همشهری آنلاین: نیویورک تایمز با پرداختن به تحولات کشور یمن از تغییر سیاست آمریکا در قبال این کشور و تلاش مخفیانه واشنگتن برای کنار گذاشتن "علی عبدالله صالح" خبر داد.

 تغییر سیاست آمریکا در قبال یمن

به گزارش خبرگزاری مهر، نیویورک تایمز در گزارش خود می‌نویسد: آمریکا که از سالهای دور از حکومت یمن حمایت می کرد و حتی در تحولات اخیر این کشور نیز پشتبان علی عبدالله صالح بود، پس از آنکه درک کرد صالح قادر به انجام اصلاحات مورد نظر در یمن نیست شروع به تغییر آرام و مخفیانه سیاست خود در قبال صنعا کرده و اکنون طرح کنار گذاشتن صالح را دنبال می کند.

به نوشته این روزنامه، موضوع کنار گذاشتن صالح از هفته گذشته در آمریکا مطرح شد و هر چند هنوز واشنگتن با صراحت در این باره سخن نگفته اما واشنگتن به متحدان خود در یمن اطلاع داده که حمایت از صالح دیگر به صلاح کاخ سفید نیست و وی باید از قدرت کنار برود.

این موضوع به تائید مقامات یمنی و آمریکایی رسیده و در همین رابطه یکی از مقامات صنعا گفت: موضوع کنار گذاشتن صالح از قدرت از حدود یک هفته قبل یعنی زمانی که مذاکرات نحوه پایان دوران ریاست جمهوری وی مطرح شد آغاز گردید.

به گفته این مقام یمنی، تصمیم آمریکائیها برای کنار گذاشتن صالح از زمان آغاز مذاکرات شروع شده و دلیل آنکه واشنگتن هنوز تصمیم خود را رسانه ای نکرده آن است که این مذاکرات همچنان ادامه دارد و واشنگتن خود در این مذاکرات حضور دارد.

به نوشته این روزنامه، موضوع اصلی مورد بحث در این مذاکرات در مورد واگذاری قدرت از صالح به یک دولت موقت که رهبری آن بر عهده معاون وی بوده و تا زمان برگزاری انتخابات جدید عهده دار زمام کشور باشد بوده و دو طرف درباره جرئیات آن اختلاف نظر دارند و از همین رو تاریخ واگذاری قدرت هنوز مشخص نیست.

به گفته مقامات یمنی، از آنجا که این موضوع هنوز رسانه ای نشده و کسی از آن اطلاع ندارد در شرایط فعلی نمی توان درباره واکنش مخالفان به طرح کنار رفتن صالح از قدرت تحلیل مناسبی ارائه کرد.

نیویورک تایمز در ادامه می نویسد : آمریکا و حکومت صالح یک روابط دوجانبه با یکدیگر داشتند به نحوی که آمریکا سلاح و دیگر تجهیزات نظامی را در اختیار یمن قرار می داد و صالح نیز به آمریکا اجازه داده بود تا نظامیان آمریکایی در این کشور عربی به انجام عملیات های نظامی بپردازند و همین موضوع یکی از نکاتی است که آمریکا تمایل دارد در حکومت آتی یمن همچنان وجود داشته باشد و مشکلی برای عملیاتهای ایالات متحده علیه القاعده پیش نیاید.

کد خبر 131401

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز