سه‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: پس از گذشت 3ماه از ناآرامی‌های یمن، شورای امنیت سازمان ملل متحد شب گذشته نشست فوق‌العاده‌ای را برای بررسی بحران سیاسی این کشور تشکیل داد.

یمن

قرار است در این جلسه ویژه علاوه بر یمن، اوضاع سوریه هم مورد بررسی قرار گیرد. این در حالی است که سکوت غرب و سازمان ملل در قبال سرکوب شیعیان در بحرین همچنان ادامه دارد.دیپلمات‌های حاضر در سازمان ملل متحد روز گذشته درحالی‌که اعتراض‌های مردم یمن وارد سومین ماه خود شده است، از برنامه‌ریزی این نشست برای بررسی اوضاع در یمن خبر دادند. گفته می‌شود پیتر ویتیگ، سفیر آلمان در سازمان ملل پیشنهاد برگزاری این نشست را مطرح کرده‌است. در جریان این نشست، یک مقام بلند‌پایه دپارتمان روابط سیاسی سازمان ملل گزارش جامعی از اوضاع یمن ارائه کرده است. نتایج این نشست هنوز مشخص نشده اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که شورای امنیت به احتمال زیاد در پایان این نشست بیانیه‌‌ای را در رابطه با این کشور صادر خواهد کرد.

این جلسه نخستین نشست رسمی 15 عضو شورای امنیت درباره یمن به حساب می‌آید و دیپلمات‌های سازمان ملل اعلام کرده‌اند که اعضای شورا با برگزاری این نشست قصد دارند اعلام کنند که در حال پیگیری وقایع این کشور هستند. یمن 3ماه است که شاهد اعتراضات گسترده علیه رژیم دیکتاتوری علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور این کشور است و مخالفان در این کشور اعلام کرده‌اند که تا زمان کناره‌گیری صالح از قدرت و محاکمه وی از تظاهرات دست نخواهند کشید. برگزاری این نشست در حالی صورت می‌گیرد که با وجود سرکوب گسترده شیعیان در بحرین، سازمان ملل متحد هنوز هیچ اقدامی در این رابطه نکرده است.

شورای همکاری خلیج‌فارس که با اعزام نیرو به بحرین در سرکوب مردم این کشور نقش گسترده‌ای دارد هم روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که به میانجیگری خود برای حل بحران یمن ادامه می‌دهد. وزیران خارجه این شورا روز گذشته در ابوظبی امارات تشکیل جلسه دادند و با هیاتی از طرف دولت یمن به مذاکره درباره شرایط این کشور پرداختند. وزرای امور خارجه 6کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس روز یکشنبه در ریاض، پایتخت عربستان سعودی با نمایندگان مخالفان رژیم صالح دیدار و گفت‌وگو کرده بودند. مخالفان در این نشست بار دیگر بر لزوم کناره‌گیری علی عبدالله صالح از قدرت تاکید کردند. نمایندگان مخالف اعلام کرده‌اند که مذاکرات بدون تضمین کناره‌گیری صالح مورد قبول آنها نخواهد بود و به‌صورت جدی خواستار تعیین یک ضرب‌الاجل برای خروج صالح شدند.

این مذاکرات در حالی صورت می‌گیرد که روز گذشته اعضای مستعفی حزب حاکم از تشکیل یک فراکسیون جدید برای حمایت از ادامه اعتراضات در این کشور خبر دادند. شماری از اعضای برجسته مستعفی رژیم صالح از جمله وزیران سابق گردشگری، حقوق بشر و حمل‌ونقل و شماری از نمایندگان پارلمان که در اعتراض به کشتار وحشیانه معترضین توسط رژیم دیکتاتوری علی عبدالله صالح از سمت خود استعفا کرده بودند، در این فراکسیون جدید حضور دارند. فراکسیون‌های پارلمانی مخالف از جمله احزاب القاء‌المشترک و نمایندگان مستقل پارلمان از تشکیل این فراکسیون جدید استقبال کرده‌اند.

این در حالی است که سرکوب معترضان در یمن همچنان ادامه دارد. در شهر الحدیده گزارش‌ها نشان می‌دهد که ماموران لباس شخصی رژیم صالح به سوی هزاران معترض این کشور حمله کردند که بر اثر آن حداقل 88 نفر به‌شدت زخمی شدند. همچنین گزارش شاهدان عینی و پزشکان از کشته‌شدن بیش از 300نفر زخمی در صنعا خبر می‌دهد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس در شهر تعز هم تیراندازی نیروهای پلیس به سوی معترضان، زخمی‌شدن ده‌ها نفر را به‌دنبال داشت.

مذاکرات شورای امنیت و شورای همکاری خلیج‌فارس در حالی صورت گرفته است که شیعیان بحرین همچنان با سرکوب گسترده از سوی نیروهای امنیتی رژیم آل خلیفه با حمایت نظامیان عربستان سعودی مواجه هستند. روزنامه ایندیپندنت روز گذشته از تخریب مساجد شیعیان توسط نیروهای یمن و نظامیان عربستان خبر داد. یکی از نمایندگان پارلمان بحرین در گفت‌وگو با این روزنامه اعلام کرد که تاکنون حداقل 7مسجد و 50 تکیه و مکان مذهبی دیگر متعلق به شیعیان تخریب شده‌ است.

به گفته شاهدان عینی، نظامیان عربستان در کنار نیروهای یمنی در حال کمک برای تخریب مساجد دیده شده‌اند. عکس‌های گرفته شده توسط افراد محلی نشان می‌دهد که حتی مناره مساجد هم پس از تخریب به وسیله کامیون‌های نظامی منتقل شده است. 70 درصد جمعیت بحرین را شیعیان تشکیل می‌دهند اما خاندان سنی مذهب آل خلیفه سال‌هاست که آنها را از حقوق خود محروم کرده‌اند. نخست‌وزیر بحرین با وجود ادامه داشتن اعتراض‌های مردمی روز گذشته مدعی شد که کشورش شاهد یک کودتای نظامی است!

با وجود موضع‌گیری سازمان ملل متحد، آمریکا و کشورهای غربی درباره اعتراضات در کشورهای مختلف در رابطه با بحرین، تاکنون هیچ اقدامی به‌صورت جدی صورت نگرفته است. رژیم آل خلیفه یکی از متحدان اصلی آمریکا در منطقه به حساب می‌آید و به همین خاطر این کشور به همراه متحدان غربی خود و عربستان بیشترین تلاش را برای باقی‌ماندن این خاندان در قدرت دارد.

کد خبر 132841

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز