پنجشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۸:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: با تصویب مجلس، ترکیب اعضای هیئت عالی سازمان‌های مردم نهاد مشخص و راهپیمایی‌های غیرسیاسی این نوع سازمان‌ها نیازمند مجوز شد.

 همچنین دریافت هرگونه کمک اعم از نقدی و غیرنقدی از آژانس‌های وابسته به سازمان ملل متحد و دیگر منابع کمک‌کننده خارجی اعم از حقیقی یا حقوقی، میزان کمک و موضوع آن باید به صورت مشروح برحسب مورد جهت اخذ مجوز به هیئت عالی اعلام  شود.

در جلسه علنی چهارشنبه مجلس،  بررسی فصل دوم طرح تأسیس، فعالیت و نظارت بر سازمان‌های مردم‌نهاد را آغاز و موادی از آن تصویب شد.

بر اساس مصوبه مجلس سازمان مردم‌نهاد حق دارد متناسب با حوزه فعالیت تخصصی خود، با رعایت این قانون و سایر مقررات مربوط در چهارچوب اساسنامه خود فعالیت کند.

ارائه خدمات مورد نیاز جامعه، اظهارنظر و پیشنهاد راهکارهای مناسب به دستگاه‌های اجرایی و نهادهای ذی‌ربط، تسهیل و کمک به اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های دستگاه‌های دولتی، نهادهای عمومی غیردولتی، شرکت‌ها و مؤسسات خصوصی و سازمان‌های بین‌المللی مورد تائید وزارت امور خارجه و مراجع ذی‌صلاح از طریق امضای تفاهم‌نامه و یا عقد قرارداد با آنها، برای تأمین اهداف مقرر در اساسنامه با مصوبه مجلس از جمله مواردی است که در حوزه فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد باید لحاظ شود.

بر اساس مصوبه مجلس عضویت سازمان‌های مردم‌نهاد در سازمان‌های بین‌المللی و هرگونه همکاری و فعالیت بین‌المللی از قبیل عقد قرارداد، امضای تفاهم‌نامه و شرکت در همایش‌ها و دوره‌های آموزشی در خارج از کشور منوط به اخذ مجوز از هیئت‌عالی است.

نمایندگان همچنین مصوب کردند که سازمان مذکور موظف است پیش از دریافت هرگونه کمک اعم از نقدی و غیرنقدی از آژانس‌های وابسته به سازمان ملل متحد و دیگر منابع کمک‌کننده خارجی اعم از حقیقی یا حقوقی، میزان کمک و موضوع آن را به صورت مشروح برحسب مورد جهت اخذ مجوز به هیئت عالی اعلام کند.

بر اساس مصوبه مجلس سازمان‌های مردم‌نهاد حق دارند برابر قوانین و مقررات جاری کشور با اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از دولتی و غیردولتی داخل و خارج از کشور با رعایت این قانون مبادرت به عقد قرارداد ‌کنند.

در ادامه بررسی طرح تأسیس فعالیت و نظارت بر سازمان های مردم نهاد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعضای هیئت عالی این سازمان ها را تعیین کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خانه ملت‏، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ماده 6 طرح تأسیس فعالیت و نظارت بر سازمان های مردم نهاد با 142 رأی موافق، 12 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع از مجموع 213 نماینده، موافقت کردند.

با موافقت مجلس، هیئت عالی از معاونان ذی ربط وزیران کشور (رئیس هیئت) امور خارجه، اطلاعات و نمایندگان تام الاختیار قوه قضاییه، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان بسیج مستضعفان سپاه پاسداران، کمیته امداد امام خمینی (ره)، مرکز امور مساجد، نماینده منتخب سازمان های ملی و نماینده دستگاه تخصصی حسب مورد با حق رأی، نماینده شورای استان ها و یک نفر از نمایندگان عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به انتخاب مجلس به عنوان ناظر تشکیل می شود.

در تبصره ماده 6 آمده است دبیرخانه هیئت عالی به منظور ایفاد وظایف نظارتی با استفاده از امکانات موجود می تواند کمیته های تخصصی ایجاد کند.

کد خبر 131592
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز