همهشری آنلاین: در پی تاکید احمدی نژاد بر اصرار دولت در دعوت از پادشاه اردن برای سفر به ایران روز گذشته کمیسیون امنیت ملی مجلس و برخی نمایندگان نسبت به این موضع واکنش نشان دادند.

رئیس جمهور براساس مصلحت کشور تصمیم بگیرد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خانه ملت، "علاءالدین بروجردی" با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درخصوص پایه‎های سیاست خارجی، گفت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر پایه سه اصل عزت، حکمت و مصلحت استوار است.

نماینده مردم بروجرد در مجلس، افزود: با وجود آن که دعوت از روسای سایر کشورها، جز حقوق رئیس جمهور است، اما رئیس جمهور باید براساس مصلحت، حکمت و عزت کشور در این حوزه‌ها تصمیم بگیرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی با اشاره به این موضوع که  دعوت از پادشاه اردن قبلا صورت گرفته بود، تصریح کرد: در مقطع فعلی با توجه به وضعیتی که در منطقه وجود دارد، این دعوت مناسب نیست.

پیش از تعطیلات عید نوروز خبر دعوت از پادشاه اردن برای حضور در جشن جهانی نوروز در رسانه ها منتشر شد. این دعوت با توجه به شرایط امروز منطقه با واکنش منفی مسئولان و رسانه ها روبرو شد، واکنشی که موجب لغو این سفر و عدم حضور پادشاه اردن در جشن جهانی نوروز شد. اما موضوع این دعوت به همین جا ختم نشد و با وجود اینکه "رامین مهمانپرست" سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد که دعوت از پادشاه اردن مربوط به گذشته است،"محمود احمدی نژاد" رئیس جمهور در نشست خبری روز دوشنبه خود تاکید کرد: سفر پادشاه اردن به ایران همچنان به قوت خود باقیست.

اعتراض کمیسیون امنیت ملی مجلس به اقدام احمدی‌نژاد در دعوت از شاه اردن

کاظم جلالی نماینده شاهرود و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم که درباره نشست دیروز این کمیسیون با علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه در باره تحولات منطقه گرازش می داد به خبرنگاران گفت که در این جلسه بسیاری از اعضای کمیسیون از دعوت ملک عبدالله اردنی به کشورمان انتقاد جدی کردند.

به گفته جلالی در این نشست، وزیر امور خارجه هم طی سخنانی گفت که دستگاه دیپلماسی کشور در چارچوب اصول عزت، حکمت و مصلحت حرکت کرده و آنچه در منطقه اتفاق می افتد، یک حرکت و خیزش جدی مردمی است و آینده بسیار روشن است.

رئیس جمهور دعوت از پادشاه اردن را لغو کند

غلامرضا مصباحی مقدم نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، در بیان ارزیابی خود از تاکید رئیس جمهور بر دعوت پادشاه اردن به تهران گفت: نظام جمهوری اسلامی با آرمان های ملت ها گره خورده است و بر این اساس نباید به دولت هایی که می دانیم از نظر قدرت وابستگی به استکبار جهانی دارند و در خدمت آنها عمل می کنند، بیش از اندازه بها دهیم.

وی اظهار داشت: من معتقد نیستم که باید با سران کشورها به نبرد بپردازیم ، اما این موضوع را نیز قبول ندارم که برای آنها فرش قرمز پهن کنیم.

مصباحی مقدم گفت: دعوت از پادشاه اردن در شرایط حاضر با توجه به بیداری ملت های مسلمان و خیزش و حرکت هایی که در اردن انجام شده است ، نباید صورت بگیرد چرا که جمهوری اسلامی ایران حامی آرمان های پاک و بیداری ملت ها است و همواره از ملت اردن حمایت می کند.

وی تاکید کرد: حمایت ایران از ملت های مظلوم جهان با دعوت از پادشاه اردن سازگاری ندارد و من معتقدم رئیس جمهور باید این دعوت را لغو کند.

نماینده مردم تهران در مجلس همچنین با اشاره به اینکه دعوت از پادشاه اردن برای شرکت در جشن نوروز بوده است، گفت: خوشبختانه این دعوت محقق نشد و اکنون نیز ضرورتی برای سفر وی به ایران وجود ندارد.

وی همچنین تاکید رئیس جمهور بر پابرجا بودن سفر پادشاه اردن به تهران در نشست مطبوعاتی اش را واکنشی ناشی از روحیه مقاومت وی در برابر درخواستها خواند.

دعوت از پادشاه اردن ضروری است / ملک عبدالله را از نقشه آمریکا آگاه کنیم

فاطمه آلیا عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به تاکید رئیس جمهور بر پابرجا بودن سفر پادشاه اردن به ایران گفت: دو نوع تحلیل در این باره وجود دارد ، اول اینکه اردن موضع گیری درستی نسبت به ایران ندارد و مردم ذهنیت مناسبی نسبت به این کشور ندارند و از آنجایی که حضرت امام نیز از پادشاه پیشین اردن به گونه ای منفی یاد کرده بنابراین با سفر پادشاه این کشور به ایران مخالفت می شود.

وی افزود: تحلیل دیگری وجود دارد مبنی اینکه طرح توطئه اصلی آمریکا و صهیونیستم در حال شکل گیری است و آن اینکه آمریکا در نظر دارد سرزمین جدیدی را برای آوارگان فلسطینی درنظر بگیرد و این توطئه قرار است در خاک اردن اتفاق بیفتد ، بنابراین باید به گونه ای پادشاه اردن را متوجه این توطئه و نقشه آمریکایی ها کرد.

نماینده تهران در مجلس گفت: دولتمردان ایران نیز با توجه به شرایط و واقعیت های روز جامعه می خواهند نقشه آمریکا را به هم بریزند و تجزیه در اردن را غیر عملی سازند.

وی با تاکید بر اینکه آمریکا در کشورهای منطقه به دنبال تجزیه طلبی است ، افزود: تنها راه حل مناسب در این زمینه این است که ایران اردن را از نقشه آمریکا آگاه سازد.

آلیا گفت : سفر پادشاه اردن با وجود چنین تحلیلی درست به نظر می رسد چرا که ما می توانیم نقشه آمریکا را بر هم بزنیم و کمک به بیداری اسلامی در منطقه شود.

وی ادامه داد: اکنون کشورهای منطقه معتقدند که دو ابرقدرت در مسائل بین المللی تاثیرگذارهستند، اولین ابرقدرت آمریکاست و ابرقدرت دوم جمهوری اسلامی ایران است که به عنوان ابرقدرت معنوی تاثیرگذار و نافذ در منطقه شناخته شده است و آمریکا نیز این موضوع را می داند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: شرایط کنونی اردن اقتضا می کند که جمهوری اسلامی از پادشاه این کشور دعوت کند و او را متوجه توطئه آمریکا سازد ، تا بتوانیم هم از قدرت یافتن رژیم صهیونیستی جلوگیری کنیم و هم به مردم فلسطین کمک نماییم.

دعوت از پادشاه ظالم اردن مایه شرمندگی است

نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود، در جلسه علنی روز سه شنبه برگزاری جشن‌های نوروزی را طرح‌های عده‌ای تازه به دوران رسیده خواند و افزود: اسفندیار رحیم مشایی و افرادی که به دنبال طرح مکتب ایرانی هستند به ماهیت فرهنگ قرآنی و محتوای غنی آن پی نبرده‌اند.

وی ضمن ابراز امیدواری از برچیدن بساط تمامی پادشاهان به برکت خون شهدا، تاکید کرد: دعوت از پادشاه ظالم اردن وبرگزاری جشن‌های نوروزی در شرایط فعلی که داغ دار مسلمانان منطقه هستیم باعث شرمندگی است.

 

کد خبر 131570
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز