سه‌شنبه ۹ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۹:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس ‌جمهور آمریکا اعلام کرد که کشورش در راستای تلاش برای براندازی نظامی معمر قذافی هرگز اشتباهاتی را که در جنگ عراق مرتکب شد، در لیبی تکرار نخواهد کرد.

 به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه‌ الجزیره باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود در دانشگاه دفاع ملی در واشنگتن، اظهار داشت: در صورتی که بخواهیم با اعمال خشونت نظام معمر قذافی، رهبر لیبی را برکنار کنیم ائتلاف ما از هم خواهد پاشید، چون در این صورت ما باید ترجیحا نیروهای آمریکایی را به لیبی بفرستیم.

 وی تصریح کرد: در این صورت خطراتی که سربازان ما با آن روبه‌رو خواهند بود بسیار بزرگ خواهد بود و در نتیجه وظایف و مسئولیت ما نیز بیشتر خواهد شد.

 رئیس ‌جمهور آمریکا اظهار داشت: ما همین شیوه را در عراق دنبال کردیم، اما تغییر نظام هشت سال طول کشید و هزاران آمریکایی و عراقی جان خود را از دست دادند و هزار میلیارد دلار تباه شد، ما نمی‌توانیم به خودمان اجازه دهیم که این اشتباه را بار دیگر در لیبی تکرار کنیم.

 رئیس ‌جمهور آمریکا در توجیه دخالت نظامی در لیبی گفت: آمریکا باید بر اساس منافع و ارزش‌های خود در صورتی که در معرض تهدید است، وارد عمل شود، ما خطرات و هزینه‌ عملیات نظامی را به خوبی می‌دانیم، لذا باید نسبت به اقدام نظامی برای حل مشکلات جهان آگاهانه عمل کنیم.

 وی تصریح کرد: از سالها پیش آمریکا نقش مهمی در برقراری امنیت جهانی و دفاع از آزادی ایفا کرده است.

 اوباما درباره عملیات نظامی نیروهای ائتلاف بین‌المللی گفت: نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز چهارشنبه فرماندهی عملیات نظامی را برعهده می‌گیرند و ناتو اجرای ممنوعیت حمل سلاح و منطقه‌ پرواز ممنوع را برعهده خواهد گرفت و انتقال مسئولیت از آمریکا به ناتو روز چهارشنبه خواهد بود.

 وی در عین حال تاکید کرد: ما به اجرای منطقه‌ی پرواز ممنوع و حمایت از غیرنظامیان در لیبی می‌پردازیم و اطمینان داریم که ائتلاف ما می‌تواند بر نیروهای قذافی فشار وارد کند.

 رئیس‌جمهور آمریکا تصریح کرد: قذافی بسیار ضعیف شده چون نیروهای ائتلاف پیشروی نظامی نیروهایش را در طول ساحل شرق لیبی متوقف کردند.

 وی گفت: عملیات انتقال دموکراسی در لیبی بسیار مهم و دشوار است و بطور اساسی به ملت لیبی بازمی‌گردد. مرحله‌ انتقالی که موجب تشکیل دولت قانونی می‌شود به خواسته‌های ملت لیبی پاسخ می‌دهد و این مسئولیت دشواری است. حتی اگر آمریکا به ملت لیبی کمک کند وظیفه جامعه جهانی بویژه ملت لیبی قابل انکار نیست.

 رئیس‌ جمهور آمریکا بیان کرد: حتی بعد از رفتن قذافی اگر سازمان‌های مدنی قوی تشکیل نشوند اوضاع لیبی مناسب نخواهد بود. تمام کسانی که اطراف قذافی جمع شده‌اند باید بدانند که تاریخ به نفع قذافی نیست.

 اوباما تاکید کرد: آمریکا عملا تحریم‌هایی را علیه لیبی اعمال کرد و حساب‌های بانکی نظام قذافی را به ارزش 33 میلیارد دلار بلوکه کرد. این اموال در بازسازی لیبی استفاده خواهد شد و هرگز به قذافی بازنخواهد گشت. این اموال متعلق به ملت لیبی است نه قذافی.

 وی خاطرنشان کرد:‌ جهان در نبود قذافی بسیار بهتر خواهد بود و من از تلاشها برای براندازی نظام وی حمایت خواهم کرد.

کد خبر 131066
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز