گروه سیاسی: اظهارات ضد‌ایرانی 2 مقام اردنی علیه ایران درحالی‌که هنوز یک هفته از اصرار رئیس‌جمهور مبنی بر دعوت از پادشاه اردن نگذشته است، بار دیگر موضع‌گیری‌های انتقادی از این سیاست دولت را به اوج رساند.

اردن

ناصر جوده، وزیر امور خارجه اردن در اظهاراتی که از سوی خبرگزاری رسمی این کشور منتشر شده، ادعا کرده است اردن تهدیدات ایران علیه کشورهای حوزه خلیج‌فارس را تهدیداتی مردود می‌داند و از ایران می‌خواهد در تعامل با کشورهای این حوزه و نیز کشورهای عربی، سیاست حسن همجواری را در‌پیش بگیرد. فیصل فایز، رئیس پارلمان اردن نیز اخیرا با اعلام حمایت از دخالت نظامی عربستان در سرکوب معترضان، مدعی دخالت ایران در امور داخلی برخی از کشورهای عربی شده است.

اگرچه پیش از این و بعد از آن نشست خبری هفته گذشته که محمود احمدی‌نژاد صراحتا اعلام کرد شخصا از پادشاه اردن برای حضور در جشن نوروزی ایران دعوت به عمل آورده است و خود را سپر انتقادات رئیس دفترش کرد، جسته و گریخته واکنش‌هایی را از سوی نمایندگان مجلس شاهد بودیم، اما این بار موضع‌گیری‌های منفی 2 مقام اردنی، رئیس مجلس شورای اسلامی را به انتقاد واداشت که صحنه فعلی منطقه، صحنه فرافکنی نیست و آنچه در متن موضوع است از خواست مردم برای تامین حقوق اولیه آنها در رابطه با دمکراسی و تعیین سرنوشت به دست خودشان حکایت می‌کند.

علی لاریجانی که به‌منظور دیدار نوروزی با مراجع عظام و مقامات استان قم به حوزه انتخابیه‌اش سفر کرده بود، درباره اظهارات ضد‌ایرانی مقامات اردنی گفت: مقاماتی که در این رابطه علیه ایران اظهارنظر می‌کنند باید ببینند که حرفشان چقدر با این موضوع تطابق دارد، مشکل مقامات یاد شده با تمسک به چند مسئله حاشیه‌ای حل نمی‌شود. رئیس مجلس با اشاره به ادعاهای برخی رسانه‌های غربی مبنی بر اینکه ایران اگر از تحرکات بحرین حمایت می‌کند به خاطر تشیع است، متذکر شد: مردم بحرین شیعه هستند اما مسلمانند و نباید به خاطر شیعه‌بودن تحت ظلم قرار بگیرند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، لاریجانی یادآور شد: ایران از قیام‌های مردم مصر، تونس و یمن نیز حمایت کرد، درحالی‌که اکثریت مسلمانان آن کشورها اهل تسنن هستند؛ بنابراین موضع ایران بحث فرقه‌ای نیست بلکه از منظر انسانی به مسائل نگاه می‌کند. علاوه بر علی لاریجانی، نمایندگانی مانند محمد دهقان عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، حسین ابراهیمی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، پرویز سروری رئیس کمیته سیاست خارجی کمیسیون امنیت ملی مجلس و چند نفر دیگر از نمایندگان در چنین شرایطی دعوت از ملک عبدالله دوم پادشاه اردن را مغایر مصلحت کشور و منطقه دانستند.

لاریجانی در صحبت‌هایش به بیانیه اخیر شورای همکاری خلیج‌فارس نیز اشاره کرد و با تاکید بر اینکه موضع شورای همکاری خلیج‌فارس و اظهارات وزیر خارجه و رئیس پارلمان اردن مشکل آن را حل نمی‌کند، گفت: مقامات این کشورها باید صحنه را ارزیابی کنند. وزیر خارجه اردن و رئیس پارلمان این کشور همان ادعاهایی را مطرح کرده‌اند که یکشنبه هفته گذشته 6 کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در بیانیه پایانی نشست اخیرشان مطرح کردند.

این کشورها در بیانیه پایانی‌شان بدون اشاره به دخالت نظامی عربستان در امور بحرین، ایران را متهم به مداخله در امور کشورهای منطقه کردند و از ایران خواستند به حقوق کشورهای همسایه احترام بگذارد.این البته تنها سیاست ضدایرانی اردن در قبال ایران نیست؛ اخیرا اردن مجوز آغاز به کار یک شبکه ضدایرانی را صادر کرده است که عنوان این شبکه نام مجعولی است که کشورهای عربی بر خلیج‌فارس گذاشته‌اند.

بنا به نوشته پایگاه اطلاع‌رسانی مشرق، این شبکه ماهواره‌ای با جعل نام تاریخی خلیج‌فارس از روز پنجشنبه گذشته پخش برنامه‌های خود را از شهر امان پایتخت اردن آغاز کرده است. طبق ادعای ایلاف، تعدادی از سرمایه‌گذاران کشورهای جنوب خلیج‌فارس از جمله بازرگانان عرب، این شبکه را تأمین مالی می‌کنند. محمود احمدی‌نژاد روز دوشنبه در نخستین نشست خبری خود در سال‌جاری، در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره سفر شاه اردن که پیش‌تر رسانه‌ها از لغو این سفر به‌دلیل قیام‌های مردم منطقه خبر داده بودند، گفت: من از پادشاه حکومت اردن، برای سفر به ایران دعوت کردم و ایشان اظهار تمایل کرد اما سفر را به دلایلی عقب انداخت و عقب‌نشینی در کار نبوده است.

ما اگر می‌خواستیم عقب‌نشینی کنیم این‌همه فحش نمی‌خوردیم. وی افزود:‌ اینکه برخی‌ها مقاله بنویسند و احساس کنند عقب‌نشینی شده است، عقب‌نشینی نبوده است؛ چرا که برنامه بین‌المللی دولت تنظیم شده است؛ البته باید بگویم ما با همه دولت‌ها جز یک دولت دوست هستیم.

کد خبر 131754

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز