گروه بین‌الملل: رژیم قذافی که اکنون با فشارهای همه‌جانبه‌ای روبه‌رو شده‌، در اقدامی کم‌سابقه در تلاش برای مذاکره و چانه‌زنی با مخالفان این کشور است تا شاید پس از بی‌نتیجه بودن درگیری‌های نظامی راه‌حلی دیپلماتیک برای پایان ناآرامی‌ها پیدا کند.

نماینده قذافی در مذاکرات با مخالفان

درحالی‌که روزنامه نیویورک‌تایمز روز دوشنبه از طرح سیف‌الاسلام و الساعدی 2 نفر از پسران قذافی برای کنار گذاشتن پدر از قدرت و مذاکره برای پایان درگیری‌ها خبر داده بود روز گذشته موسی ابراهیم، سخنگوی دولت لیبی در سخنانی کم‌سابقه از آمادگی دولت این کشور برای برگزاری انتخابات، همه‌پرسی و اصلاح نظام سیاسی خبر داد. سخنگوی دولت لیبی در نشستی خبری درخصوص مذاکرات با کشورهای غربی گفت: ممکن است ما هر شکل نظام‌سیاسی را انتخاب کنیم یا هر تغییری را انجام دهیم اما تمام این اقدامات باید از سوی معمر قذافی، رهبر لیبی هدایت شود.

موسی ابراهیم با وجود اعلام آمادگی دولت برای اصلاحات سیاسی بر لزوم باقی ماندن قذافی در قدرت تاکید و اعلام کرد که رهبر لیبی پست رسمی ندارد تا از آن کناره‌گیری کند و ارزش نمادین برای مردم لیبی دارد. وی با اشاره به اینکه قذافی عامل اتحاد لیبی به حساب می‌آید، گفت: هیچ کسی حق ندارد به لیبی بیاید و بگوید که شما باید رهبر، نظام و دولت‌تان را رها کنید.

گمانه‌زنی‌های مختلفی در روزهای گذشته درباره توافق و مذاکرات برای پایان درگیری‌ها در لیبی صورت گرفته است. درحالی‌که برخی گزارش‌ها از رایزنی برای انتقال قدرت از قذافی به یکی از پسرانش خبر می‌دادند روز گذشته مخالفان لیبی هر نوع توافق و طرحی را که شامل باقی ماندن قذافی یا یکی از پسرانش در قدرت باشد، رد کردند. در شهر بنغازی سخنگوی مخالفان اعلام کرد که کنار رفتن قذافی و خانواده‌اش از قدرت پیش شرط مخالفان برای هر نوع راه حل و توافق درباره آینده لیبی است.

مایکل مان، سخنگوی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم روز گذشته اعلام کرد که جانشینی قذافی از سوی یکی از پسران وی غیرقابل‌قبول است. وی گفت: موضع اتحادیه اروپا کاملا واضح است؛ قذافی مشروعیت خود را از دست داده و باید برود.در واشنگتن هم مقام‌های آمریکایی اعلام کردند که هیچ اطلاعاتی در مورد روند انتقال قدرت در لیبی با نظارت فرزندان قذافی ندارند. مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت:‌ در نهایت این موضوعی نیست که آمریکا لازم باشد در مورد آن تصمیم‌گیری کند.

وی همچنین به این موضوع اشاره کرد که واشنگتن هنوز آماده نیست در مورد به رسمیت شناختن شورای انقلابیون در لیبی تصمیم‌گیری کند اما همچنان به توصیه و ارتباط با انقلابیون ادامه خواهد داد. این در حالی است که گفته می‌شود یکی از طرح‌های ارائه شده تجزیه لیبی برای باقی ماندن قذافی در قدرت در بخشی از این کشور است.ترکیه پیش از این پیشنهاد کرده بود که معمر قذافی پس از انتخاب شخصی برای ریاست دولت موقت و آغاز روند مذاکرات صلح از قدرت کنار برود.

ترکیه میانجی بحران لیبی

احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه به تازگی اعلام کرد: ما بیشترین تلاش‌های خود را برای رسیدن به یک نقشه راه که خواست‌های مردم لیبی را تامین کرده و شامل تغییرات سیاسی باشد انجام می‌دهیم.عبدالعاطی العبیدی، نماینده ارشد دولت لیبی پس از سفر به یونان برای مذاکره با مقام‌های دولت ترکیه به آنکارا سفر کرد. شبکه ان‌تی‌وی ترکیه به نقل از عبیدی در دیدارش با احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد که دولت لیبی خواهان پایان فوری درگیری‌ها و حملات در لیبی است.

العبیدی که پیش از سفر به آنکارا با نخست‌وزیر یونان دیدار کرده بود اکنون به مالت رفته است تا مذاکراتی با مقام‌های این کشور داشته باشد. عبدالاله الخطیب، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل که به تازگی به طرابلس و بنغازی سفر کرده است هم روز گذشته در مقر سازمان ملل در نیویورک اعلام کرد که دولت لیبی آماده پذیرش آتش‌بس است. وی تاکید کرد که مخالفان برای آتش‌بس خواستار کناره‌گیری قذافی از قدرت، عقب‌نشینی نیروهای وی از شهرها و حق مردم برای آزادی بیان هستند.

صدور اولین محموله نفت مخالفان

درحالی‌که مبارزه نیروهای انقلابی برای به دست گرفتن کنترل شهر راهبردی بریقیه ادامه دارد، گزارش‌ها از تلاش مخالفان برای صادر کردن نخستین محموله نفتی خبر می‌دهد. به گزارش رویترز، مخالفان امیدوار هستند با صادر کردن نخستین محموله نفتی بتوانند شرایط اقتصادی خود را بهبود ببخشند. گفته می‌شود نفتکش اکوآتور که توانایی حمل یک میلیون بشکه نفت را دارد قرار است به‌زودی به بندری در شرق لیبی برسد و انقلابیون لیبی می‌گویند دولت قطر آماده فروش این محموله در بازار است.

ایتالیا که یکی از مهم‌ترین سرمایه‌گذاران صنعت نفت لیبی به حساب می‌آید به تازگی شورای ملی انتقالی لیبی را به رسمیت شناخت تا همراهی خود را با انقلابیون این کشور نشان دهد. درحالی‌که قذافی و پسرانش پیش از این روابط بسیار گرمی با سیلویو برلوسکنی، نخست‌وزیر ایتالیا داشتند دولت این کشور اکنون خواستار ترک لیبی از سوی قذافی و پسرانش شده‌ است. پیش از این فرانسه و قطر شورای ملی انتقالی را به رسمیت شناخته بودند. محمد سالم الصباح، وزیر امور خارجه کویت هم اعلام کرده است که کشورش طی روزهای آینده شورای ملی انتقالی لیبی را به رسمیت خواهد شناخت.

پخش تصاویر قذافی و ادامه درگیری

تلویزیون دولتی لیبی بار دیگر به پخش تصاویر زنده از قذافی درحالی‌که سوار بر یک جیپ در جمع هوادارانش در طرابلس بود پرداخت تا نشان دهد وی همچنان در این کشور به سر می‌برد. این در حالی است که درگیری در شهرهای مختلف لیبی همچنان ادامه دارد. شبکه الجزیره گزارش داده است که نیروهای انقلابی لیبی بعد از درگیری با گردان‌های وابسته به معمر قذافی آنها را از بخشی از شهر بریقه به عقب راندند اما درگیری‌ها برای کنترل کامل این شهر همچنان ادامه دارد.

گفته می‌شود نیروهای انقلابی در حرکت خود به سمت شهر بریقه برای نخستین‌بار از موشک‌انداز‌ها و موشک‌های گراد استفاده کردند که نشان‌دهنده تغییر تجهیزات مخالفان است. همچنین جنگنده‌های نیروهای ائتلاف یک کاروان نظامی نیروهای لیبی را روز گذشته بیرون شهر بریقه هدف قرار دادند.

خبرگزاری رویترز نیز اعلام کرد که شهر مصراته در محاصره به سر می‌برد و جریان آب و برق در این شهر قطع است. تک تیراندازهای وابسته به قذافی نیز در سراسر شهر مستقر شده‌اند و منابع پزشکی از بمباران پناهگاه‌های ساکنان شهر از سوی نیروهای قذافی خبر داده‌اند. مجروحانی که به تازگی توسط یک کشتی ترکیه از مصراته نجات داده شده‌‌اند در گفت‌وگو با خبرنگاران از قتل عام غیرنظامیان توسط نیروهای قذافی بدون هیچ هدفی خبر داده‌اند.

کد خبر 131526

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز