمانده نیروهای آمریکایی در آفریقا، از طرح احتمالی این کشور برای اعزام نیروهای زمینی به لیبی خبر داد.

لیبی

ژنرال کارتر هام که پیش از محول کردن مسئولیت عملیات لیبی به ناتو فرماندهی حملات نیروهای کشورهای خارجی را برعهده داشت، در جلسه مجلس سنای آمریکا اعلام کرد که دولت اوباما شاید لازم باشد به اعزام نیروی زمینی به لیبی فکر کند. وی در سخنرانی خود در مقابل نمایندگان مجلس سنا با اشاره به، به بن‌بست رسیدن درگیری‌ها در لیبی بعید دانست که مخالفان رژیم لیبی موفق شوند با حمله به طرابلس حکومت معمر قذافی را سرنگون کنند و به همین خاطر این پیشنهاد را با ادعای تلاش برای کمک به شورشیان مطرح کرد. ژنرال هام اعلام کرد که عدم‌سازماندهی مخالفان و کنترل شدید پایتخت توسط نیروهای وفادار به معمر قذافی از جمله عواملی است که مانع پیشروی مخالفان به سمت طرابلس می‌شود. برای نخستین بار است که یک فرمانده ارشد نظامی آمریکا به صراحت طرح تجاوز زمینی نیروهای این کشور به لیبی را مطرح می‌کند و باعث تقویت گمانه‌زنی‌ها در این رابطه می‌شود.

پیش از این گزارش‌های مختلفی درباره حضور نیروهای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در لیبی منتشر شده بود اما مقام‌های دولت آمریکا به‌شدت تمایل به حمله زمینی به لیبی را رد کرده بودند.رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا هفته گذشته در واکنش به گزارش‌های غیررسمی در این رابطه در سخنرانی خود در مقابل نمایندگان این کشور اعلام کرد تا زمانی که وی پست وزارت دفاع را بر عهده دارد هیچ نیروی زمینی از این کشور به لیبی اعزام نمی‌شود.

باراک اوباما هم برای آرام‌کردن افکار عمومی این کشور که به‌شدت مخالف جنگ است، در زمان آغاز حمله به لیبی وعده داد که هیچ سرباز آمریکایی به لیبی اعزام نمی‌شود. در قطعنامه شورای امنیت برای اجرای منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی اجازه اعزام نیروهای زمینی داده نشده است. با وجود اینکه بیش از 3 هفته از آغاز حمله نیروهای ائتلاف به لیبی می‌گذرد درگیری‌ها در این کشور به بن‌بست رسیده است و هنوز نمی‌توان طرف پیروز در این میدان را پیش‌بینی کرد.

افزایش حملات اشتباه از سوی نیروهای ناتو و هدف قرار دادن نیروهای انقلابی و غیرنظامیان هم به یکی دیگر از مشکلات مخالفان تبدیل شده و خشم آنها را به‌دنبال داشته است. در آخرین مورد، روز پنجشنبه جنگنده‌های ناتو تعدادی تانک و خودروهای زرهی متعلق به مخالفان قذافی را در نزدیکی خط مقدم بین شهر اجدابیا و بریقه هدف حمله قرار دادند. نیروهای مخالف تعداد کشته‌شدگان را 5 نفر اعلام کرده‌اند اما پزشکان محلی از کشته شدن حداقل 13 نفر در این حمله اشتباه خبر داده‌اند.

این مسئله باعث شد تا کمک شایانی به نیروهای قذافی شود و گروه زیادی از غیرنظامیان و مخالفان مجبور به ترک اجدابیا شوند. این سومین حادثه‌ای است که در روزهای اخیر در جریان عملیات نیروهای بین‌المللی رخ می‌دهد اما با وجود این مقام‌های ناتو از عذرخواهی در این رابطه امتناع کردند. رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه هم طرح نقشه راهی را برای مذاکره و پایان بخشیدن به بحران لیبی پیشنهاد کرده است. نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد براساس این طرح نیروهای قذافی باید با پایان حملات خود، از شهرهای این کشور عقب نشینی کرده و اقدامات لازم برای تحقق تغییرات دمکراتیک و تاسیس نظامی دمکراتیک با انتخاب مردم به‌صورت فوری صورت بگیرد.

کد خبر 131755

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز