یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: پایگاه خبری الجزیره نت روز یکشنبه اعلام کرد: در حالی که علی عبدالله صالح با کناره گیری از قدرت موافقت کرده معترضان و مخالفان یمنی خواستار محاکمه وی شده‌اند.

عبدالله صالح تسلیم شد

به گزارش ایرنا به نقل از الجزیره نت ، عبده الجندی وزیر اطلاع رسانی یمن گفت که علی عبدالله صالح موافقت کرده بر اساس پیشنهاد شورای همکاری خلیج فارس از قدرت کناره گیری کند به شرط آن که استعفای خود را بر اساس قانون اساسی به شورای نمایندگان تقدیم نماید.

طارق الشامی یکی از معاونان رییس جمهوری یمن به الجزیره گفت که صالح با پیشنهاد شورای همکاری خلیج فارس که بر انتقال اختیارات ریاست جمهوری به معاونش تاکید دارد حاضر شده در ظرف 30 روز این اختیارات را واگذار کند و پس از آن دولت وحدت ملی به رهبری مخالفان تشکیل شود در مقابل او ضمانت می خواهد که خودش و هیچ یک از نزدیکانش تحت تعقیب مراجع قضایی قرار نگیرند.

عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر امور خارجه امارات روز گذشته در ابوظبی در دیدار با ابوبکر القربی همتای یمنی خود متن پیشنهادی شورای همکاری خلیج فارس را به وی ارائه داد و القربی را به قبول مفاد این پیشنهاد تشویق کرد.

الجزیره افزود: در همین حال محمد قحطان سخنگوی مخالفان طرح پیشنهادی را مثبت خواند و تاکید کرد که ائتلاف احزاب دیدار مشترک یمن که از هفت حزب تشکیل شده با این پیشنهاد موافق هستند ولی نسبت به برخی از بندهای آن ملاحظاتی دارند.

وی گفت که مخالفان با تشکیل دولت در هفت روز پس از امضای توافقنامه مخالفند و خواهان آن هستند که ابتدا صالح از کار برکنار شود و این سوال مطرح می شود که چگونه می توان در برابر صالح قسم یاد کرد در حالی که وی مشروعیت خود را از دست داده است .

برخی منابع به الجزیره گفتند : مخالفان خواستار آنند که برای برداشتن گام اول انتقال حاکمیت قبل از برکنار شدن رییس جمهور، حزب حاکم دولت انتقالی تشکیل دهد.

مخالفان تاکید کرده اند که تحصن ها و اعتصاب ها حق قانونی مردم است و نمی توان در باره جلوگیری از آن فکر کرد و بر سر آن به توافق رسید.

در همین حال برخی جوانان انقلابی در میدان تغییر در شهر صنعا مخالفت خود را با آنچه خیانت احزاب نسبت به مسایل آنان توصیف کردند اعلام و تاکید کردند که با مذاکرات و پیشنهادهایی که خارج از فضای انقلابی باشد مخالفند.

جوانان انقلابی یمن در بیانیه ای اعلام کردند : ما جوانان انقلابی به همه جهان تاکید می کنیم که انقلابهای مردمی در مقابل چانه زنی های سیاسی سرفرود نمی آورد.

در بیانیه مذکور آمده است : ما برادران کشورهای همجوار را به احترام گذاشتن به خواست مردم و حمایت از انقلاب مسالمت آمیز دعوت می کنیم و از آنان می خواهیم به جای تلاش برای نجات وی (علی عبدالله صالح ) از سناریوی خونین نظام در کشتار مردم بی دفاع جلوگیری کنند.

خالد الانسی سخنگوی جنبش جوانان که یکی از جنبشهای اصلی شرکت کنندده در اعتراضهاست گفت که پیشنهاد شورای همکاری خلیج فارس مورد قبول نیست .

وی افزود: جوانان با اعطای مصونیت به علی عبدالله صالح که در کشتار مردم و فساد در کشور دست دارد مخالفند و خواستار محاکمه وی هستند.

علی عبدالله صالح رییس جمهوری یمن که اکنون 32 سال است بر این کشور حکومت می کند در گذشته اعلام کرد تا سال 2013 که پایان مدت دوره ریاست جمهوری اش است از قدرت کناره گیری نخواهد کرد.

این درحالی است که مردم یمن با برگزاری تظاهرات و دادن کشته های فراوان از صالح خواسته اند فورا از ریاست جمهوری کناره گیری کند.

کد خبر 133249

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز