رئیس‌جمهور در نخستین نشست خبری خود در سال 90، این سال را سال جهش علمی و اقتصادی خواند. به گزارش همشهری، محمود احمدی‌نژاد که در برابر خبرنگاران داخلی و خارجی و در سخنرانی پیش از طرح پرسش‌ها سخن می‌گفت، تاکید کرد:

احمدی نژاد

سال 90 هم در ادامه سال قبل با جهش‌های بزرگ در بخش‌های گوناگون و پیشرفت‌های عظیم در حوزه‌های علم و فناوری، صنعت، کشاورزی و خدمات و امور عمرانی و زیربنایی مواجه خواهیم بود.او ادامه داد: در این سال2.5 میلیون شغل ایجاد خواهیم کرد و صادرات غیرنفتی 40 درصد افزایش می‌یابد. پروژه‌های مسکن‌مهر ادامه خواهد یافت و خانه‌های روستایی و شهری بهسازی خواهند شد. همچنین فعالیت‌های فرهنگی که در سفرهای استانی تصویب شده بود، پیگیری خواهد شد و شاهد کاهش هزینه‌های مصرفی و افزایش هزینه‌های سرمایه‌ای خواهیم بود. رئیس‌جمهور تاکید کرد: طرح تحول در سال 90 پیگیری می‌شود. هدفمندی یارانه‌ها گسترش می‌یابد و اصلاح سیستم مالی و مالیاتی کشور و سیستم بانکی آغاز می‌شود. پیش‌بینی می‌شود امسال سالی سرشار از کوشش و تلاش برای آحاد ملت ما باشد.

برخوردهای چندگانه غرب

احمدی‌نژاد در ادامه کنفرانس مطبوعاتی خود با اشاره به مسائل بین‌المللی، تحلیل و پیش‌بینی کرد: مشکل، مدیریت حاکم بر جهان است. آنها با خیزش‌های مردم چه می‌کنند؟ برخوردهای چندگانه نقاب فریب را از چهره آنها دریده است. آنها آمده‌اند تا استعمارگران را از چنگال عدالتخواهی ملت‌ها نجات دهند اما نخواهند توانست. این دور آخر است و آنها نخواهند توانست و به لطف خدا ملت‌ها پیروز می‌شوند و بساط ظلم و ستم از جهان برچیده می‌شود.

بیداری انسانی

خبرنگاری درباره جریان‌های اعتراضی منطقه علیه حاکمان دیکتاتور که از آن به‌عنوان بیداری اسلامی یاد می‌شود، پرسید. احمدی‌نژاد در پاسخ به این پرسش گفت: اتفاقات و حوادثی در حال رخ دادن است که مبنای این حوادث بیداری انسانی است. رئیس‌جمهور با انتقاد از دخالت شورای امنیت و کشورهای دیگر در امور داخلی کشورهای منطقه تاکید کرد:

البته آن بیداری انسانی متحول‌کننده همه مناسبات جهانی، در راه است اما به هر ترتیب ما شاهد دخالت‌های گسترده همان سرمایه‌سالاران و استعمارگران در حوادث منطقه هستیم. احمدی‌نژاد با بیان اینکه حق ملت‌هاست که آزاد باشند و تعیین سرنوشت نیز حق آنهاست، گفت: ملت‌ها حق دارند که عزیز، محترم و با کرامت زندگی کنند و همچنین دولت‌ها و ملت‌ها باید در تعامل سازنده با هم باشند و دولت‌ها از ملت‌ها نشات بگیرند چرا که یک دولت جدای از ملت و یا بی‌ملت معنایی ندارد و دولت‌ها تبلور اراده ملت‌ها هستند. وی افزود: دولتی که ملت خود را سرکوب می‌کند برای ادامه حیات شانسی ندارد. به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهور در ادامه این نشست خبری، درپاسخ به سؤال خبرنگاری درباره بیانیه اخیر شورای همکاری خلیج‌فارس و پاسخ ایران به این بیانیه گفت: ما برای این بیانیه ارزشی قائل نیستیم.

وی اضافه کرد: بسیار روشن است که این مصوبات تحت فشارهای سیاسی آمریکا و متحدانش به تصویب می‌رسد. روابط ما با ملت‌ها و دولت‌ها خوب است. البته به برخی دولت‌ها هم باید بگویم که یک دوره تحت فشار آمریکا و متحدانش با ایران مخالفت‌هایی کردند ولی ما دست دوستی دراز کردیم. آمریکایی‌ها برای نجات رژیم صهیونیستی نیازمند ایجاد تفرقه میان ملت‌ها و دولت‌های منطقه هستند و بر این اساس به‌دنبال ایجاد درگیری بین ملت‌ها و دولت‌ها هستند.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه مااز گذشته‌ها چشم‌پوشی کرده‌ایم و امیدواریم برخی خطاهای بزرگ تکرار نشود، افزود: آمریکا و طراحی‌های آمریکا رفتنی است. من قول قطعی می‌دهم که مدیریت آمریکایی امروز رسواتر و ننگین‌تر از مدیریت قبلی، صحنه سیاسی دنیا را ترک می‌کند و امروز هرکس سرنوشت خود را به آمریکا گره بزند رفتنی است. دولت‌ها باید با ملت‌های خود ارتباط برقرار کنند و کار زشتی کردند که به بحرین لشکرکشی کردند؛ چرا که قبلا صدام نیز چنین چیزی را تجربه کرد.

ما از نقشه آمریکا خبر داریم

احمدی‌نژاد با بیان اینکه ما خبر داریم که آمریکا برای تمام دولت‌های این منطقه نقشه کشیده است، اظهار کرد: آمریکا برخی از نقشه‌های خود را به دست برخی دیگر از کشورها اجرا می‌کند و این دولت‌ها باید مراقب باشند که به دام آمریکا نیفتند. زشت است که به بحرین لشکرکشی کردید؛ بروید بیرون. دولت بحرین هم کار زشتی کرد که مردم خود را کشت. بنشینید با مردم خود حرف بزنید، انتخابات بگذارید و ببینید مردم چه می‌خواهند. چه می‌شد اگر با مردم خود همکاری می‌کردید؟ ما الان هم همین را می‌گوییم و معتقدیم که این دخالت در امور ملت‌ها نیست؛ چنانچه آمریکایی‌ها 300 هزار نیروی نظامی به عراق آوردند و بعد ایران را به دخالت در امور عراق متهم می‌کردند، این کارها بد است و باید مراقب باشید که آمریکا توپ را در زمین شما نیندازد.

زن ایرانی در زندان آمریکا

رئیس‌جمهور در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری آسوشیتدپرس در رابطه با وضعیت 2‌آمریکایی بازداشت شده در ایران و وضعیت برنامه‌ آزادی آنها گفت: آنها در اختیار دستگاه قضایی هستند. بنابراین دستگاه قضایی به این موضوع رسیدگی می‌کند تا وضعیت آنها روشن شود. او با بیان اینکه ما از اینکه کسانی در بند باشند خوشحال نیستیم، ادامه داد: اما وقتی تخلفی اتفاق می‌افتد، دستگاه قضایی برخورد خواهد کرد.

احمدی‌نژاد همچنین در پاسخ به خبرنگار دیگری درباره وضعیت زن ایرانی در زندان‌های آمریکا با نام شهرزاد میرقلی‌خانی و برنامه‌های دولت ایران در رابطه با آزادی او گفت: نمایندگان ما در آمریکا به‌دنبال پیگیری این موضوع هستند و به لحاظ حقوقی حمایت‌های لازم را خواهند کرد.

او ادامه داد: در رابطه با همه ایرانیان از جمله خانم میرقلی‌خانی پیگیری‌های لازم را می‌کنیم تا با توجه به حقوقی که دارند آزاد شوند.
احمدی‌نژاد با بیان اینکه زندان‌های آمریکا شرایط سخت و فجیعی دارند و نقطه فراموش شده و تاریکخانه است، افزود: 5/3 میلیون انسان در زندان‌های آمریکا در شرایط سخت زندگی می‌کنند و در سفری که به آمریکا داشتیم به ما مراجعه کردند که وقتی شرایط را تشریح کردند انسان یاد زندان‌های قرون وسطی می‌افتد.

مقابله به مثل می‌کنیم

احمدی‌نژاد در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره ممانعت ارائه سوخت به برخی از هواپیماهای ایرانی در برخی کشورها، گفت: البته ما در این زمینه مقابله به مثل خواهیم کرد تا کسانی که این‌چنین بچه‌بازی می‌کنند، سرعقل بیایند. این داستان شبیه داستان آن کسی است که جلوی کسی را گرفت و گفت حداقل بگذار یک بوق بزنم. او افزود: در عرصه سیاسی و تحریم شکست خورده‌اند و این کارهایشان مانند گرفتن یک نیشگون یا زدن یک بوق است.

احمدی‌نژاد تاکید کرد: اگر از ملت ایران سؤال شود که چقدر متوجه تحریم‌ها شده‌اند، درصد کسانی که فهمیده‌اند نزدیک به صفر است. حکایت تحریم حکایت پشه و درخت است که پشه به درخت گفت محکم خود را نگه دار که من می‌خواهم بپرم که درخت در پاسخ گفت من اصلا نفهمیدم کی آمدی که حالا می‌خواهی بروی.

من حاکم اردن را دعوت کردم

رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسش خبرگزاری دولت درباره مخالفت‌ها با برگزاری جشن جهانی نوروز و دعوت از عبدالله دوم، حاکم اردن در این جشن تاکید کرد: من از پادشاه اردن برای سفر به ایران دعوت کردم اما ایشان سفر خود را به دلایلی عقب انداخت و هیچ عقب‌نشینی در کار نبوده است. دولت تصمیمات خود را به‌صورت سنجیده، پخته و براساس برنامه‌های بین‌المللی ملت ما انجام می‌دهد و اینطور نیست که کسی حرف بزند و دولت عقب‌نشینی کند.

احمدی‌نژاد ادامه داد: مناسبات داخلی ملت‌ها به‌خودشان ربط دارد و ما نظر خود را درباره روابط ملت‌ها و دولت‌ها داریم. ما معتقدیم در همه جا باید نظر اکثریت بر مردم حاکم شود و دولت‌ها احساس نوکری نسبت به مردم داشته باشند اما اینها به معنای دخالت در مسائل داخلی ملت‌ها نیست.

سوریه دوست ماست

در ادامه یک خبرنگار خارجی از رئیس‌جمهور در مورد اعتراضات اخیر در سوریه پرسید. احمدی‌نژاد پاسخ داد: این مورد مربوط به مسائل داخلی سوریه است و ما در مسائل داخلی کشورها دخالت نمی‌کنیم. او ادامه داد: دولت سوریه و ملت سوریه دوست ما و در خط مقدم مقاومت در برابر توسعه‌طلبی رژیم صهیونیستی هستند. احمدی‌نژاد گفت: باید بپذیریم رای اکثریت باید در همه‌جای دنیا حاکم باشد و امیدواریم روزی برسد که در آمریکا و اروپا نیز رای اکثریت حاکم باشد.

تفسیر یک دستور

احمدی‌نژاد در جواب پرسش خبرگزاری فارس مبنی بر اینکه مقام معظم رهبری در بیانات خود در شهر مقدس مشهد تاکید کردند «مسئولان کشور نباید گله‌هایشان را در افکار عمومی مطرح کنند تا مردم مایوس نشوند» برنامه‌های دولت در این رابطه چه خواهد بود؟ گفت: ایشان فرمودند برخی کارها را نکنید اما شما می‌پرسید چکار می‌خواهید بکنید، این موضوع راهکار نمی‌خواهد و نباید موضوعات و گله‌ها مطرح شود؛ یعنی شمشیر نکشند و همه دولت را بالا و پایین نکنند.

ما را به دردسر نیندازید

خبرنگاری درباره گفته‌های رئیس مجلس مبنی بر تخلفات مالی جدید دولت پرسید و گفت، چه پاسخی دارید؟
احمدی‌نژاد گفت: چه جوابی به آنها بدهیم؟ آنها در زمان انتخابات هم این اتهام را وارد کردند که یک میلیارد دلار بودجه‌ دولت مفقود شده است. ما در آن زمان به آنها گفتیم که شما در محاسبات‌تان اشتباه کرده‌اید و بررسی کنید. حالا هم آنها به نوع دیگری این اتهامات را تکرار می‌کنند. رئیس دولت دهم در پاسخ به این سؤال که آیا این را پیگیری حقوقی خواهید کرد؟ گفت: چگونه از یک رئیس قوه به یک رئیس قوه دیگر شکایت ببریم؟ ما را به دردسر نیندازید.

پاسخ احمدی‌نژاد درباره طرح باغ‌شهرها: بعداً توضیح می‌دهم!

خبرنگار همشهری در کنفرانس خبری دیروز درخصوص طرح دولت برای باغ‌شهرها از رئیس‌جمهور پرسید، که احمدی‌نژاد از ارائه پاسخ صریح در این‌باره خودداری کرد و تنها گفت: درباره طرح باغ‌شهرها ان‌شاءالله در آینده توضیح مفصلی خواهم داد. رئیس دولت دهم در پاسخ به خبرنگار همشهری اما با بیان اینکه «تهران 5 مشکل اصلی دارد» درباره آلودگی، حمل‌ونقل و مصرف سوخت سخن گفت. وی گفت:

دلیل اصلی آلودگی شهر تهران و ایجاد پدیده شرایط وارونگی هوا، روشن‌شدن سیستم‌های گرمایشی است. وی ادامه داد: متوسط مصرف سوخت‌های فسیلی برای وسایل گرمایشی 3 تا 4 برابر مصرف بنزین و گازوئیل خودروهای سواری است که اگر اصلاح شوند قادر هستند تا مقدار زیادی آلودگی شهر تهران را کاهش دهند. رئیس جمهوربه چهار مشکل دیگر شهر تهران نیز مانند طرح باغ‌شهرها اشاره‌ای نکرد. این درحالی است که در واپسین روزهای سال 89، شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با ابلاغ مصوبه‌ای به استاندار تهران، ایجاد باغستان در اطراف شهر جدید پردیس را تایید کرده است.

رهبر معظم انقلاب 17 اسفند 89 در مراسم روز درختکاری، با توصیه مؤکد به دولت و مجلس برای در اولویت قراردادن مسائل محیط‌زیست و حفظ منابع طبیعی در برنامه‌ریزی‌ها، از طرح باغ‌شهرها اظهار نگرانی جدی کردند و اظهار داشتند: این موضوع که اخیراً مطرح شده است، زمینه را برای ورود افراد سوءاستفاده‌کننده و تخریب جنگل‌ها و منابع طبیعی فراهم خواهد کرد.

کد خبر 131427

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز