دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۹:۳۰
۰ نفر

دفتر رئیس‌جمهور یمن با انتشار بیانیه‌ای از موافقت علی عبدالله صالح با راه‌حل پیشنهادی شورای همکاری خلیج‌فارس و انتقال قدرت در این کشور خبر داد.

علی عبدالله صالح

به گزارش خبرگزاری‌ها، در این بیانیه آمده‌است که صالح آمادگی دارد به دور از خشونت، آشوب و خرابکاری از طریق مذاکرات سیاسی از قدرت کناره‌گیری کند. در همین حال او  در دیدار با جمال بن عمر‌، مشاور سیاسی ویژه‌ بان‌کی مون، دبیر کل سازمان ملل تاکید کرد:‌ صنعا آماده‌ بررسی تحولات کنونی کشور با مخالفان و جوانان است که به خیابان‌ها می‌آیند و تظاهرات می‌کنند. نیروهای امنیتی دولت یمن در روزهای اخیر سرکوب گسترده و خونین مخالفان را شدت بخشیده‌اند و در این زد و خوردها در شهرهای مختلف صدها نفر مجروح و ده‌ها نفر کشته‌شدند.

شورای همکاری خلیج‌فارس این هفته با ارائه طرحی خواستار انتقال سریع قدرت در یمن در مقابل مصونیت قضایی رئیس‌جمهور و خانواده‌اش شد. صالح ابتدا این طرح را رد کرد اما به‌نظر می‌رسد اکنون چاره‌ای جز پذیرش این طرح ندارد.وزرای خارجه شورای همکاری خلیج‌فارس دیروز در نشست ویژه‌ای باردیگر بر طرح خود تاکید کرده و انتقال قدرت از رئیس‌جمهور به معاون را تنها راه‌حل بحران کنونی یمن اعلام کردند. این طرح با استقبال مخالفان رئیس‌جمهور یمن روبه‌رو شده‌است.

دیروز نیز تظاهرات معترضان در شهرهای مختلف یمن ادامه یافت. هزاران یمنی در صنعا، تعز‌، اب در جنوب غرب یمن و الحدیده تظاهرات کردند و از جامعه‌ جهانی خواستند در راستای توقف کشتار مردم در یمن وارد عمل شود.از سوی دیگر، روزنامه‌ گاردین - چاپ انگلیس - از به خدمت گرفتن نیروی هوایی عربستان از سوی علی عبدالله صالح برای سرکوب شیعیان حوثی در شمال یمن پرده برداشت. در این سند که سفیر آمریکا در عربستان آن را نگاشته آمده است، سفیر آمریکا با خالد بن سلطان، معاون وزیر دفاع عربستان دیدار کرده و مراتب نگرانی آمریکا را از قربانیان حملات نیروی هوایی عربستان علیه اهداف حوثی‌ها‌ در شمال یمن اعلام کرده بود.

کد خبر 132072

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز