دوشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: پس از آنکه عبدالعاطی العبیدی معاون وزیر خارجه لیبی مذاکرات خود درباره برقراری آتش بس و پایان دادن به بحران جاری در کشورش را با مقام‌های یونانی به پایان رساند، روز گذشته عازم ترکیه شد تا با مقام‌های این کشور نیز در این باره وارد گفت‌وگو شود.

سیف الاسلام قذافی

 به گزارش شبکه خبری الجزیره، العبیدی در پایان دیدار با جورج پاپاندریو نخست‌وزیر یونان در آتن، با اشاره به برگزاری مذاکراتی مشابه در ترکیه و مالت، گفت: لیبی به‌دنبال راه‌حلی برای پایان بخشیدن به کشتارهاست.در همین حال، وزارت خارجه یونان با انتشار بیانیه‌ای پس از پایان دیدارها با فرستاده لیبیایی، ضمن اشاره به ضرورت تلاش جدی برای برقراری صلح و ثبات در منطقه افزود: به‌نظر می‌رسد مقام‌های لیبیایی به‌دنبال راه حلی برای پایان‌دادن به بحران جاری در کشورشان هستند.

این درحالی است که پاپاندریو نخست‌وزیر یونان پیش از دیدار با فرستاده قذافی، گفت‌وگوهایی را با رجب طیب اردوغان و دیوید کامرون 2 همتای ترک و بریتانیایی خود و شماری از رهبران سیاسی دیگر درباره اوضاع لیبی برگزار کرده بود. العبیدی روز یکشنبه گذشته به‌علت اعمال شدن منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی، از طریق دروازه راس جدیر در مرز مشترک با تونس، عازم فرودگاه جربه در تونس و سپس راهی آتن شده بود.

از سوی دیگر، روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز از پیشنهاد 2 فرزند ارشد قذافی برای به‌دست گرفتن قدرت و کناره‌گیری پدرشان خبر داد. به نوشته این روزنامه، الساعدی و سیف‌الاسلام از فرزندان معمر قذافی رهبر لیبی پیشنهاد کرده‌اند همزمان با کناره‌گیری پدرشان از قدرت، کشور به مرحله دمکراسی مشروطه منتقل شده و یکی از آنها مسئولیت این مرحله انتقالی را به دست گیرد. نیویورک‌تایمز به نقل از یک مقام دیپلماتیک و یک مسئول لیبیایی افزود: درصورت تاییدشدن این پیشنهاد از سوی پدرشان، سیف‌الاسلام قذافی اداره مرحله انتقالی را به دست خواهد گرفت.

این درحالی است که منابع خبری به احتمال موافقت یا مخالفت قذافی با پیشنهاد 2 فرزندش اشاره‌ای نکرده‌اند اما یک شخصیت نزدیک به سیف‌الاسلام و الساعدی در گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز از موافقت اولیه قذافی با این پیشنهاد خبر داد. به نوشته نیویورک‌تایمز، این پیشنهاد چه بسا بیانگر اختلافاتی است که از چندین سال قبل میان فرزندان قذافی درگرفته است. در مقابل رویکرد اقتصادی و سیاسی غربگرای سیف‌الاسلام و الساعدی، 2 فرزند دیگر قذافی یعنی خمیس و معتصم از هواداران تفکر رادیکال پدرشان به شمار می‌روند.

انگلیس: عملیات در لیبی 6 ماه طول می‌کشد

از سوی دیگر و در ادامه تحولات لیبی، فرمانده نیروی هوایی انگلیس پیش‌بینی کرد که عملیات نظامی علیه نظام قذافی 6 ماه ادامه یابد.به نوشته روزنامه القدس العربی، استیون دالتون فرمانده نیروی هوایی انگلیس با اشاره به حملات هوایی نیروهای ائتلاف غربی به لیبی گفت که نقشه‌های نظامی این نیروها برای مدت 6ماه طرح‌ریزی شده و پس از آن درباره ادامه حملات تصمیم‌گیری می‌شود. در همین حال، یک کشتی ترک 250 زخمی لیبیایی را از شهر محاصره شده مصراته در شرق این کشور تخلیه کرد.

این درحالی است که هزاران نفر همچنان خواستار خروج از بندر مصراته هستند که نیروهای وفادار به قذافی آن را هدف حملات خود قرار داده‌اند. علی آکین رئیس امور کنسولگری در وزارت خارجه ترکیه با اشاره به گذشت 4 روز انتظار بی‌ثمر کشتی برای دریافت موافقت مقام‌های لیبیایی گفت: احمد داوود اوغلو وزیر خارجه ترکیه دستور ورود کشتی به بندر مصراته را صادر کرد.آکین افزود: کشتی یاد شده با حمایت 10 جنگنده اف16 نیروی هوایی ترکیه و 2 ناو جنگی ترک، در مصراته لنگر انداخت و مجروحان را از این شهر منتقل کرد.

کد خبر 131413

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز